Preview

Вестник Государственного университета просвещения. Серия: Психологические науки

Расширенный поиск
№ 2 (2007)
Скачать выпуск PDF
7-11 135
Аннотация
В статье «Вопрос соотношения фрустрации и агрессии в отечественной
(Н.Д. Левитов) и зарубежной психологии» речь идет о различных подходах в отечес-
твенной и зарубежной психологии. В отечественной науке Н.Д. Левитов разработал
подход фрустрации, учитывая при этом виды психологического состояния, тогда как в
зарубежной науке фрустрация рассматривалась как бихевиористическое положение. В
статье содержатся результаты эмпирического исследования агрессивного поведения у
старших учеников.
In domestic science N.D. Levitov created the approache to the frustration considering it as
a kind of psychological state, whereas in foreign science frustration is considered first of all from
behaviouristic position, specifically within the theory of frustration-agression and the formula
«frustration-agression». N.D. Levitov critisized the mechanical approach to correlation between
agression and frustration in behaviourism, he considered the agression not only as an act of
behaviour, but also from the position of internal psychic processes of personnality. The article
contains results of empirical researches on agressive behaviour of senior pupils which demonstrate
the correlation of their agression with situations of frustration and with their personnal particular
qualities.

12-17 34
Аннотация
Данная статья посвящена проблеме психотерапевтического и психокоррекцион-
ного эффекта, который способно оказывать на психические состояния человека обуче-
ние иностранным языкам методом психологического тренинга.
The article is devoted to the problem of psychoterapeutic and psychocorrective effect, which
foreign languages teaching is capable to produce on psychic conditions of an adult personality.

18-26 30
Аннотация
Анализ свидетельствует, что в современном образовании существуют проблемы
по развитию системности восприятия и мышления учащихся. Эти проблемы исследова-
ны с позиций системологии. Выбор оптимального сочетания психологических факторов
и условий для развития системного мышления осуществлялся с применением многофак-
торного системного анализа. Результаты теоретических исследований подтверждены
экспериментами.
Analysis testify, that in the contemporary education there are problems of development of
system-defined perception and way of thinking of students. This problems have been researched
from the positions of (systemology). The choice of optimal combination of psychological factors and
conditions for development of system-defined type of thinking was made with the use of multiplefactor
system analysis. The results of theoretical researches are confirmed by experiments.

27-31 37
Аннотация
В статье представлены результаты теоретико-эмпирического сравнительного изу-
чения субъектного опыта подростков, обучающихся в учебных заведениях разного типа.
In this article presented the results of the theoretical, empirical comparative study of
teenagers experience of the subject, studying at the institutions of the various types. This labour
has in its base the supposition that the experience of the subject has three parts.

32-36 44
Аннотация
Статья посвящена актуальной проблеме диагностики личности и когнитивной
сферы подростков с отклоняющимся поведением. В работе представлены основные ре-
зультаты экспериментально-психологического исследования социально-средовых и эн-
догенных факторов отклоняющегося поведения несовершеннолетних, проведенного с
помощью патопсихологических, нейропсихологических методик и проективных мето-
дов диагностики эмоционально-личностной сферы. Авторами были получены следующие
парадоксальные результаты: наиболее серьезные правонарушения и самый высокий уро-
вень агрессии были выявлены в подгруппе девиантных подростков именно из «элитар-
ных» семей.
The article dedicates to issue of the day of diagnostics personality teenagers with divergent
behavior. In the work were produced basic results of experimental-psychologies researches social
and endogenous factors of behavior under ages. The most serious transgression and the highest
level of aggression were in sub-group deviators teenagers just from «elitist» family.

37-41 31
Аннотация
Профильное и дифференцированное обучение организуется с учетом индивидуаль-
но-типологических особенностей учащихся. Определением особенностей и оказанием
психолого-педагоческой поддержки необходимо заниматься в процессе психологическо-
го сопровождения. Психологическое сопровождение делится на этапы предпрофильной
подготовки и обучение в профильных классах. Результатом этой работы должно быть
появление чувства уверенности в подростка в ситуации предстоящего выбора.
The profile and varied teaching is organizing taking into account particularly typological
peculiarities of students. The psychological accompaniment has stages before profile preparation
and a teaching in the profile classes.

42-47 57
Аннотация
В статье описываются особенности, присущие одаренным подросткам, пред-
ставлена структура творческого потенциала одаренного подростка, а также изло-
жено исследование креативности подростков общей выборки в сравнении с одаренными
подростками.
The article shows the peculiarities of the gifted, presents the structure of the creative
potential of a gifted teenager, and also includes the research of creativity of teenagers of general
excerption as compared to the gifted ones.

