№ 3 (2007)
Скачать выпуск
PDF
7-16 45
Аннотация
Проводится анализ методических проблем, связанных с экспериментальным изучением категориальности восприятия экспрессий лица. Согласно проведенному исследованию категориальность восприятия выражения лица является функцией ряда переменных: содержания стимульного материала, времени экспозиции экспрессий, угловых размеров изображений, порядка следования, индивидуальных особенностей испытуемых.
Methodological problems of experimental studying of categorical perception of face expressions are discussed . According to author's studies, categorical perception of face expressions is a function of several variables: content of stimuli, time of exposure, angular dimensions of the pattern, order of presentation, individual characteristics of subjects.
Methodological problems of experimental studying of categorical perception of face expressions are discussed . According to author's studies, categorical perception of face expressions is a function of several variables: content of stimuli, time of exposure, angular dimensions of the pattern, order of presentation, individual characteristics of subjects.
17-27 49
Аннотация
В статье представлено экспериментальное исследование восприятия индивидуально-психологических особенностей человека в ситуации непосредственного и викарного общения. Показано, что межличностное восприятие в данных условиях является принципиально сходным, а оценка индивидуально-психологических особенностей устойчива во времени.
The experimental studies of person perception during direct and vicar communication are described. It was shown that interpersonal perception under these conditions has the same structure; personality judgments are constant during the time.
The experimental studies of person perception during direct and vicar communication are described. It was shown that interpersonal perception under these conditions has the same structure; personality judgments are constant during the time.
28-31 78
Аннотация
Работа посвящена теоретическому анализу проблемы психических состояний. Автором рассмотрены основные подходы к исследованию психических состояний на современном этапе развития психологической науки.
The article is devoted to theoretical analysis of the problem mental states. The author reviews the main approaches to mental states research in contemporary stage of psychological science.
The article is devoted to theoretical analysis of the problem mental states. The author reviews the main approaches to mental states research in contemporary stage of psychological science.
32-39 49
Аннотация
На основании анализа литературы выделены и исследованы основные компоненты временной трансспективы матерей детей-инвалидов и их содержательная наполненность. Выявленные особенности, позволяют говорить о специфике представлений матерей о собственной жизни. Предпринята попытка проследить взаимосвязь временной трансспективы и направленности личности матерей, воспитывающих детей-инвалидов.
On the basis of the analysis of literature the main components of temporal transspective of disabled children's mothers and their substantional orientation were picked out and investigated. Revealed peculiarities allow us to speak about the specific character of the idea (notion)about people's own life. The attempt of investigating the relationship of temporal transspective of mother's personality, who bring up their disabled children, were taken.
On the basis of the analysis of literature the main components of temporal transspective of disabled children's mothers and their substantional orientation were picked out and investigated. Revealed peculiarities allow us to speak about the specific character of the idea (notion)about people's own life. The attempt of investigating the relationship of temporal transspective of mother's personality, who bring up their disabled children, were taken.
40-44 36
Аннотация
В статье представлен теоретический анализ проблемы творческих способностей. Характеризуется специфика процесса творчества через призму гендерного анализа. Представлено исследование творческих способностей руководителей структурных подразделений и студентов. На основе анализа эмпирических данных обосновывается факт взаимосвязи разных типов гендерных предпочтений и особенностей развития творческих способностей.
In clause the theoretical analysis of a problem of creative abilities is presented. Specificity of process of creativity through a prism of the gender analysis is characterized. Research of creative abilities of heads of structural divisions and students is presented. On the basis of the analysis of empirical data the fact of interrelation of different types of gender preferences and features of development of creative abilities proves.
In clause the theoretical analysis of a problem of creative abilities is presented. Specificity of process of creativity through a prism of the gender analysis is characterized. Research of creative abilities of heads of structural divisions and students is presented. On the basis of the analysis of empirical data the fact of interrelation of different types of gender preferences and features of development of creative abilities proves.
45-52 197
Аннотация
В работе представлена схема оценки уровня индивидуальной устойчивости к стрессу, разработанная на основе положений когнитивно-трансактного подхода к психологическому стрессу. Схема включает в себя характеристику специфики субъективного восприятия затруднительных ситуаций и ресурсов совладания. Рассчитывается сводный показатель устойчивости к стрессу и проводится эмпирическая верификация схемы.
Amultidimensional estimation scheme for individual stress resistance based on cognitive-relational stress theories is being proposed. The scheme combines estimations of subjective perceptions of stressful situations and coping resources. An integral indicator of stress resistance is developed, which is used in empirical verification of the scheme.
Amultidimensional estimation scheme for individual stress resistance based on cognitive-relational stress theories is being proposed. The scheme combines estimations of subjective perceptions of stressful situations and coping resources. An integral indicator of stress resistance is developed, which is used in empirical verification of the scheme.
53-55 41
Аннотация
В статье рассмотрены вопросы, связанные с необходимостью развития и формирования экономического мышления. Определена взаимосвязь между экономическим мышлением и экономической практикой. Выявлены особенности модели мышления экономиста.
This article treats issues pertaining to the need for economic reasoning pattern formation and development. Interrelation between economic reasoning and practical economic activities is brought to light. Peculiar features of an economist's reasoning pattern (model)are identified.
This article treats issues pertaining to the need for economic reasoning pattern formation and development. Interrelation between economic reasoning and practical economic activities is brought to light. Peculiar features of an economist's reasoning pattern (model)are identified.
56-64 42
Аннотация
Статья описывает исследование особенностей восприятия информации трагического содержания у мужчин и женщин. Исследование выявило разницу между мужчинами и женщинами в восприятии информации трагического содержания.
This article presents the results of examining the ways men and women perceive information about tragic events. It also points out some differences of behavior of different genders after the impact of perceiving negative information.
This article presents the results of examining the ways men and women perceive information about tragic events. It also points out some differences of behavior of different genders after the impact of perceiving negative information.
65-70 140
Аннотация
В статье рассматриваются основные проблемы, связанные с понятием фрустрации; приводятся основные теории фрустрации. Главный акцент уделен пониманию фрустрации как психического состояния. Статья носит в основном теоретический характер.
Frustration general problems, theories, measuring procedures are considered in this article. Frustration as mental state is the principal accent of this article. Thearticlecarriestheoreticalcharacteringeneral
Frustration general problems, theories, measuring procedures are considered in this article. Frustration as mental state is the principal accent of this article. Thearticlecarriestheoreticalcharacteringeneral
71-84 49
Аннотация
В статье представлены результаты эмпирического исследования, проведенного на факультете психологии Московского государственного областного университета. Исследовательская выборка составила 121 студентов и преподавателей. Использована авторская концепция межгрупповой адаптации, позволившая автору не только выявить психологические особенности изучаемого процесса, но выработать линии по его управлению.
This article presents the results of empiric research, done by the psychology faculty of Moscow State Regional University. Sample group consists of 121 students and teachers. With his own concept of intergroup adaptation the author not only learned about psychological peculiarities of the process, but also developed some ways of managing it.
This article presents the results of empiric research, done by the psychology faculty of Moscow State Regional University. Sample group consists of 121 students and teachers. With his own concept of intergroup adaptation the author not only learned about psychological peculiarities of the process, but also developed some ways of managing it.
