Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

STUDYING THE DYNAMICS OF STUDENTS-CONSULTING PSYCHOLOGISTS’ PROFESSIONAL IDENTITY

Abstract

The article is devoted to the question of forming graduate students-consulting psychologists’ professional identity. The paper presents the results of the phenomenological and hermeneutical analyses, on the basis of which the author concludes that the graduate students of the Department of Psychological Counseling have unstable and blurred professional identity. The author reveals the emotional, cognitive and behavioral components of students-consulting psychologists’ professional identity. The article raises the issue of graduate students’ high anxiety and their concern over the future. The recommendations for consulting psychologists and teachers working with them are given. They are meant to stimulate more effective development of professional identity.

About the Author

M. . Bogatyreva
Moscow State Regional University
Russian Federation


References

1. Антонова Н.В. Проблема личностной идентичности в интерпретации современного психоанализа, интеракционизма и когнитивной психологии // Вопросы психологии. 1996. №1. С. 131-143.

2. Бусыгина Н.П. Методология качественных исследований в психологии. Учеб. пособие. М., 2013. 304 с.

3. Бусыгина Н.П. Феноменологический и герменевтический подходы в качественных психологических исследованиях // Культурно-историческая психология. 2009. №1. С. 57-65.

4. Ермолаева Е.П. Профессиональная идентичность и маргинализм: концепция и реальность (статья первая) // Психологический журнал. 2001. Т. 22. № 4. С. 51-59.

5. Завалишина Д.Н. Способы идентификации человека с профессией // Психология субъекта профессиональной деятельности. М., 2001. С. 104-128.

6. Иванова Н.Л. Профессиональная идентичность в современных исследованиях // Вопросы психологии. 2008. № 1. C. 89-101.

7. Иванова Н.Л., Конева Е.В. Социальная идентичность и профессиональный опыт личности. Ярославль, 2003. 246 с.

8. Маслоу А. Дальние пределы человеческой психики. СПб., 1999. 432 с.

9. Миронова Н.П. Этическое самосознание современной молодежи республики Коми: дисс.. канд. истор. наук. Сыктывкар, 2011. 181 с.

10. Мищенко Т.В. Становление профессиональной идентичности студентов психологического вуза: дисс.. канд. психол. наук. Ярославль, 2005. 159 с.

11. Патырбаева К.В., Козлов В.В., Мазур Е.Ю. и др. Идентичность: социальнопсихологические и социально-философские аспекты. Коллективная монография. Пермь, 2012. 250 с.

12. Поваренков Ю.П. Психологическое содержание профессиональной идентичности // Сибирский психологический журнал. 2006. № 24. С. 53-58.

13. Улановский А.М. Феноменологический метод в психологии, психиатрии и психотерапии // Методология и история психологии. 2007. Т. 2. Вып. 1. С. 130-150.

14. Шнейдер Л.Б. Профессиональная идентичность. Монография. М., 2001. 256 с.

15. Шнейдер Л.Б. Теория, эксперимент, тренинг. М., 2005. 599 с.

16. Шнейдер Л.Б. Профессиональная идентичность: структура, генезис и условия становления. Дис.. докт. психол. наук. М., 2001. 327 с.

17. Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис. М., 2006. 352 c.


Review

Views: 109


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)