Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

ПРОЯВЛЕНИЕ ГРАЖДАНСКОЙ ПОЗИЦИИ ПОДРОСТКА В МОЛОДЕЖНОЙ СУБКУЛЬТУРЕ

Abstract

В современной отечественной и зарубежной литературе выделяются три системы политической социализации подростков. Так, в системе прямой социализации подростки осваивают элементы государственного устройства прямо и непосредственно. В ходе стихийной социализации подростки осваивают культуру молодежных объединений, оппозиционные субкультуры. Социоцентризм подростков обеспечивает развитие общественных потребностей в политическом становлении личности молодых людей.
The article discusses the development of teacher's position in interaction with children in the process of the learning. The necessity to analise the phenomenon of teacher's position in modern social-kultural situation in process developing aducation is substancial. The results of comparative study of teacher's position in interaction with children of school help the teacher and children to orientia the levels different types of pedagogical sets distributed along the seale from rigid and authoritarian to partnering, using different educational programs.

About the Author

Р.Н. Кис

Russian Federation


References

1. Кудрявцев В.Т., Уразалиева Г.К. Социальный психологический смысл явлений детской субкультуры // Прикладная психология. - 1999. - № 1. - С. 64-78.

2. Орлов А.Б. Личность и сущность: внешнее и внЯутреннее Я человека // Сборник статей. Сост. А.Б. Орлов / Вопросы психологии. - 2003. - № 3.

3. Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Психология человека / В.И. Слободчиков, Е.И. Исаев. - М.: Школа-Пресс, 1995. - С. 332-366.

4. Цукерман Г.А. Развитие учебного сообщества // ВП. - 2004. - № 1. - С. 50-67.

5. Эльконин Д.Б. Детская психология / Д.Б. Эльконин. - М.: Смысл, 2004. - 380 с.

6. Юдина Е.Г. Позиция педагога: авторитаризм и партнерство //ВП, 2005, № 4.


Review

Views: 36


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)