ПРОЯВЛЕНИЕ ГРАЖДАНСКОЙ ПОЗИЦИИ ПОДРОСТКА В МОЛОДЕЖНОЙ СУБКУЛЬТУРЕ
Abstract
The article discusses the development of teacher's position in interaction with children in the process of the learning. The necessity to analise the phenomenon of teacher's position in modern social-kultural situation in process developing aducation is substancial. The results of comparative study of teacher's position in interaction with children of school help the teacher and children to orientia the levels different types of pedagogical sets distributed along the seale from rigid and authoritarian to partnering, using different educational programs.
References
1. Кудрявцев В.Т., Уразалиева Г.К. Социальный психологический смысл явлений детской субкультуры // Прикладная психология. - 1999. - № 1. - С. 64-78.
2. Орлов А.Б. Личность и сущность: внешнее и внЯутреннее Я человека // Сборник статей. Сост. А.Б. Орлов / Вопросы психологии. - 2003. - № 3.
3. Слободчиков В.И., Исаев Е.И. Психология человека / В.И. Слободчиков, Е.И. Исаев. - М.: Школа-Пресс, 1995. - С. 332-366.
4. Цукерман Г.А. Развитие учебного сообщества // ВП. - 2004. - № 1. - С. 50-67.
5. Эльконин Д.Б. Детская психология / Д.Б. Эльконин. - М.: Смысл, 2004. - 380 с.
6. Юдина Е.Г. Позиция педагога: авторитаризм и партнерство //ВП, 2005, № 4.