85-89 91
Аннотация
На примере студентов физико-математического факультета исследовалась взаимосвязь успеваемости студентов с их типами восприятия. Основным методом исследования была методика на выявление ведущей репрезентативной системы. В иссле-
довании приняли участие 315 студентов с первого по пятый курс. Полученные результаты говорят о том, что у студентов физико-математического факультета, наиболее благоприятно на успеваемость влияет в полной мере развитая визуальная форма восприятия.
The interrelation of students' progress with types of perception has been investigated on the example of the students of the faculty of physics and mathematics. The basic method of the investigation is the leading representative system detection method. 315 students from 1st to 5th courses took part in the investigation. The final results suggest that for the physical and mathematical faculty students the progress is experienced more favorable influence on the part of the fully developed visual perception form.
мации. Ведущая модальность отражает деятельность мозга в данный момент, в ситуации «здесь и теперь».
С точки зрения Джона Гриндера и Ричарда Бэндлера, основоположников НЛП, имеется три основных канала, по которым люди воспринимают информацию об окружающем нас мире. Это зрение, слух и кинестетика. В отличие от отечественной академической психологии, где под кинестетическими подразумеваются либо мышечные, либо суставные ощущения, в НЛП кинестетика включает и обоняние, и осязание, и тактильные ощущения, и собственно кинестетику. По каждому из этих каналов непрерывным потоком поступает информация, используемая нами для организации собственного опыта.
Индивидуальные репрезентации мира различны, и чтобы эффективно осуществлять любые виды коммуникаций (в том числе и учебные) необходимо учитывать эти различия.
Е. А. Ямбург описал попытки индивидуального подхода, проделанной без учета особенностей развития ребенка и потому обреченной на неуспех. Шалва Амонашвили проходя между парт, наклонялся и шепотом (индивидуально!) объяснял детям учебный материал. Не принимая во внимание уровень развития слухоречевой памяти, учитель фактически терял и свое время, и время учеников. Те из них, кто плохо воспринимал информацию на слух, не могли должным образом понять и запомнить то, что им объясняли. Недостатки восприятия в одной или более сенсорных модальностях, а также слабая интеграция идущей от разных модальностей информации могут быть причинами не только слабой успеваемости, но и нарушений в поведении. Умелое использование преобладающего сенсорного канала позволяет учителю с большим коэффициентом полезной деятельности передавать ученикам сложную учебную информацию. Вместе с тем не следует считать подобный метод панацеей. Во-первых, помимо сенсорного канала «Вход» существует и канал «Выход», которые не всегда совпадают. Во-вторых, учителю желательно порекомендовать развивать все каналы, а не только тот, который уже достаточно развит. При этом можно напомнить высказывание Д.Б. Эльконина, который предлагал «ориентировать обучение не на сложившиеся, а на еще только складывающиеся особенности умственного развития».
По утверждению основоположников НЛП Джона Гриндера и Ричарда Бэндлера, репрезентативная система является важной характеристикой познавательной сферы человека. Накоплен огромный практический материал, демонстрирующий эффективность методик НЛП. В отечественной психолого-педагогической науке понятие «репрезентативная система» используется недостаточно. Представляется важным проведение развернутых научных исследований, посвященных данной проблеме. Актуальным является, в частности, и экспериментальное изучение влияния типов репрезентативных систем студентов на процесс обучения.
Злободневность исследования также определяется потребностями системы образования, ее гуманизацией, возрастающими требованиями к процессу обучения, оптимизацией всех ее сторон. Решение этих задач невозможно без индивидуального подхода к каждой личности, включенной в образовательный процесс. Из этого следует, что для повышения эффективности учебно-педагогической деятельности большое значение приобретает исследование проблем, связанных с изучением особенностей учащихся, проявляющихся в учебно-позновательной деятельности. Несомненно, что актуальность исследования продиктована также необходимостью дополнения теоретических построений, относящихся к изучаемому явлению, пот
довании приняли участие 315 студентов с первого по пятый курс. Полученные результаты говорят о том, что у студентов физико-математического факультета, наиболее благоприятно на успеваемость влияет в полной мере развитая визуальная форма восприятия.
The interrelation of students' progress with types of perception has been investigated on the example of the students of the faculty of physics and mathematics. The basic method of the investigation is the leading representative system detection method. 315 students from 1st to 5th courses took part in the investigation. The final results suggest that for the physical and mathematical faculty students the progress is experienced more favorable influence on the part of the fully developed visual perception form.
мации. Ведущая модальность отражает деятельность мозга в данный момент, в ситуации «здесь и теперь».
С точки зрения Джона Гриндера и Ричарда Бэндлера, основоположников НЛП, имеется три основных канала, по которым люди воспринимают информацию об окружающем нас мире. Это зрение, слух и кинестетика. В отличие от отечественной академической психологии, где под кинестетическими подразумеваются либо мышечные, либо суставные ощущения, в НЛП кинестетика включает и обоняние, и осязание, и тактильные ощущения, и собственно кинестетику. По каждому из этих каналов непрерывным потоком поступает информация, используемая нами для организации собственного опыта.
Индивидуальные репрезентации мира различны, и чтобы эффективно осуществлять любые виды коммуникаций (в том числе и учебные) необходимо учитывать эти различия.
Е. А. Ямбург описал попытки индивидуального подхода, проделанной без учета особенностей развития ребенка и потому обреченной на неуспех. Шалва Амонашвили проходя между парт, наклонялся и шепотом (индивидуально!) объяснял детям учебный материал. Не принимая во внимание уровень развития слухоречевой памяти, учитель фактически терял и свое время, и время учеников. Те из них, кто плохо воспринимал информацию на слух, не могли должным образом понять и запомнить то, что им объясняли. Недостатки восприятия в одной или более сенсорных модальностях, а также слабая интеграция идущей от разных модальностей информации могут быть причинами не только слабой успеваемости, но и нарушений в поведении. Умелое использование преобладающего сенсорного канала позволяет учителю с большим коэффициентом полезной деятельности передавать ученикам сложную учебную информацию. Вместе с тем не следует считать подобный метод панацеей. Во-первых, помимо сенсорного канала «Вход» существует и канал «Выход», которые не всегда совпадают. Во-вторых, учителю желательно порекомендовать развивать все каналы, а не только тот, который уже достаточно развит. При этом можно напомнить высказывание Д.Б. Эльконина, который предлагал «ориентировать обучение не на сложившиеся, а на еще только складывающиеся особенности умственного развития».
По утверждению основоположников НЛП Джона Гриндера и Ричарда Бэндлера, репрезентативная система является важной характеристикой познавательной сферы человека. Накоплен огромный практический материал, демонстрирующий эффективность методик НЛП. В отечественной психолого-педагогической науке понятие «репрезентативная система» используется недостаточно. Представляется важным проведение развернутых научных исследований, посвященных данной проблеме. Актуальным является, в частности, и экспериментальное изучение влияния типов репрезентативных систем студентов на процесс обучения.
