Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

VALUE ORIENTATIONS OF SENIOR PUPILS

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2017-4-68-79

Abstract

The article presents the results of research of the value orientations and ideas about their future of senior pupils studying in the classes with different profiles (humanities, technical, gymnasium and class of general development). Substantial account of complex totality of senior schoolchildren’s choice of values and ideas about the future is given. It is shown that the choice of some values by senior pupils is alike in terminal and instrumental values. In their understanding of future the authors identified some differences in the choice of tangibles, family values, as well as the value of a good person in all four classes (technical and humanities, as well as gymnasium and class of general development). Ways for developing modern senior pupils’ choice of values are given, values concerning getting education and choosing a profession being the most important.

About the Authors

Vladimir N. Seleznev
Moscow Region State University
Russian Federation


Olga A. Ovsyanik
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Алексеева В.Г. Ценностные ориентации как фактор жизнедеятельности и развития личности // Психологический журнал. 1984. Т. 5. № 5. С. 63-70.

2. Анурин В.Ф. Ценностные ориентации и их влияние на формирование потребностей // Социология высшей школы. Подготовка специалистов для народного хозяйства: сбор. науч. тр. Горький, 1982. С. 116-129.

3. Барабанщиков Б.А. Системная организация и развитие психики // Психологический журнал. 2003. № 1. С. 28-38.

4. Володева А.А. Ценностные ориентации старшеклассников в современном обществе // Личность, семья и общество: вопросы педагогики и психологии: сборник статей по материалам XXXVI Международной научно-практической конференции. Новосибирск, 2014. № 1 (36). С. 40-45.

5. Гудачек Я. Ценностная ориентация личности // Психология личности в социалистическом обществе: Активность и развитие личности. М., 1989. С. 102-109.

6. Леонтьев Д.А. Методика изучения ценностных ориентаций. М., 1992. 17 с.

7. Ричи Ш., Мартин П. Управление мотивацией: учеб. пособие для вузов / под ред. Е.А. Климова. М., 2004. С. 201-206.

8. Шерковин Ю.А. Проблема ценностных ориентаций и массовые информационные процессы // Психологический журнал. 1982. № 3. С. 135-145.

9. Hardy S.A. et al. Adolescent motivations to engage in prosocial behaviors and abstain from health-risk behaviors: A self-determination theory approach // Journal of Personalit. 2015. Vol. 83. Р. 479-490.


Review

Views: 122


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)