48-51 52
Аннотация
В статье рассматриваются результаты исследования взаимосвязи структур-
ных компонентов национального самосознания личности на примере подростков-пред-
ставителей тувинского этноса.
Недифференцированность когнитивного и эмоционального компонентов в струк-
туре национального самосознания подростков приводит к негативным поведенческим
установкам по отношению к представителям других этносов. Соответственно, диф-
ференциация данных компонентов способствует развитию этнической толерантнос-
ти подростков.
The article reviews the results of the research between intercommunicative structural
components of the persons national self-consciousness follow the example of the teenagers
(youth), being the representatives of the Tuvan nation.
Undifferentiating of the cognizable and emotional components in the structure of the
youths national self-consciousness leads to the negative behavior aims with respect to the
others ethnic representatives. Therefore differentiation of these given components favours the
development of the youths ethnic toleration.

52-55 242
Аннотация
Статья раскрывает теоретические подходы к изучению волевых качеств лич-
ности. В психологии нет единого мнения авторов на вопрос о том, какими диагности-
ческими методиками можно изучать волевые качества. Автор статьи дает подробный
анализ имеющимся подходам к изучению волевых качеств в отечественной психологии.
The article contains the theoretic approaches to the study of volitional merit personality.
The author of article makes detailed analysis the approaches to the study volitional merit in the
domestic psychology.

56-63 35
Аннотация
Статья посвящена изучению влияния возрастных особенностей социальных ус-
ловий развития учащихся и социального качества образовательной среды на характер
их субъективного отношения к школе. Проведенный анализ взаимосвязей отношения к
школе и качества образовательной среды направлен на усиление личностно ориентиро-
ванного подхода в школьном образовании. Данный подход позволяет по-новому проана-
лизировать социально-педагогические условия каждой школы.
The interrelational analysis of the quality of educational environment and relation to
school is aimed to put emphasis on individual approach in school education. This approach helps
to analyse the social-training conditions of every school in a new way.

65-72 30
Аннотация
Рассмотрено содержание индивидуально-психологической информации, описана
структура психологического механизма распознавания слушателем личностных свойств
говорящего по его голосу, охарактеризованы возможности социальной перцепции детей
с интеллектуальной недостаточностью. Изложены результаты сравнительного изу-
чения распознавания индивидуально-психологической информации по голосу подростков
в норме и с интеллектуальной недостаточностью по методике Г.С. Рамишвили. Вы-
явлено, что распознавания индивидуально-психологической информации у подростков с
задержкой психического развития, умственной отсталостью и нормой имеет возрас-
тные, гендерные и индивидуально-личностные особенности, что позволяет наметить
ориентиры для организации социально-психологической реабилитации.
The acticle describes the structure of psychological mechanism of recognition of the
speakers individual characteristics by his voise by the listener. The possibilities of social
perception of children with intellectual insufficiency are characterized. It gives the results of
comparative studies of the recognition of individual psychological information by the voice of
teenagers in normal state and those with intellectual insufficiency according to the technigue of
G.S. Ramishvili. It was Discovered that the recognition of individual psychological information of
teenagers with mental retardation, mental deficiency and normal state has age-specific, gender
and individual specific features, which lets us outline the landmarks for organization of social
psychological rehabilitation.

73-77 30
Аннотация
Обсуждаются проблемы влияния состояния страха на успешность учебной де-
ятельности подростков с интеллектуальной недостаточностью. Дается обзор важ-
нейших представлений о страхе. Констатируется деструктивное влияние состояния
страха на личность и учебные результаты. Делается вывод о том, что данная пробле-
ма требует комплексного, всестороннего рассмотрения в личностном аспекте.
The problems of fear effect on success in learning activity of teenagers with intellectual
inefficiency are discussed. A survey of the most important ideas of fear is presented. It is stated that fear
has destructive effects on personality and studying results. The conclusion is drawn that the problem
discussed requires comprehensive and thorough consideration emphasizing its personal aspect.

78-91 27
Аннотация
Учебные понятия начальной геометрии плохо усваиваются умственно отсталы-
ми учениками. Одна из причин этого - в способе преподавания, когда учитель занимает
авторитарную позицию. Для полноценного усвоения понятий необходимо раскрывать их
объективную логику формирования в совместной деятельности учителя и ученика.
Educational concepts of basic geometry are badly acquired by mentally retarded pupils.
One of the reasons of it is in a way of teaching when the teacher takes of an authoritative position.
For high-grade mastering concepts it is necessary to open their objective logic of formation
in joint activity of the teacher and the pupil.