Злободневность исследования также определяется потребностями системы образования, ее гуманизацией, возрастающими требованиями к процессу обучения, оптимизацией всех ее сторон. Решение этих задач невозможно без индивидуального подхода к каждой личности, включенной в образовательный процесс. Из этого следует, что для повышения эффективности учебно-педагогической деятельности большое значение приобретает исследование проблем, связанных с изучением особенностей учащихся, проявляющихся в учебно-позновательной деятельности. Несомненно, что актуальность исследования продиктована также необходимостью дополнения теоретических построений, относящихся к изучаемому явлению, пот
90-99 41
Аннотация
В статье представлены результаты исследования экологического сознания студентов и рассмотрены вопросы эколого-педагогической подготовки будущих специалистов.
This article presents the results of examining students' ecological sense and points out some problems of ecological and pedagogical educating of future specialists.
This article presents the results of examining students' ecological sense and points out some problems of ecological and pedagogical educating of future specialists.
100-107 31
Аннотация
В статье излагается оригинальная концепция оптимизации коммуникативных качеств преподавателя на основе методики индивидуальных знаковых систем, трансактного анализа Э.Берна, теории К.Томаса, соционической модели личности. Излагаются результаты практического исследования применения индивидуального знака для оптимизации коммуникативных качеств преподавателя. Исследование может представлять интерес для студентов педагогических вузов и преподавателей, желающих повысить свой профессиональный уровень.
The present article describes an original conception of optimizing communicating capabilities of teachers, based on the technique of individual sign systems, E.Berne's transactional analysis, C.Thomas's theory and the socionical personality model. The article also features some results of using individual sign method for optimizing communicating capabilities of teachers. The research may be of interest for pedagogical students and professors who would like to enhance their professional level.
The present article describes an original conception of optimizing communicating capabilities of teachers, based on the technique of individual sign systems, E.Berne's transactional analysis, C.Thomas's theory and the socionical personality model. The article also features some results of using individual sign method for optimizing communicating capabilities of teachers. The research may be of interest for pedagogical students and professors who would like to enhance their professional level.
108-113 38
Аннотация
На основе проведенного теоретического исследования делается вывод, что деятельность педагога наполняется смыслом, является самоосуществлением, процессом воплощения себя, когда педагог не только передает знания, но раскрывается в творчестве, участвуя в становлении личности воспитанников.
The article concludes theoretical research done on the philosophy of education. It states, that teacher's activity has sense only when said teacher not only sharing information with his students, but also expresses him/herself in creativity while forming the characters of his students.
The article concludes theoretical research done on the philosophy of education. It states, that teacher's activity has sense only when said teacher not only sharing information with his students, but also expresses him/herself in creativity while forming the characters of his students.
114-119 39
Аннотация
Исследованы особенности формирования стресса у педагогов и его связь с самооценкой и самоконтролем личности. Результаты исследования показали, что формирование стресса у педагогов характеризуется доминированием таких симптомов, как редукция профессиональных обязанностей и неадекватное избирательное реагирование. Полученные экспериментальные данные позволили сделать вывод о том, что формирование стресса приводит к снижению уровня самооценки личности и снижению ее самоконтроля.
The article researches the peculiarities of forming stress in educators and its interrelation with self-concept and self-control of a person. The results of the research showed that the forming stress in educators is characterized by domineering of the following symptoms: reducing of the professional duties and inadequate selective reacting. Obtained experimental data allowed to draw the conclusion that forming of stress leads to decrease of the level of self-concept and self-control of a person.
The article researches the peculiarities of forming stress in educators and its interrelation with self-concept and self-control of a person. The results of the research showed that the forming stress in educators is characterized by domineering of the following symptoms: reducing of the professional duties and inadequate selective reacting. Obtained experimental data allowed to draw the conclusion that forming of stress leads to decrease of the level of self-concept and self-control of a person.
120-124 33
Аннотация
В статье изложены основные характеристики и содержание инноваций профессионального образования в условиях негосударственного образовательного учреждения (НГОУ). Автор делится опытом обучения и воспитания детей «группы риска» в негосударственном учебном заведении. Определены оптимальные параметры всех этапов обучения и воспитания старшеклассников в условиях НГОУ.
In the article, the basic characteristics and the contents of innovations of vocational training in conditions of non-state educational establishments (NEE)are stated. The author shares experience of training and education of children at risk in such kind of educational institutions. Optimal parameters of all stages of education of senior pupils in conditions of NSEEare defined.
In the article, the basic characteristics and the contents of innovations of vocational training in conditions of non-state educational establishments (NEE)are stated. The author shares experience of training and education of children at risk in such kind of educational institutions. Optimal parameters of all stages of education of senior pupils in conditions of NSEEare defined.
125-129 36
Аннотация
На материале анализа первого года работы по предпрофильному обучению в гимназии №15 г. Орехово-Зуево Московской области выявлены проблемы общеобразовательной школы: низкая мотивация учащегося, проблема выбора будущей профессии из нескольких равноценных вариантов, противоречие между мотивацией и способностями, конфликт интересов детей и родителей.
Analysis of the first year pre-profile education activity in the school #15 (Orekhovo-Zuevo, Moscow region)brought to light the following problems: low motivation, problem of choosing future profession of several equal variants, contradiction between motivation and capabilities, conflict of the parents' and children's interests.
Analysis of the first year pre-profile education activity in the school #15 (Orekhovo-Zuevo, Moscow region)brought to light the following problems: low motivation, problem of choosing future profession of several equal variants, contradiction between motivation and capabilities, conflict of the parents' and children's interests.
130-135 43
Аннотация
Рассматривается проблема формирования смысложизненных ориентаций и мотивационной структуры подростка. Изучается характер влияния углубленного изучения предметов художественно-эстетического цикла на формирование мотивационной сферы подростка. Приводятся предварительные данные сравнительного исследования уровня развития школьников, обучающихся по программе с углубленным изучением предметов художественно-эстетического цикла, и школьников, обучающихся по традиционной программе.
The problem of forming of purpose-in-life orientations and a motivational frame of an adolescent is considered. The character of impact of the advanced study of subjects of artistic and aesthetic cycle upon the adolescent's motivational sphere is studied. Tentative data of the comparative research of the students' level of development taught according to the curriculum with the advanced study of the subjects of artistic and aesthetic cycle and students taught according to the traditional curriculum is given.
The problem of forming of purpose-in-life orientations and a motivational frame of an adolescent is considered. The character of impact of the advanced study of subjects of artistic and aesthetic cycle upon the adolescent's motivational sphere is studied. Tentative data of the comparative research of the students' level of development taught according to the curriculum with the advanced study of the subjects of artistic and aesthetic cycle and students taught according to the traditional curriculum is given.
136-140 49
Аннотация
В статье рассмотрены концептуальные подходы к изучению специфического вида мыслительной деятельности - математическому мышлению. Рассмотрены результаты математической части международного исследования PISA-2000. Описываются показатели математического мышления десятиклассников, обучающихся в разнопрофильных классах. Приводятся аргументы в пользу пересмотра целей преподавания математики в практико-ориентированном и прикладном направлениях.
The paper discusses theoretical approaches to a specific form of thinking - mathematical. The results of the mathematical tasks of the International Test Program «PISA-2000» are described. Data obtained from the testing of pupils taught according to different curriculums are analysed. The author argues in favour of practically oriented and applied aims of mathematical courses.
