Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

MEANING OF LIFE AS A REFLEXIVE RESOURCE OF A TEACHER’S PERSONAL AND PROFESSIONAL DEVELOPMENT

Abstract

The study is aimed at solving the most important problem of modern psychology -theoretical and empirical grounding of reflexive-resource determination of a teacher’s personal and professional development. It is shown that resource grounds for psychological solutions of intrapersonal contradictions should be sought in an individual’s ability to reflex, to form senses and to converse. Experimentally the author allocated 4 types of a reflexive resource: dialogical-meaningful, regulatory-meaningful, regulatory-stereotypical and protective.

About the Author

L. . Mitina
Psychological Institute of the Russian Academy of Education
Russian Federation


References

1. Кузьменкова О.В. Методика «Рефлексивный ресурс учителя»: практическое руководство. Оренбург, 2011. 59 с.

2. Леонтьев Д.А. Психология смысла: природа, строение и динамика. М., 2007. -511 с.

3. Митина Л.М. Психология труда и профессионального развития учителя. М., 2004. 319 с.

4. Митина Л.М. Психологу об учителе. Личностно-профессиональное развитие учителя: психологическое содержание, диагностика, технология, коррекционно-развивающие программы. М., 2010. 385 с.

5. Митина Л.М. Психология личностнопрофессионального развития субъектов образования. М.; СПб., 2014. 375 с.

6. Митина Л.М., Кузьменкова О.В. Внутриличностные противоречия профессионального развития учителей // Российский научный журнал. 2011. № 5 (24). С. 110-117.

7. Митина Л.М., Кузьменкова О.В., Брендакова Л.В., Галина З.Н. Рефлексивная детерминация разрешения внутриличностных противоречий учителя как ресурс его профессионального развития // Психолого-педагогические проблемы развития личности и профессионала в условиях университетского образования. Габрово, 2014. С. 361-366.

8. Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии. М., 1976. 416 с.

9. Чудновский В.Э. (ред.) Смысл жизни, акме и профессиональное становление педагога. М.: Обнинск, 2008. 532 с.


Review

Views: 86


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)