92-95 39
Аннотация
В статье отражены ход и результаты исследования по изучению и формирова-
нию когнитивной сложности общения студентов неязыковых вузов в процессе обуче-
ния иностранному (английскому) языку. Теоретическую базу исследования составляет
математизированная синтетическая теория А.Н. Орехова. В ходе исследования была
также разработана и апробирована авторская технология развития когнитивной
сложности общения в процессе обучения иностранному языку.
In the article contains results of researches on the study and cognicific complication
contact the students not linguistic colleges in process of training English language. In the course
of researcher was worked out also authors technology of development cocnicific complication
contact in process of training to foreign language.

96-100 49
Аннотация
Семья играет важнейшую роль в формировании личности ребенка. В данном ис-
следовании мы рассмотрели влияние образа родителей на отношение подростка к оцен-
ке его успеваемости в школе. Причем отношение подростка к оценке его успеваемости
мы рассматривали как феномен, определяемый степенью значимости для подростка
получаемых им школьных оценок и отношений с учителем, как с носителем критериев
этих оценок. В ходе исследования было выявлено, что именно эмоциональный компонент
образа родителей оказывает наибольшее влияние на отношение подростка к оценке его
успеваемости в школе. Это влияние опосредуется такими личностными особенностями
подростка, как самооценка, мотивация, тревожность.
Family plays the key role in the childs personality formation. In this research we have
examined one of the aspects of this impact: the impact of parents image on teenagers attitude
towards the estimation of his results at school. We regarded the attitude of the teenager towards
the estimation of his results as a certain phenomenon, which is determined by the degree of
importance of the received marks for a teenager and by his relations with the teacher (as the
teacher is the one who bears the criteria of those marks). It was elicited during the studies that it
is the emotional component of the parents image that has the strongest impact on the teenagers
attitude towards his results at school. This impact functions by means of such personal features
of the teenager as self-appraisal, motivation and anxiety.

101-107 32
Аннотация
Целью работы является выявление психолого-педагогических условий, способс-
твующих управлению вниманиюем приводящему к поглощенности деятельностью в про-
цессе обучения, и способов управления собственным вниманием в ходе работы студента
над лекционным материалом.
The purpose of work is revealing the psychological and pedagogical conditions promoting
management to attention, leading absorption activity during training, and ways of management
of own attention during work of the student above a lecture material.

108-113 58
Аннотация
В статье представлены результаты исследования особенностей личностного
самоопределения учащихся начальных классов, дана характеристика его уровням, рас-
крыто содержание психологической коррекции личностного самоопределения учащихся
начальных классов.
The article presents the research results of students personal self - determination in
primary school, its levels description is given, the psychological correction the self - determination
of primary school students is revealed.

114-118 56
Аннотация
В статье изучалось влияние целостности личности на процесс самоактуализа-
ции. Основным предположением являлось то, что целостность личности является од-
ним из основных условий процесса самоактуализации. В результате экспериментально-
го исследования связи выраженности ряда психологических качеств, обуславливающих
целостность личности, с уровнем самоактуализации личности, была подтверждена
первоначальная гипотеза исследования.
In the article was studied an influence of integrity personality on the process of itself
updating. As a result of experimental investigation was confirmed the original hypothesis of
research.

119-122 58
Аннотация
Проводится теоретический анализ проблемы самоопределения личности. При
рассмотрении проблемы выяснилось, что отсутствует единая психологическая теория
самоопределения и соответствующий понятийный аппарат, не позволяющий глубоко
исследовать явление самоопределения, механизмы, влияющие на самоопределение. Име-
ется насущная необходимость в разработке теоретической концепции самоопределе-
ния, выявлении его компонентов, механизмов, структуры. Отмечается, что данный
вопрос должен решаться с учетом того, что самоопределение как психологическое яв-
ление возникает на границе старшего подросткового и юношеского возрастов, связано
с ценностями, устремленностью в будущее подростками, большую роль в личностном
самоопределении подростков играет самооценка, входящая в структуру самосознания,
а также мотивы и смыслы.
The theoretical analysis of a problem of self-determination of the person will be spent. By
consideration of a problem was found out, that there is no uniform psychological theory of selfdetermination
and appropriate conceptual device not allowing to investigate the phenomenon
of self-determination deeply, and there is no mechanisms influencing self-determination.
There is a necessity for development of the theoretical concept of self-determination, revealing
of its components, mechanisms, structure. The given question should be decided that the selfdetermination
as the psychological phenomenon arises on border of the senior teenage and
youthful age. It is connected to values of the teenagers, their expectation of the future. The large
role in self-determination of the teenagers is played by a self-estimation which is included in
structure of self-consciousness, and also motives and senses.