The paper discusses theoretical approaches to a specific form of thinking - mathematical. The results of the mathematical tasks of the International Test Program «PISA-2000» are described. Data obtained from the testing of pupils taught according to different curriculums are analysed. The author argues in favour of practically oriented and applied aims of mathematical courses.
141-144 39
Аннотация
Продуктивное воображение учащихся начальной школы представляет собой способности детей воспроизводить учебное задание по задаваемому образцу. Воспроизведение образца становится оценкой «художественных способностей» ребенка. На самом деле способности ребенка заключаются в «произведении индивидуальных свойств художественного изображения» средств эстетического общения с предполагаемыми «значимыми субъектами».
The article is devoted to the problem of imagination as a particular children's ability to communicate with personal subjects. According to Kudrjavcev to imagination is the central psychological construction of the pupils to plan, reconstruct and manage their own activities. The author of the article discusses the development of the imagination system developed in the process of learning school children at drawing school.
The article is devoted to the problem of imagination as a particular children's ability to communicate with personal subjects. According to Kudrjavcev to imagination is the central psychological construction of the pupils to plan, reconstruct and manage their own activities. The author of the article discusses the development of the imagination system developed in the process of learning school children at drawing school.
145-150 35
Аннотация
В работе выявлены условия обращений педагога к учащемуся, что, в свою очередь, провоцирует обращение учащихся к педагогу, где найдено, что личностное участие педагога и учащихся приобретает характер опосредствованного участия общества в становлении личностного учебного взаимодействия, проявляется актами «адресного» смыслопорождающего обращения к субъектности Других и самих себя.
В результате происходит двухстороннее удержание общего содержания предмета учебной деятельности, эмоциональный посыл предмета деятельности, подлежащего усвоению.
General fundamental principles and notions determining the formations of new educative practice after V. Davidov are discussed in the article. The mainl notions are discussed: activity curriculum, constractions of new subjects project approach in education. Specialattentioninpaidtochildren'screativepotentialdevelopm
В результате происходит двухстороннее удержание общего содержания предмета учебной деятельности, эмоциональный посыл предмета деятельности, подлежащего усвоению.
General fundamental principles and notions determining the formations of new educative practice after V. Davidov are discussed in the article. The mainl notions are discussed: activity curriculum, constractions of new subjects project approach in education. Specialattentioninpaidtochildren'screativepotentialdevelopm
151-154 53
Аннотация
В статье раскрывается авторская концепция половых различий. Выделены основные компоненты половых различий, которые находятся во взаимосвязи: биологический пол, половая идентичность, половые роли и половые идеалы. В русле изложенной концепции логично обосновываются половые различия в становлении характера детей и подростков.
In this article the concept sex differents of the author are observed. Four radical reciproties structures of the component of sex differents are founded, such as biological sex, sex identity, sex roles, and sex ideals. The structure of sex identity are observed in its dynamics. In this concept the sex differents in the development of characters of the teens are proved.
In this article the concept sex differents of the author are observed. Four radical reciproties structures of the component of sex differents are founded, such as biological sex, sex identity, sex roles, and sex ideals. The structure of sex identity are observed in its dynamics. In this concept the sex differents in the development of characters of the teens are proved.
155-159 55
Аннотация
В статье описана теоретическая модель феномена «отчуждение», охарактеризованы типы, виды, а также структурные компоненты, их содержание, социальные и личностные детерминанты, уровни включенности личности в систему межличностных отношений в континууме «идентификация - отчуждение».
The theoretical model of phenomenon «alienation» is described in this article, characterized types, kinds, and also structural components, their contents, social and personal determinants, and levels of an inclusiveness of the person in system of interpersonal attitudes in continuum «identification - alienation».
The theoretical model of phenomenon «alienation» is described in this article, characterized types, kinds, and also structural components, their contents, social and personal determinants, and levels of an inclusiveness of the person in system of interpersonal attitudes in continuum «identification - alienation».
160-164 39
Аннотация
Статья посвящена актуальной проблеме нейропсихологической диагностики познавательных и личностных особенностей дошкольников, страдающих общим недоразвитием речи. В работе приведена классификация основных видов речевых расстройств у детей, освещены проблемы взаимосвязи развития мышления и речи.
The article is devoted to the actual problem of neuropsychological diagnostics of cognitive and personal peculiarities of pre-schoolchildren with common speech disturbance. The article presents classification of main types of children' speech disturbances. The problems of interrelation of developing of intellection and speech are brought to light.
The article is devoted to the actual problem of neuropsychological diagnostics of cognitive and personal peculiarities of pre-schoolchildren with common speech disturbance. The article presents classification of main types of children' speech disturbances. The problems of interrelation of developing of intellection and speech are brought to light.
165-171 72
Аннотация
В статье излагается оригинальная концепция рефлексивного развития дошкольников в их познавательно-творческой активности, раскрываются подходы к анализу особенностей развития рефлексии на ранних этапах онтогенеза. Исходя из этого обсуждается проблема проектирования развивающего дошкольного образования, направленного на формирование полноценных психических образов с учетом возрастных возможностей детей.
The original concept of reflective development of preschool children in their is cognitive-creative activity is stated in the article, approaches to the analysis of features of development of a reflection at early stages of ontogenesis. The problem of designing of the developing preschool education directed on formation of high-grade mental images in view of age opportunities of children is discussed.
The original concept of reflective development of preschool children in their is cognitive-creative activity is stated in the article, approaches to the analysis of features of development of a reflection at early stages of ontogenesis. The problem of designing of the developing preschool education directed on formation of high-grade mental images in view of age opportunities of children is discussed.
173-175 70
Аннотация
В статье анализируется опыт исследования и предлагаются новые подходы к пониманию творческих способностей человека на основе работ Л.С. Выготского и В.К. Шабельникова. Рассматриваются результаты проведенного эксперимента, связывающего уровень творческих способностей детей с воспринимаемыми детьми образами их родителей.
The article analyzes the research experience and suggests new approaches to understanding of the human creativity based on L.S. Vygotsky and V.K. Shabelnikov works. The results of experiment, linking the children creativity level with the image of their parents perceived, are considered.
The article analyzes the research experience and suggests new approaches to understanding of the human creativity based on L.S. Vygotsky and V.K. Shabelnikov works. The results of experiment, linking the children creativity level with the image of their parents perceived, are considered.
176-180 62
Аннотация
ОСОБЕННОСТИ ЛИЧНОСТНОГО РАЗВИТИЯ, ЗАТРУДНЯЮЩИЕ АДАПТАЦИЮ ВОСПИТАННИКОВ детскогодома
Статья посвящена учету психологических особенностей детей-сирот и детей, оставшихся без попечения родителей специалистами детских домов, интернатов, приютов. Негативные последствия социальной ситуации развития детей группы риска приводят к тому, что у них наблюдается отторжение воздействия специалистов на умение управлять собой, формирование социальных навыков, принятие себя.
The article is devoted to consideration of psychological qualities of orphans and children without parents' custody, by the personnel of orphan homes, boarding schools, orphanages. Negative consequences of the situation of the development of the risk-group children lead to rejection of specialists' impact on the ability to control themselves, on forming the social skills, on self-admitting.
Статья посвящена учету психологических особенностей детей-сирот и детей, оставшихся без попечения родителей специалистами детских домов, интернатов, приютов. Негативные последствия социальной ситуации развития детей группы риска приводят к тому, что у них наблюдается отторжение воздействия специалистов на умение управлять собой, формирование социальных навыков, принятие себя.
