Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

ON CONNECTION BETWEEN SEX-ROLE STEREOTYPES OF PRIMARY SCHOOL PUPILS AND TELEVISION AS A SOURCE OF NON-FAMILY SEX-ROLE SOCIALIZATION

Abstract

Of all non-family sources of sex-role socialization
television occupies a special place as an accessible
channel of mass information. From this source
boys and girls receive a variety of information on the
problems of gender, sex-role attributes and relationships
between the sexes. At a primary school age the
interest in TV programs and other issues increases.
Those children who often watch TV programs targeted
at adult audience have the same sex-role stereotypes
as their favoured TV characters.

About the Author

Елена Лабутина
Московский государственный гуманитарный университет им. М.А. Шолохова
Russian Federation


References

1. Авдеева Н.Н., Фоминых Н.А. Психологическое воздействие телерекламы на детей // Психологи- ческая наука и образование, 2002. № 4.

2. Агеев В.С. Психологические и социальные фун- кции полоролевых стереотипов // Вопросы пси- хологии, 1987. № 2.

3. Арчер Дж. Половые роли в детстве: структура и развитие // Детство идеальное и настоящее. Сборник работ современных западных учёных. Пер. с англ. / Под ред. Слободской Е.Р. 1994.

4. Берн Ш. Гендерная психология. Законы мужско- го и женского поведения. СПб., 2008.Быкова Е., Денисова С., Идлис Ю., Климова Е.,

5. Крейнин В. Отрыв башки // Русский репортёр, 2008. №30.

6. Бюндюгова Т.В. Особенности смыслового при- нятия женских образов, транслируемых в визу- альной рекламе: Автореф. дис. канд. психол. наук. M, 2008.

7. Воронина О.А. Свобода слова и стереотипный образ женщины в СМИ // Знамя. 1999. - № 2.

8. Гаспарова Е. Мышка-норушка или мышонок Джерри? // Дошкольное воспитание., 1997. № 6.

9. Исаев Д.Н., Александрова Н.В. Роль семьи в по- ловом воспитании дошкольников // Семейная психиатрия при нервных и психических заболе- ваниях. Л., 1978.

10. Каган В.Е. Психосексуальное воспитание детей и подростков. Л., 1990.

11. Кравченко Е.И. Мужчина и женщина: взгляд сквозь рекламу // Социологические исследова- ния, 1993. № 2.

12. Чекалина А.А. Гендерная психология: учебное пособие. 2-е изд. М., 2009.

13. Atkin D., Moorman J., Linn C. Ready for primetime: Network series devoted to working women in the 1980`s. Sex Roles, 25. 1991.

14. Moore M. L. Th e family, as portrayed on prime-time television? 1947 - 1990: Structure and characteristics. Sex Roles, 26. 1992.

15. Purcell P. & Stewart L. Dick and Jane in1989. Sex Roles, 22. 1990.

16. Signorelli N. Television and conceptions about sex roles: Maintaining conventionality and the status quo. Sex Roles, 21. 1989.


Review

Views: 52


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)