123-133 44
Аннотация
Данная статья посвящена исследованию аморализма современной российской мо-
лодежи. В ходе теоретического анализа философских и психологических теорий амора-
лизма, а также эмпирического исследования, были выявлены факторы, составляющие
структуру явления
Thigh article is about yang people amorality. Author research the structure of amorality
and main factors in this structure.

134-138 92
Аннотация
В младшем школьном возрасте мальчики и девочки создают «образ» своей буду-
щей социальной половой роли. Наиболее значимыми факторами формирования стерео-
типы полоролевого поведения мальчиков и девочек являются особенности взаимодейс-
твия с родителями, сверстниками и влияние социума. Важно знать содержание пред-
ставлений о полоролевых особенностях мужчин и женщин у детей младшего школьного
возраста в настоящее время.
At primary school age boys and girls create an image of their future social sexual role. The
most important factors which form stereotypes of sexual behavior of boys and girls are features of
interaction with their parents, coevals and the influence of socium. It is very important to know contents
of primary school aged boys and girls notions about mans and womans sexual features.

139-143 45
Аннотация
Актуальность изучения особенностей восприятия национальности человека
обусловлены социальными, политическими и культурными процессами современного об-
щества. Старший школьный возраст характеризуется развитием этнического самосо-
знания, являющегося важным условием развития этнической идентичности. Несмотря
на наличие определенного уровня толерантности в межэтнических отношениях извес-
тно множество примеров конфликтов, возникающих на почве столкновения националь-
ных интересов и непонимания культуры других народов.
The actuality of study particularities of nationalities perception is conditioned by social,
political and cultural processes of up-date society. Senior pupil age is determinant of ethnic
awareness development. Ethnic awareness development and forming are important conditions
of ethnic individuality development. Instead of presence of some tolerance level in interethnic
relations we know a lot of examples of ethnic conflicts. Its cause is clash of ethnic interests and
misunderstanding of another culture.

144-153 114
Аннотация
В статье приведены определения агрессии, агрессивности, враждебности; да-
ется характеристика видов агрессии; причины формирования подростковой агрессив-
ности. Приводятся данные экспериментального исследования особенностей проявления
агрессивности в младшем и старшем подростковом возрасте. Представлены результа-
ты коррекционной работы по снижению деструктивной агрессивности, проведенной с
подростками 12-15 лет.
The article introduces definitions of aggression, aggressiveness, animosity; gives the
characteristics of the kinds of aggression; origin of adolescence aggression. The article presents
experimental research data of aggression peculiarities display in younger and elder adolescence.
It presents the results of correctional work with children of 12-15 years old concerning the
decrease of destructive aggressiveness.

154-159 55
Аннотация
Статья посвящена теоретическому анализу категории «идентичность». Этот
феномен рассматривается с позиции зарубежных и отечественных подходов. Выделя-
ются виды идентичности: личностная и социальная. Профессиональная идентичность
анализируется в контексте профессионализации и профессионального самосознания. На
эмпирическом материале показана роль профессионального пространства в конструи-
ровании исследуемого феномена. Рассмотрены основные компоненты профессионально-
го пространства на примере вуза.
The article deals with a theoretical analysis of the category «identity». The phenomenon
is analyzed from the point of view of foreign and Russian approaches. Such types of identity as
social and personal are distinguished. Professional identity is analyzed in terms of professionalism
and professional self-consciousness. The article looks at the role of professional environment
in forming the explored phenomenon. The basic components of professional environment are
examined by the example of an institution of higher education.

160-163 67
Аннотация
В статье приведены результаты эмпирического исследования, которые пока-
зывают преобладание чувства неудовлетворенности, усталости, крайне негативного
состояния учащихся, их стремление к покою, разочарованность, уход от взаимодейс-
твия с окружающими, некоторые аутические стремления старших подростков после
воздействия на них телевизионной рекламы.
In the article was advance some research results, which show the predominance of sense
dissatisfaction, tiredness, aspiration for the rest, disappointment, escape from contact with people,
some autistic strivings of senior teenagers after influence on they to the television advertisement.