The article is devoted to consideration of psychological qualities of orphans and children without parents' custody, by the personnel of orphan homes, boarding schools, orphanages. Negative consequences of the situation of the development of the risk-group children lead to rejection of specialists' impact on the ability to control themselves, on forming the social skills, on self-admitting.
190-198 37
Аннотация
Статья ставит вопрос о социально-психологическом развитии городского самоуправления. Необходимым условием этого является готовность молодежи к демократическим процедурам совместного решения проблем городского сообщества. Важным условием участия молодежи в делах сообщества являются проекты, объединяющие людей общими целями.
The article raises a question about socio-psychological developing of self-administrating of a city. This process is hugely dependant on the readiness of youth for democratic procedures of solving problems of a city community in association with other people. Article also states, that for involving youth into decision-making process we need to make some projects that would help for a lot of people at the same time.
The article raises a question about socio-psychological developing of self-administrating of a city. This process is hugely dependant on the readiness of youth for democratic procedures of solving problems of a city community in association with other people. Article also states, that for involving youth into decision-making process we need to make some projects that would help for a lot of people at the same time.
199-210 54
Аннотация
Статья содержит описание подходов различных авторов к объяснению феномена восприятия избирателей. В статье представлены механизмы восприятия и их влияние на электоральное поведение.
The article contains the description of approaches of different authors to the explanation of electors' perception phenomenon. The perception mechanisms and their influence on the electoral behaviour are presented in the article.
The article contains the description of approaches of different authors to the explanation of electors' perception phenomenon. The perception mechanisms and their influence on the electoral behaviour are presented in the article.
211-215 86
Аннотация
Статья посвящена рассмотрению лидерства как особого вида деятельности. Предложена модель исследования лидерской деятельности, выделены три формы лидерства: потенциальная, актуальная и маргинальная, дана их сравнительная характеристика. Отмечены особенности реализации лидерской деятельности в зависимости от формы, а также влияние факторов субъективного контроля на компоненты структуры.
The article is about leadership as a particular kind of activity. The model of leadership research is suggested, three forms of leadership are defined: potential, actual and marginal; their comparative characteristics is given. The peculiarities of leadership realization according to their form and the influence of the subjective control factors on the components of its structure are pointed out.
The article is about leadership as a particular kind of activity. The model of leadership research is suggested, three forms of leadership are defined: potential, actual and marginal; their comparative characteristics is given. The peculiarities of leadership realization according to their form and the influence of the subjective control factors on the components of its structure are pointed out.
216-223 31
Аннотация
Личностныеиповеденческиехарактеристикикаксвойстваобъекта, детерминирующиеаттракцию
Статья посвящена вопросам межличностного восприятия и, в частности, его эмоционального компонента - аттракции. Работа содержит теоретический обзор истории исследований в области аттракции, анализ структуры аттрактивного процесса с позиции субъект-объектных отношений; предложены экспериментальные данные исследования личностных характеристик в качестве свойств объекта, вызывающих аттракцию.
The article is devoted to the problems of interpersonal perception and its emotional component - attraction, in particular. The abstract contains a theoretical review of attraction research history, the analysis of attraction process structure from the point of subject-object relations, the data of experimental research of personal characteristics as the object properties causing attraction toward the object are adduced.
Статья посвящена вопросам межличностного восприятия и, в частности, его эмоционального компонента - аттракции. Работа содержит теоретический обзор истории исследований в области аттракции, анализ структуры аттрактивного процесса с позиции субъект-объектных отношений; предложены экспериментальные данные исследования личностных характеристик в качестве свойств объекта, вызывающих аттракцию.
The article is devoted to the problems of interpersonal perception and its emotional component - attraction, in particular. The abstract contains a theoretical review of attraction research history, the analysis of attraction process structure from the point of subject-object relations, the data of experimental research of personal characteristics as the object properties causing attraction toward the object are adduced.
224-228 66
Аннотация
Проведено исследование общительности как многомерно-функциональной личностной черты у представителей некоторых типов акцентуации характера (по
К. Леонгарду). Выявлено, что специфика количественных проявлений общительности проявляется ярче всего в регуляторно-динамической подсистеме. При акцентуациях отмечается снижение эмоционально-волевой регуляции общительности.
sociability considered as multyaspected functional personal trait (Krupnov's approach)was studied in 124 subjects with different types of personality accentuation according to K. Leonhard. It was revealed that specificity of quantitative manifestation depends on dinamical-regulatory subsistem. The level of affective-volition regulation of sociability is decreased.
К. Леонгарду). Выявлено, что специфика количественных проявлений общительности проявляется ярче всего в регуляторно-динамической подсистеме. При акцентуациях отмечается снижение эмоционально-волевой регуляции общительности.
sociability considered as multyaspected functional personal trait (Krupnov's approach)was studied in 124 subjects with different types of personality accentuation according to K. Leonhard. It was revealed that specificity of quantitative manifestation depends on dinamical-regulatory subsistem. The level of affective-volition regulation of sociability is decreased.
229-235 37
Аннотация
В статье представлены результаты экспериментального исследования мотивационного профиля ученых вуза, имеющих признанные результаты инновационной деятельности. Проведен анализ наиболее эффективных подходов к мотивированию членов инновационных коллективов в соответствии с особенностями их мотива-ционного профиля. Обсуждаются проблемы управления мотивированием в условиях инновационной деятельности.
This article presents results of the experimental research work on university's scientists' motivation profiles, who have acknowledged innovations. The analysis of the most effective approaches to motivation of the members of innovative groups was made according to the peculiarities of their motivation profile. In the article we consider problems of the motivation management in the innovative activity process.
This article presents results of the experimental research work on university's scientists' motivation profiles, who have acknowledged innovations. The analysis of the most effective approaches to motivation of the members of innovative groups was made according to the peculiarities of their motivation profile. In the article we consider problems of the motivation management in the innovative activity process.
236-241 41
Аннотация
В статье рассматриваются особенности социально-психологической адаптации сотрудников милиции с новой для них служебной группой, представлены ее трудности, а также основные направления по оптимизации. Проделан анализ психологической и социологической литературы, затрагивающей вопросы адаптации сотрудников милиции.
Specific characters of the social-psychological adaptation of militia officers in the new service group are researched in the issue, are shown its difficulties, and also the main directions of its optimization. There was analyzed psychological and social literature connected with the questions of the adaptation of militia officers.
Specific characters of the social-psychological adaptation of militia officers in the new service group are researched in the issue, are shown its difficulties, and also the main directions of its optimization. There was analyzed psychological and social literature connected with the questions of the adaptation of militia officers.
242-246 47
Аннотация
В статье рассматривается проблема рефлексии как функции социальной адаптации и регуляции деятельности. Взаимосвязь рефлексии с присвоением субъектом ответственности за свою деятельность, обозначенная в работах В.К. Шабельникова, рассматривается нами в контексте гендерных различий. Кроме того, в статье приведены результаты экспериментального исследования по проблеме.
The article deals with the problem of reflexion as a function of social adaptation and regulation. We consider the connection of reflexion with appropriation of responsibility for personal functioning, described by V.K. Shabelnikov in his works, in the context of sexual differences. Moreover, the article presents the results of a new experimental investigation concerning the problem.
