Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

PARTICULAR FEATURES OF CREATIVE POTENTIAL FUNCTIONING AMONG PROFESSIONAL WRITERS

Abstract

This article provides a comprehensive description of creativity and what it is connected with, as well as of its representation at the level of self-awareness in the form of selfesteem and implicit theories. Personal variables of acceptance/non-acceptance of uncertainty by accomplished writers are also mentioned. There are data obtained to support the theory of forming self-esteem in terms of creativity, based on the feedback connection concerning the results of creative activities, and data on implicit theories of creativity that are construed under the uncertainty of criteria based on intuitive abilities of an individual. The data obtained serve as grounds for speaking about the relative independence of creativity from a professional writer’s personality characteristics. This fact goes to support the supposition that such form of activity engages personality potential to a less degree.

About the Author

E. . Pavlova
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


References

1. Корнилов С.А., Григоренко Е.Л. Методический комплекс для диагностики академических, творческих и практических способностей // Психологический журнал. - 2010. - Т. 31. - № 2. - С. 90-103.

2. Корнилова Т.В. Новый опросник толерантности к неопределенности // Психологический журнал. - 2010. - № 1. -C. 74-86.

3. Корнилова Т.В. Психология неопределенности: Единство интеллектуально-личностной регуляции решений и выборов // Психологический журнал. - 2013. - Т. 34. - № 3. - С. 89-100.

4. Корнилова Т.В. Толерантность к неопределенности и интеллект как предпосылки креативности // Вопросы психологии. - 2010. - № 5. - С. 3-12.

5. Корнилова Т.В., Корнилов С.А. Интуиция, интеллект и личностные свойства (результаты апробации шкал опросника С. Эпстайна) [Электронный ресурс] // Психологические исследования. - 2013. - Т. 6. - № 28. - С. 5. / URL: www.psystudy.ru/index.php/ num/2013v6n28/804-corniliva28.html

6. Корнилова Т.В., Смирнов С.Д. Толерантность к неопределенности и креативность у преподавателей и студентов // Вопросы психологии. - 2012. - № 2. -С. 117-126.

7. Корнилова Т.В., Чумакова М.А. Шкалы толерантности и интолерантности к неопределенности в модификации опросника С. Баднера // Экспериментальная психология. - 2014. - № 1. - С. 92-110.

8. Корнилова Т.В., Чумакова М.А., Корнилов С.А., Новикова М.А. Психология неопределенности: единство интеллектуально-личностного потенциала человека. - М., 2010. - 334 с.

9. Павлова Е.М. Имплицитные теории и самооценка креативности в структуре самосознания личности // Психология. Журнал Высшей школы экономики. - 2014. - № 4. (в печати)

10. Павлова Е.М., Корнилова Т.В. Креативность и толерантность к неопределенности как предикторы актуализации эмоционального интеллекта в личностном выборе // Психологический журнал. - 2012. - Т. 33. - № 5. - C. 39-49.

11. Чиксентмихайи М. Креативность. Поток и психология открытий и изобретений. - М., 2013. - 512 с.

12. Furnham A., Zhang J., Chamorro-Premuzic T. The relationship between psychometric and self-estimated intelligence, creativity, personality, and academic achievement // Imagination, Cognition and Personality. 2005. V. 25. № 2. - P. 119-145.

13. Kaufman J.C., Evans M.L., Baer J. The American Idol Effect: Are students good judges of their creativity across domains? // Empirical Studies of the Arts. 2010. № 28. - P. 3-17.

14. Pavlova E.M., Kornilova T.V. Creativity and Tolerance for Uncertainty Predict the Engagement of Emotional Intelligence in Personal Choice // Psychology in Russia: State of the Art. 2013. V. 6. № 4. P. 34-46.

15. Reiter-Palmon, R., Robinson-Morral, E., Kaufman, J. C., Santo, J. Evaluation of self-perceptions of creativity: Is it a useful criterion? // Creativity Research Journal. 2012. № 24. - P. 107-114.

16. Sternberg R. J., The Rainbow Project Collaborators. The Rainbow Project. Enchancing the SAT through assessments of analytical, practical, and creative skills. // Intelligence. 2006. V. 34. № 4. - P. 321-350.


Review

Views: 79


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)