164-167 86
Аннотация
В статье на выборке 153 учащихся общеобразовательной средней школы г. Мос-
квы выявлена специфика трудных ситуаций подростков, которая может лечь в основу
оказания им психологической помощи.
In the article on the excerpts № 153 high school students (Moscow) was revealed a
specific of difficult situation from teenagers, that can be base the rendering them psychological
assistance.

168-171 37
Аннотация
Анализируются современные подходы относительно межличностных отношений
в подростковых ученических группах. Выявляются личностные особенности современ-
ных подростков. Приводятся результаты диагностики способов совладания с негатив-
ными ситуациями в раннем подростковом возрасте.
The modern methods of interpersonal attitudes in the teenager groups analyses. The personal
characteristics of modern teenagers emerge.

172-177 31
Аннотация
В статье представлены результаты сравнительного анализа установки на кон-
фликтное поведение, выполненное на репрезентативной выборке подростков. Опытно-
экспериментальная работа проводилась на трех группах с применением валидных диа-
гностических инструментов. Исследование позволяет не только глубже распознавать
причины отклонений в поведении подростков, но и наметить с ними направления воспи-
тательной работы.
In given clause the structure, essence, functional value, strategy of disputed installation
of teenagers in the social environment is considered. The comparative analysis of three teenage
groups is lead. In 3 teenage group installation on the conflict has been revealed.

178-183 55
Аннотация
В работе исследованы осознаваемые и неосознаваемые мотивы выбора одежды
женщинами и психологические факторы, влияющие на выбор одежды. Наименее осоз-
наваемыми мотивами выбора одежды женщинами являются: интерес мужчин и сексу-
альность одежды, статус, признание окружающих, оригинальность и престиж. Пос-
тоянно выделяющимися факторами выбора одежды у женщин являются следующие:
1) «мода и оригинальность»; 2) «Я», «моя внешность», «моя фигура» и «мое тело»;
3) «традиционность», «статус», «признание окружающими» и «престиж».
In this work the conscious and unconsious motives clothes choice by women and
psychological phactors depending on clothes choice has been investigated. The less conscious
motives of clothes chois by women are the men interest and clothes sexuality, the status, the
confession of surrounding people, originality and prestige. There are next phacthors constantly
standing out when clothes choice by women: 1) «fashion and originality»; 2) «Me», «my
appearance», «my figure» and «my body»; 3) «tradition», «status», «recognition by surrounding
people» and «prestige».

184-187 36
Аннотация
В данной статье представлена технология проведения спецкурса, направлен-
ного на совершенствование коммуникативной культуры личности будущего психо-
лога; выделяются принципы и формы проведения тренинговых занятий; предлага-
ются этапы оценки эффективности предложенной программы.
The article centers around the methods aimed at perfecting Communicative Shills of
counselors applied at the special training course; the author describes principles and forms
of training, offers the stages of estimating the efficiency of this course.
188-192 36
Аннотация
Изучение взаимодействия процессов социализация и адаптация актуально в сов-
ременных условиях. Особенно это важно для решения проблемы молодых людей - уча-
щихся ССУЗов, которые только выбирают свой трудовой путь и делают первые шаги в
освоении профессии
Study processing social and adaptation and this interaction on the contemporary stage.
Study problem is important for young mans and womens selection for yourselves profession and
make first steps in the master profession.

193-200 98
Аннотация
Статья «Стереотипы и их влияние на электоральное поведение» содержит опи-
сание подходов к объяснению и изучению понятия социальных и социально-политических
стереотипов. В статье описана роль стереотипов в электоральном поведении и формы
их влияния на сознание избирателей.
The article «Stereotypes and their influence on the electoral behaviour» contains the
description of approaches to explanation and studying of concept of social, social and political
stereotypes. In the article is described the role of stereotypes in the electoral behaviour and forms
of their influence on consciousness of electors.

201-209 53
Аннотация
Рассматриваются вопросы социально-психологических аспектов межкультур-
ного взаимодействия в связи с теоретическим и эмпирическим изучением различий в
предпочитаемых способах урегулирования конфликтов. При сравнении русской и анг-
лийской культур установлена взаимосвязь между такими измерениями культуры, как
индивидуализм/коллективизм, патернализм, толерантность к неопределенности, и
предпочтением способов разрешения конфликтов.
The problem of social-psychological aspects of cross-cultural transaction is considering by
theoretical and empirical study of differences in preferable ways of conflict resolution. As a result
of comparing Russian and English cultures, it has been found the connection between dimensions
of national culture such as individualism/collectivism, paternalism, uncertainty avoidance, and
preferences of ways of conflict resolution.