The article deals with the problem of reflexion as a function of social adaptation and regulation. We consider the connection of reflexion with appropriation of responsibility for personal functioning, described by V.K. Shabelnikov in his works, in the context of sexual differences. Moreover, the article presents the results of a new experimental investigation concerning the problem.
247-251 66
Аннотация
Статья отражает теоретико-прикладные аспекты проблемы гендерных различий: вопросы развития гендерной психологии в нашей стране и за рубежом, актуальность гендерных исследований на современном этапе развития общества. Гендерные различия рассматриваются как социокультурный феномен, тесно связанный с основными стратегиями развития общества.
The article describes theoretical and practical visions of gender differences: history and modern problems of foreign and Russian gender studies. The article focuses on the gender aspects of society development, includes such issues as gender identity, gender roles, parental behavior, dealing with post-modern concepts of gender.
The article describes theoretical and practical visions of gender differences: history and modern problems of foreign and Russian gender studies. The article focuses on the gender aspects of society development, includes such issues as gender identity, gender roles, parental behavior, dealing with post-modern concepts of gender.
252-254 32
Аннотация
На основании проведенного теоретического анализа представлены основные противоречия в процессе формирования коммуникативной толерантности современной российской молодежи, определены задачи формирования культуры межнационального общения.
After careful examination and theoretical analysis the author of this article pointed out main contradictions in the process of developing communicational tolerance among Russian youth of nowadays. The author also defines most vital concerns of developing common ways of intercultural communication.
After careful examination and theoretical analysis the author of this article pointed out main contradictions in the process of developing communicational tolerance among Russian youth of nowadays. The author also defines most vital concerns of developing common ways of intercultural communication.
255-259 29
Аннотация
В статье освещены результаты исследования содержания социально-нравственной нормативности младших школьников, обучающихся в православных гимназиях, арабской и общеобразовательной школах города Москвы. Представлены уровень развития нравственных суждений и особенности представлений о нормах устроения социальной жизни, построения взаимоотношений, ориентирах развития и личных предпочтениях детей, обучающихся в различных религиозных традициях.
The present study examined judgments of the students of elementary orthodox, muslim and public schools of Moscow about social and moral norms. The article presents the results of research of children's judgments about composition of the family, ideals of development, personal preferences and moral dilemmas. As the result of comparison of moral and social judgments of children the conclusion is made about its specific features associated with cultural and religious background.
The present study examined judgments of the students of elementary orthodox, muslim and public schools of Moscow about social and moral norms. The article presents the results of research of children's judgments about composition of the family, ideals of development, personal preferences and moral dilemmas. As the result of comparison of moral and social judgments of children the conclusion is made about its specific features associated with cultural and religious background.
260-265 80
Аннотация
В статье рассматриваются факторы, взаимосвязанные с тревожностью личности в условиях обучения в высшей школе и выявляется роль социально-психологического тренинга, включенного в учебный процесс, в регуляции ситуативной и личностной тревожности.
The author of the article examined the factors interconnected with high situational and personal uneasiness of the person in conditions of training at the Higher School. The author consider the role of the socially-psychological training which was included in educational process, in regulation of situational and personal uneasiness.
The author of the article examined the factors interconnected with high situational and personal uneasiness of the person in conditions of training at the Higher School. The author consider the role of the socially-psychological training which was included in educational process, in regulation of situational and personal uneasiness.
266-270 154
Аннотация
Общественное здоровье - это экономический и социальный потенциал страны, обусловленный воздействием различных факторов окружающей среды и образа жизни населения, позволяющий обеспечивать оптимальный уровень качества и безопасности жизни.
Все антагонистические противоречия между состоянием здоровья общества в нашей стране и научно-техническим прогрессом возникают вследствие недооценки государством и общественностью профилактических мер.
Public health is an economic and social potential of the country, conditioned by the influence of various factors of environment and way of life of the population, allowing to provide an optimum level of quality and safety of a life.
All antagonistic contradictions between the state of health of the society in our country and scientific and technical progress arise owing to underestimation of preventive measures by the state and the public.
Все антагонистические противоречия между состоянием здоровья общества в нашей стране и научно-техническим прогрессом возникают вследствие недооценки государством и общественностью профилактических мер.
Public health is an economic and social potential of the country, conditioned by the influence of various factors of environment and way of life of the population, allowing to provide an optimum level of quality and safety of a life.
All antagonistic contradictions between the state of health of the society in our country and scientific and technical progress arise owing to underestimation of preventive measures by the state and the public.
271-275 38
Аннотация
В современной отечественной и зарубежной литературе выделяются три системы политической социализации подростков. Так, в системе прямой социализации подростки осваивают элементы государственного устройства прямо и непосредственно. В ходе стихийной социализации подростки осваивают культуру молодежных объединений, оппозиционные субкультуры. Социоцентризм подростков обеспечивает развитие общественных потребностей в политическом становлении личности молодых людей.
The article discusses the development of teacher's position in interaction with children in the process of the learning. The necessity to analise the phenomenon of teacher's position in modern social-kultural situation in process developing aducation is substancial. The results of comparative study of teacher's position in interaction with children of school help the teacher and children to orientia the levels different types of pedagogical sets distributed along the seale from rigid and authoritarian to partnering, using different educational programs.
The article discusses the development of teacher's position in interaction with children in the process of the learning. The necessity to analise the phenomenon of teacher's position in modern social-kultural situation in process developing aducation is substancial. The results of comparative study of teacher's position in interaction with children of school help the teacher and children to orientia the levels different types of pedagogical sets distributed along the seale from rigid and authoritarian to partnering, using different educational programs.
276-284 68
Аннотация
В статье определяется понятие «психологическое обеспечение расследования органами внутренних дел групповых преступлений несовершеннолетних». Раскрывается структура психологического обеспечения: социальный заказ и потребности органов внутренних дел; психологические средства обеспечения; круг лиц; меры, предпринимаемые в процессе расследования преступлений несовершеннолетних; эффекты обеспечения.
The notion «psychological providing of Internal Affairs Services investigation of group crimes committed by minors» is defined in the article. There are determined the structure of psychological providing: social order and Internal Affairs Services' demands; psychological means of provision; circle of personalities; measures taken in investigation process; provision effects.
The notion «psychological providing of Internal Affairs Services investigation of group crimes committed by minors» is defined in the article. There are determined the structure of psychological providing: social order and Internal Affairs Services' demands; psychological means of provision; circle of personalities; measures taken in investigation process; provision effects.
285-290 69
Аннотация
В статье рассмотрены психологические факторы адаптации личности к управленческой деятельности. Обосновано, что основные «планы» рассмотрения адаптации детерминированы ситуациями проявления активности личности. Доказано, что локус контроля - это целостный конструкт, детерминирующий адаптацию личности к управленческой деятельности.
Psychological factors of personality adaptation process to management activity are considered in the article. It is proved that main «plans» of adaptation considered are determined by the personality activities situations created. It is also found out that control locus is an integrate structure determining the process of personality adaptation to management activity.
