ГЕНДЕРНАЯ ИНТЕРПРЕТАЦИЯ ТВОРЧЕСКИХ СПОСОБНОСТЕЙ
Аннотация
In clause the theoretical analysis of a problem of creative abilities is presented. Specificity of process of creativity through a prism of the gender analysis is characterized. Research of creative abilities of heads of structural divisions and students is presented. On the basis of the analysis of empirical data the fact of interrelation of different types of gender preferences and features of development of creative abilities proves.
Список литературы
1. Дружинин В.Н. Психология общих способностей / В.Н. Дружинин. - СПб., Питер, 2007. - 386 с.
2. Леонтьев Д.А. Пути развития творчества: личность как определяющий фактор/ Д.А. Леонтьев // Воображение и творчество в образовании и профессиональной деятельности. Материалы чтений памяти Л.С. Выготского: Четвертая Международная конференция. - М.: РГГУ, 2004. - С. 214-223.
3. Разумникова О.М. Пол и профессиональная направленность студентов как факторы креативности / О.М. Разумникова, О.С. Шемелина // Вопр. психологии. - 2002. - № 1. - С. 113-127.
4. Тихомиров О.К. Психология мышления / О.К. Тихомиров. - М.: МГУ, 1984.
5. Gardner H. Creativity: Aninterdisciplinary perspective / H. Gardner // Creativity Research Journal. - 1999. - N 1. - P. 8-29.
6. Plucker J.A. Psychometric approaches to the study ofhumancreativity / J.A. Plucker, J.S. Rensulli // Handbookofcreativity / J.R. Sternberg (Ed.), Cambridge: Cambridge University Press. - 1999. - P. 35-62.
7. Sternberg J.R. The concept ofcreativity: prospects and paradigms / J.R. Sternberg, T.I. Lubart // J.R. Sternberg (Ed.), Cambridge: Cambridge University Press. - 1999. - P. 3-16.
8. Williams W.M. Organizational creativity / W.M. Williams, L.T. Yang // J.R. Sternberg (Ed.), Cambridge: Cambridge University Press. - 1999. - P. 373-391.