210-213 33
Аннотация
Статья посвящена содержательному раскрытию понятия «институт социаль-
ного партнерства», которое есть одно из тех достижений Западной цивилизации. Оно
в полной мере может быть реализовано на российской почве, так как имеет под собой
определенную благодатную основу в лице исконно отечественных традиций - соборнос-
ти, общинности, коллективизма.
The article consecrates into opening notion «the institute of social partnership». It can be
consummated as it has an abundant basis in the person of domestic traditions - collectivism.

214-217 76
Аннотация
В данной статье рассматривается сущность концепции психологической готов-
ности к педагогическому общению и ее формирования у студентов педагогического вуза.
Автором дано определение психологической готовности к педагогическому общению,
разработана ее структура, выделены критерии и уровни ее формирования. Разрабо-
танная концепция послужила основой для создания и внедрения в учебный процесс пе-
дуниверситета комплексной программы формирования психологической готовности к
педагогическому общению у будущих учителей.
The article under consideration is devoted to the essence of the concept of psyhological
readiness of students of teachers training institutes to pedagogical communication alongside
with peculiarities of the formation of its mechanisms. The author gives definition to psychological
readiness to pedagogical communication, devises its structure and singless out critria and levels
of its formation. The concept worked out by the author has laid the basis for creation and introduction
of a complex programme aimed at the formation of future teachers psychological peadiness
to professional communication. The programme has become part of university curriculum.

218-230 49
Аннотация
В статье изложены основные принципы построения акмеологической эписте-
мологии, основы которой заложили В.М. Бехтерев, Б.Г. Ананьев, А.А. Бодалев, Н.В.
Кузьмина, А.А. Деркач и др. Обозначена проблема определения основного критерия про-
фессионально-личностного развития субъекта до достижения им «акме». В качестве
предполагаемого критерия предложен нравственно-этический критерий - принцип
экометрии. Обсуждаются сформулированные автором психолого-акмеологические при-
нципы профессиональной психодиагностики предметно-содержательного, методичес-
кого и организационно-процессуального планов. Выявлены и описаны основные внешние и
внутренние механизмы психодиагностического процесса.
are stated to law main principles of construction akmeological epistemology which bases
have put in pawn V.M. Behterev, B.G. Ananev, A.A. Bodalev, N.V. Kuzmina, A.A. Derkach,
etc. the problem of definition of the basic criterion of is professional-personal development of the
subject before achievement by him «akme» Is designated. As prospective criterion the moralethical
criterion - a principle ecometrition is offered. Are discussed formulated by the author
psycholog-akmeological principles of professional psychodiagnostics of in detail-substantial,
methodical and organizational-remedial plans. The basic external and internal mechanisms
psychodiagnostical process are revealed and described.

231-241 73
Аннотация
Изучалась удовлетворенность работников своей работой и их представления о
неприемлемых деловых и личностных качествах руководителя. Показано, что неудов-
летворенность исполнителей работой в значительной степени зависит от негативно-
го отношения работников к личности и деятельности руководителя. Основной вклад в
формирование неудовлетворенности руководителем и, следовательно, работой в целом
вносит косвенная неудовлетворенность руководителем, опосредствованная неудовлет-
ворением установленными им параметрами и нормами трудового процесса.
Workers satisfaction with job and their ideas of unacceptable leader characteristics were
investigated. There were demonstrated, that negative workers attitude to leader personality and his
business activity were one of the main reasons of workers dissatisfaction with job. Dissatisfaction with
characteristics and peculiarities of labour process, which had been established by the leader, was the
principal cause of workers dissatisfaction with their leader and dissatisfaction with whole job.

242-246 28
Аннотация
В статье представлены результаты исследования становления сотрудников ми-
лиции в профессиональной деятельности. Сделан вывод о том, что одной из задач психо-
логов по ее обеспечению является консультативная и тренинговая работа, направлен-
ная на фор мирование и развитие позитивных навыков коммуникативного взаимодейс-
твия сотрудников.
In the article was advancing some results of analysis formation militia collaborators in
professional activity. They draw a conclusion to the effect that one of the problem psychologies
is consultative and training work. It directed to forming and development positive skills of
communicative interactions of collaborators.

247-252 35
Аннотация
В статье приведены данные экспериментального исследования профессионально
значимых личностных качеств у студентов МГОУ естественно-экологического и фило-
логического факультетов в 1997-2002 годах как будущих педагогов.
In the article was advance the information of an experimental investigation professionally
important personal qualities with students MGОU naturally-ecological and philological faculties
in 1997-2002 years as future teachers.