Psychological factors of personality adaptation process to management activity are considered in the article. It is proved that main «plans» of adaptation considered are determined by the personality activities situations created. It is also found out that control locus is an integrate structure determining the process of personality adaptation to management activity.
291-296 103
Аннотация
Изучаются аспекты влияния ценностно-смысловой сферы личности на процесс военно-профессионального становления военнослужащих, проходящих военную службу по контракту. Ценностно-смысловая сфера личности является вершиной иерархии смыслов профессиональной деятельности. Представлены обобщенные результаты эмпирического исследования ценностно-смысловых конструктов военнослужащих-контрактников.
There are studied the aspects of influence personality's value-sense sphere to the military-professional formation of military contract-men. The personality's value-sense sphere it is a top of semantic hierarchy in the professional activities. The empirical research's results of value-sense constructs of military contract-men are presented
There are studied the aspects of influence personality's value-sense sphere to the military-professional formation of military contract-men. The personality's value-sense sphere it is a top of semantic hierarchy in the professional activities. The empirical research's results of value-sense constructs of military contract-men are presented
297-304 43
Аннотация
В ходе эмпирического исследования, выполненного в реальных условиях учебной воинской части, выявлены неиспользуемые социально-психологические факторы обучения младших военных специалистов. Ресурсом для повышения эффективности обучения в Вооруженных силах России является сбалансированность групповых субкультур курсантских подразделений.
The empiric research in real conditions of military unit showed us unused social-psychological factors of junior military specialists education. Effectiveness of education in Russian Armed Forces relies on balanced group subcultures among the units of military students.
The empiric research in real conditions of military unit showed us unused social-psychological factors of junior military specialists education. Effectiveness of education in Russian Armed Forces relies on balanced group subcultures among the units of military students.
305-310 48
Аннотация
На основании проведенного теоретического анализа и профессиональной рефлексии практического опыта сделаны выводы о том, что решение проблемы формирования гармоничной личности фитнес-тренера требует широкого социально-психологического исследования. Также необходимо исследование влияния спорта на личность тренера.
On the grounds of carried out theoretical analysis and professional reflection of the practical experience there were drawn conclusions that solving of the problem of forming harmonic fitness instructor personality requires wide social and psychological research. It is also necessary to research the impact of the sports on the trainer's personality.
On the grounds of carried out theoretical analysis and professional reflection of the practical experience there were drawn conclusions that solving of the problem of forming harmonic fitness instructor personality requires wide social and psychological research. It is also necessary to research the impact of the sports on the trainer's personality.
311-323 48
Аннотация
Обоснованы требования к специалисту с высшим образованием, ориентированные на осознание себя в профессии. Проведенное исследование позволило предложить подходы к психологической подготовке студентов технических вузов, сделать возможным воспитание гражданственности и формирование профессионально важных качеств, осознание личностного значения профессионального содержания будущей деятельности.
Requirements to specialists with higher education who are guided on realization themselves in profession are founded. Carried out research let suggest approaches to psychological preparation of technical university students that will make citizenship development and formation of professionally important qualities, personal value realization of professional maintenance of future activity.
Requirements to specialists with higher education who are guided on realization themselves in profession are founded. Carried out research let suggest approaches to psychological preparation of technical university students that will make citizenship development and formation of professionally important qualities, personal value realization of professional maintenance of future activity.
324-326 30
Аннотация
В статье представлены ход и результаты исследования особенностей профессиональных намерений и психологических проблем студентов физико-математического факультета. Выявлена преимущественная ориентация студентов математического отделения на педагогические профессии, а студентов отделения информатики -
на профессию оператора ЭВМ. Выбор профессии сопряжен с полом студентов. Самооценка студентов-математиков более адекватна, чем информатиков. Психологические проблемы студентов обоих отделений связаны с психорегуляцией, коммуникацией, психологическими зависимостями.
The article presents the process and the results of the research devoted to peculiarities of the professional intensions and psychological problems of the physical and mathematical faculty students. It is brought to light that the most students of the mathematical division are inclined to pedagogical professions, when the Computer Science students are inclined to be computer operators. The choice of the profession is connected with the gender of the students. Self-concepts of mathematics students are more adequate then those of the computer science students. Psychological problems of the students of both divisions are connected with psychoregulation, communication, psychological dependences.
на профессию оператора ЭВМ. Выбор профессии сопряжен с полом студентов. Самооценка студентов-математиков более адекватна, чем информатиков. Психологические проблемы студентов обоих отделений связаны с психорегуляцией, коммуникацией, психологическими зависимостями.
The article presents the process and the results of the research devoted to peculiarities of the professional intensions and psychological problems of the physical and mathematical faculty students. It is brought to light that the most students of the mathematical division are inclined to pedagogical professions, when the Computer Science students are inclined to be computer operators. The choice of the profession is connected with the gender of the students. Self-concepts of mathematics students are more adequate then those of the computer science students. Psychological problems of the students of both divisions are connected with psychoregulation, communication, psychological dependences.
327-331 65
Аннотация
В статье обобщаются исследования профессиональной направленности и профессиональных установок студентов в процессе обучения. Анализируются подходы к определению понятий «профессиональная направленность», «профессиональные установки». Приводятся результаты исследований особенностей профессиональной направленности и профессиональных установок будущих психологов.
The article generalizes researches of professional orientation and professional aims of students in the process of education. The approaches to professional orientation and professional aims are analyzed. The author concludes the studies of peculiarities of psychologists' professional orientation and aims.
The article generalizes researches of professional orientation and professional aims of students in the process of education. The approaches to professional orientation and professional aims are analyzed. The author concludes the studies of peculiarities of psychologists' professional orientation and aims.
332-338 36
Аннотация
Работа посвящена развитию креативности как профессиональнозначимого качества студентов-психологов. Поскольку сущностью работы психолога является работа с людьми, а каждый человек уникален и неповторим, для работы с людьми психологу необходимо быть творческой личностью.
В работе выявлена взаимосвязь развития креативности интеллекта, рефлексивности и толерантности. Как показали результаты эксперимента, те студенты, уровень креативности которых благодаря проведению специальной программы повысился, более мотивированы к обучению, лучше сдают экзамены, лучше овладевают навыками коммуникации и самоорганизации и сами создают программы для использования в собственной практике. В тех группах, где программа не проводилась, изменения отсутствуют, и даже отмечается некоторое снижение уровня интеллектуальных способностей.
This work is devoted to the development of creativity of psychology department students as a professionally important quality. Since the essence of a psychologist's work is the work with people and every individual is unique and inimitable, a psychologist needs to be a creative person to work with people.
This work reveals the interrelation of development of creativity, intelligence, reflexivity and tolerance. As the experiment results showed the students whose creativity level increased due to the special programs are more motivated to studies, pass exams better, get better skills of communication and self-organization and create programs for their practice by themselves. In the groups where the program did not take place the changes are non-present, there is even some decrease of intellectual skills.
В работе выявлена взаимосвязь развития креативности интеллекта, рефлексивности и толерантности. Как показали результаты эксперимента, те студенты, уровень креативности которых благодаря проведению специальной программы повысился, более мотивированы к обучению, лучше сдают экзамены, лучше овладевают навыками коммуникации и самоорганизации и сами создают программы для использования в собственной практике. В тех группах, где программа не проводилась, изменения отсутствуют, и даже отмечается некоторое снижение уровня интеллектуальных способностей.