253-260 50
Аннотация
В отличие от других исследований по данной проблеме, в которых ведется учет
внешних факторов и говорится лишь о том, что они воздействуют на спортсмена (без
выделения психологической структуры), особенностью нашей методики стало ведение
учета воздействия внешних факторов на сферы индивидуальности спортсмена.
As against other researches on the given problem in which it is kept account external
factors and it is spoken only that they influence the sportsman (without allocation of psychological
structure), feature of our technique became conducting the account of influence of external factors
on spheres of individuality of the sportsman.

261-267 42
Аннотация
В статье предложена программа формирования личностного самоопределения
у студентов-психологов, составленная с учетом современных требований. Представ-
лены результаты исследования динамики параметров личностного самоопределения у
студентов-психологов до и после проведения спецкурса «Психология личностного само-
определения».
The article suggests a program for developing students personal self-determination, it is
made up with the regard for present - day demands. Research results of the dynamics of personal
self-determination parameters, which psychology students have before and after attending a
special course «Personal self-determination psychology» are given in the article.

277-282 93
Аннотация
В статье представлен алгоритм структурно-содержательной дескрипции экс-
пертом субъективного отношения к иному в контексте анализа толерантности-инто-
лерантности. Представленный материал носит прикладной характер, может приме-
няться в психологическом консультировании.

283-287 34
Аннотация
Забота о детях, обеспокоенность их психическим здоровьем в семье остро сто-
ит сегодня в разных странах мира. Это происходит с ростом осознания возможностей
изменения ситуации благодаря появлению новых психологических разработок и средств.
Меняются функции и возможности психолога в разных сферах, а особенно в социальной
сфере. Статья раскрывает опыт работы центра помощи детям и подросткам в Ита-
лии, перенесшим психологическое насилие.
A concern for children, anxiety about them mental health in the family is in different
country world today. The functions and abilities of psychologist change in difficult sphere,
especially in social. The article exposes an experience of relief centre for children and teenagers
in Italy, who transmit the psychological violence.

288-298 30
Аннотация
В статье проведен психосемантический анализ «ужасного», на основании теоре-
тического изучения литературных и научных источников выявлены сакральные и психо-
логические основы его проявлений.
In the article was investigate the psychosomatic analysis «fearful» on the strength
of theoretical study of literary and scientific sources was discovered psychological basis his
display.

299-302 30
Аннотация
Рассмотрены основные психолого-педагогические проблемы обучения и воспитания
детей с индивидуально-психологическими особенностями, отмечена необходимость диффе-
ренцированной подготовки кадров практических психологов. Выделены основные направле-
ния коррекционно-развивающей работы детей с задержкой психического развития.
The author considered basic psychology-pedagogical problems of training and education
the children with particularly-psychology characteristics. The author singled out the basic
tendencies of correction-development work the children with delay psychological development.

303-307 47
Аннотация
Социальнo-психологическая адаптация первоклассников к обучению является ак-
туальной проблемой и часто становится причиной обращения родителей к психологу
и консультанту. В статье раскрывается сложность процесса адаптации первоклас-
сников к обучению в школе, анализируются происходящие в связи с этим изменения в
детско-родительских отношениях, показываются особенности понимания проблемы
адаптации ребенка самими родителями. На основе анализа запросов родителей к пси-
хологу-консультанту представлена типология основных видов психологической помощи
родителям первоклассника.
The problem of social-psychological schoolchildrens adaptation in the beginning learning
at primary school causes parents visit to a psychologist for consultation. The author details the
difficulties of schoolchildrens adaptation process in the beginning learning at school, analyses
the changes of relations between parents and children in this period. As the result of analyze of
parents requests to psychologist-consultant there is the typology of the different psychological
supports to parents.

308-312 73
Аннотация
Приведенные в статье данные свидетельствуют о том, что при всех видах наси-
лия независимо от вида коррекции достигается психокоррекционный эффект. Можно
сделать вывод: выбранная методика оценки эффективности психокоррекции для детей
разных возрастов оказалась достаточно показательной. Однако по результатам ис-
следования эффективнее оказались арттерапия и работа с образами. Но по «экономич-
ности» образная психокоррекция предпочтительнее, так как требует меньших затрат
времени, а также подручных материалов и средств.
The data received prove that with all the rape types irrespective of the correction method
the psycho-corrective effect is reached. So it can be concluded that the chosen method of
effectiveness evaluation of the psycho-correction for children of different ages proved to be quite
significant. Nevertheless due to the research results art-therapy and works with images are most
effective. But due to its economy image psycho-correction is more preferable as it requires less
time and also improvised materials and means.

313-323 40
Аннотация
В статье рассматриваются методологические проблемы научного описания объ-
ектов социальной работы, в основании которых
- современные эпистемологические
представления о специфике современной теории социальной работы как сферы социаль-
но-гуманитарного знания.
The article is devoted to the methodological problems referred to a scientific account
of social work objects and based on modern epistemological conceptions of social work theory
peculiarities as a sphere of social-human learning.

324-327 32
Аннотация
В статье осуществляется попытка анализа социально-педагогической деятель-
ности с позиции социальной философии. Исследование важно в связи с развитием тео-
рии профессионального образования социального педагога в России.
The published article of Ryabkova N.G. (the professor of theory of teaching) is dedicated to
the philosophical comprehension of social teaching activity, the analysis of which can become the
methodological grounds for a specialist in social teaching theory. The author of the article understands
social teaching activity as a part of social reality, as a complicated self-organizing system.

328-333 44
Аннотация
В работе рассматриваются основные подходы к понятию «профессионализм»,
раскрываются проблемы профессиональной подготовки социального педагога. На основе
коммуникативного подхода автор обосновывает роль коммуникативной культуры как
интегративного показателя профессионализма социального педагога.
In work the basic approaches to concept «professionalism» are considered, problems of
vocational training of the social teacher reveal. On the basis of the communicative approach the
author proves a role of communicative culture as complex parameter of professionalism of the
social teacher.

334-343 30
Аннотация
Автор статьи исследует вопрос возникновения гражданского общества в Рос-
сии в условиях государственной модернизации, дает характеристику понятия с учетом
исследований западных и российских ученых, характеризуя особенности российского
гражданского общества с учетом исторического пути развития.
The author of article analyzes the question beginnings the civil society in Russian in the
conditions of state modernization. The author makes the description of idea domestic and westerly
scientists. He describes the characteristics of Russian civil society.

344-349 34
Аннотация
В статье рассматривается чувство юмора как важный компонент эмоциональ-
ной культуры социального педагога. Исследуются функции юмора в социально-педагоги-
ческом процессе. Выявлены основные пути развития чувства юмора будущего социаль-
ного педагога в образовательном процессе вуза при изучении социально-педагогических
дисциплин.
In clause the sense of humour as the important component of emotional culture of the social
teacher is considered. Functions of humour in socially-pedagogical process are investigated. The
basic ways of development of sense of humour of the future social teacher to educational process
of high school are revealed at studying socially-pedagogical disciplines.

350-352 173
Аннотация
Среди актуальных социально-медицинских проблем особое место занимают про-
блемы психического здоровья населения России. Тяжесть поражения, высокая инвали-
дизация заболевших, большие перерывы в трудоспособности больных, и, как следствие,
колоссальные экономические потери, нарастание моральной деградации этой группы
больных, нередко их асоциальное поведение выдвинули борьбу с психическими расстройс-
твами в один ряд с такими заболеваниями? как заболевания системы кровообращения,
онкологические заболевания, травмы.
Among actual social - medical problems the special place is borrowed with problems of
mental health of the population of Russia. Weight of defeat,, the big breaks in work capacity of
patients, and as consequence, enormous economic losses, increase moral деградации this group
of patients, is frequent them асоциальное behavior have put forward struggle against mental
frustration in one number(line) with such diseases as diseases of system of blood circulation,
traumas.

353-357 31
Аннотация
В статье рассматриваются возможности изучения и обучения школьников с на-
рушением интеллекта с учетом их психических возможностей на разных этапах учеб-
ной деятельности.
The article tells us about the introduction of sufficiency principle in the cleveloping of
mentally- disabled pupils knowledge and skills on lessons of work.

358-361 32
Аннотация
Формирование нового экологического сознания (экоцентрического типа) - необ-
ходимость сегодняшнего дня. Угроза экологической катастрофы стала реальностью.
Люди не успевают адаптировать свою экологическую культуру в соответствии с теми
изменениями, которые сами же вносят в этот мир. Работа по экологическому воспи-
танию и просвещению в Московской области вселяет надежду на то, что именно разум
спасет человечество.
The forming of new ecological consciousness is a need of this day. The threat of
ecocatastrophe is reality. The work on the ecological education and enlightenment in Moscow
region give hope to that the mind will save humanity.



Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)