This work is devoted to the development of creativity of psychology department students as a professionally important quality. Since the essence of a psychologist's work is the work with people and every individual is unique and inimitable, a psychologist needs to be a creative person to work with people.
This work reveals the interrelation of development of creativity, intelligence, reflexivity and tolerance. As the experiment results showed the students whose creativity level increased due to the special programs are more motivated to studies, pass exams better, get better skills of communication and self-organization and create programs for their practice by themselves. In the groups where the program did not take place the changes are non-present, there is even some decrease of intellectual skills.
339-344 35
Аннотация
В статье раскрыты аспекты профессиональной готовности студентов как будущих руководителей ж/д транспорта; при этом главное внимание уделяется личностным особенностям студентов как фактору готовности к профессиональной деятельности.
They revealed in the article the aspects of professional readiness of students as future railway transport leaders; on top of that the main attention is paid to the students' personal peculiarities as the main factor of readiness for the professional activity.
They revealed in the article the aspects of professional readiness of students as future railway transport leaders; on top of that the main attention is paid to the students' personal peculiarities as the main factor of readiness for the professional activity.
345-351 56
Аннотация
Дисфункциональные семьи, к которым относятся семьи с наличием больных зависимостями родителей, составляют почву для различных эмоциональных девиаций у детей. Описаны закономерности формирования низкой самооценки, гнева, подавленности, страха, чувства вины, горя и смущения у детей, воспитанных в дисфункциональных семьях. Эмоциональное своеобразие взрослых детей из подобных семей предполагает необходимость длительной психотерапевтической помощи. Приводится упражнение, которое может стать началом терапии.
Dysfunctional families including families with an addicted parent may be the grounds and cause for emotional deviations in children. The article describes the path of formation such peculiarities as low self-esteem, anger, sadness, feeling of guilty, loss and embarrassment in children raised in dysfunctional families. Emotional characteristics of adult children from such families dictate the necessity of a long-term therapy. There is one exercise included which may be the start of a therapy.
Dysfunctional families including families with an addicted parent may be the grounds and cause for emotional deviations in children. The article describes the path of formation such peculiarities as low self-esteem, anger, sadness, feeling of guilty, loss and embarrassment in children raised in dysfunctional families. Emotional characteristics of adult children from such families dictate the necessity of a long-term therapy. There is one exercise included which may be the start of a therapy.
352-358 78
Аннотация
В статье представлены результаты диссертационного исследования, связанного с проблемой влияния позитивных родительских чувств на самооценку дошкольника. Дано определение понятия «позитивных родительских чувств», теоретически доказано их влияние на формирование самооценки дошкольника. В статье приведены результаты эксперимента, подтверждающего данную гипотезу.
This article presents the results of dissertational research connected with the problem of positive parents' feelings and their influence on the self-esteem of child under school age. The definition of positive parents' feelings is given and the influence of positive parents' feelings on the formation of child's under school age self-esteem is has been proved theoretically. The results of experiment, which empirically corroborate this thesis, are given.
This article presents the results of dissertational research connected with the problem of positive parents' feelings and their influence on the self-esteem of child under school age. The definition of positive parents' feelings is given and the influence of positive parents' feelings on the formation of child's under school age self-esteem is has been proved theoretically. The results of experiment, which empirically corroborate this thesis, are given.
359-368 187
Аннотация
В статье рассматриваются два направления в экзистенциальной психологии, которые можно выделить в соответствии с разным пониманием соотношения экзистенции и эссенции - онтологическое и персоналистическое. Прослеживаются различия между этими направлениями на уровне философских оснований, психологических концепций, психотерапевтической практики, а также подчеркивается вклад персоналистического направления в развитие методологии экзистенциальной психотерапии.
It is shown, that in existential psychology two orientations are possible to distinguish - ontological and personalistical - according to different attitude to the relationship of essence and existence. The difference between orientations at a level of the philosophical background, psychological concepts, psychotherapeutical practice is considered, and the contribution of personalistical orientation into development of methodology of existential psychotherapy is emphasized.
It is shown, that in existential psychology two orientations are possible to distinguish - ontological and personalistical - according to different attitude to the relationship of essence and existence. The difference between orientations at a level of the philosophical background, psychological concepts, psychotherapeutical practice is considered, and the contribution of personalistical orientation into development of methodology of existential psychotherapy is emphasized.
369-373 35
Аннотация
В статье представлены результаты экспериментально-психологического исследования динамики ценностно-потребностной сферы, типов психической работоспособности и основных диспозиций личности тяжелых соматических больных в процессе групповой психокоррекции. Проведенное исследование указало на определяющую роль реальной эффективности процесса ресоциализации больных при восстановлении их когнитивных и личностных характеристик.
The article represents experimental and psychological research of the dynamics in axiological and erg spheres. It also presents the types of mental capacity and general person disposals of serious medically ills in the process of collective psycho-correction activities. The research pointed to determinative role of real effectiveness of resocialization process of the rehabilitation of cognitive and personal characteristics of patients.
The article represents experimental and psychological research of the dynamics in axiological and erg spheres. It also presents the types of mental capacity and general person disposals of serious medically ills in the process of collective psycho-correction activities. The research pointed to determinative role of real effectiveness of resocialization process of the rehabilitation of cognitive and personal characteristics of patients.
374-382 57
Аннотация
Обсуждается проблема преодоления негативных явлений профессионального становления сотрудника милиции. Представлен подход к процессу и результатам психологической помощи как психолого-педагогической реабилитации личности, который был разработан на основе анализа особенностей профессиональных деформаций сотрудников милиции.
The research is dedicated to the matters of controlling the negative aspects of professional development of law-enforcement officers. The author developed the approach to the process and the results of psychological assistance as a way of psychological and educational rehabilitation of personality on the basis of the analysis of the specifics of professional deformation of the law-enforcement officers.
The research is dedicated to the matters of controlling the negative aspects of professional development of law-enforcement officers. The author developed the approach to the process and the results of psychological assistance as a way of psychological and educational rehabilitation of personality on the basis of the analysis of the specifics of professional deformation of the law-enforcement officers.
383-392 79
Аннотация
На основе экспериментального исследования обосновано оптимальное соотношение медико-клинических и психологических мероприятий при преодолении невротических расстройств у военнослужащих специальных служб России в условиях госпиталя. Предложена авторская концепция компонентного состава невротических расстройств. Показано, что эффективность преодоления невротических расстройств связана с комплексным использованием методов психологической коррекции компонентов невротического расстройства.
Optimal correlation of medico-clinical and psychological activities when overcoming neurotic disorders with the special services military of Russia in hospital conditions is substantiated on the base of experimental research. Author's concept of component composition of neurotic disorders is given in this research. It is shown that efficiency of overcoming of neurotic disorders is connected with the complex using of psychological correction methods of neurotic disorders components.
Optimal correlation of medico-clinical and psychological activities when overcoming neurotic disorders with the special services military of Russia in hospital conditions is substantiated on the base of experimental research. Author's concept of component composition of neurotic disorders is given in this research. It is shown that efficiency of overcoming of neurotic disorders is connected with the complex using of psychological correction methods of neurotic disorders components.
ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)
ISSN 2949-5105 (Online)