Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

APPLIED ASPECTS OF PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT OF GIFTED CHILDREN’S ADAPTATION IN PRIMARY SCHOOL

Abstract

The article deals with the problem of psychological and pedagogical support of adaptation of gifted children of primary school age and its applied aspects in the format of modern psychological approaches to the identification and evaluation of children’s cleverness. The results of theoretical and experimental study of the features of cleverness and of primary pupils’ personal adaptation, non-adaptation and deadaptation are shown. The program of psychological and pedagogical support of adaptation of gifted children of primary school age is presented, its problems, measures and conditions are determined.

About the Author

Yu. . Panenkova
Precarpathian University
Russian Federation


References

1. Бакли Р., Кэйпл Дж. Теория и практика тренинга. - СПб., 2002. - 352 с.

2. Богоявленская Д.Б. Психология творческих способностей: Монография. -Самара, 2009. - 416 с.

3. Бондаренко А.Ф. Психологическая помощь: теория и практика. - К., 1997. -216 с.

4. Буров А.Ю. Квалиметрия одаренности: проблемы и реальность // Одаренный ребенок. - 2011. - № 2. С. 39-46.

5. Вачков И.В. Психология тренинговой работы: Содержательные, организационные и методические аспекты ведения тренинговой группы. - М., 2007. -416 с.

6. Кульчицкая Е.И., Моляко В.А. Сирень одаренности в саду творчества. - Житомир, 2008. - 316 с.

7. Лейтес Н.С. О признаках детской одаренности // Вопросы психологии. -2003. - № 4. - С. 13-18.

8. Панов В.И. Психодидактика образовательных систем: теория и практика. -СПб., 2007. - 353 с.

9. Роджерс К.Р. Взгляд на психотерапию. Становление человека. - М., 1998. -480 с.

10. Рудестам К. Групповая психотерапия. Психокоррекционные группы: теория и практика. - М., 1993. - 368 с.

11. Савенков А.И. Одаренный ребенок дома и в школе. - Екатеренбург, 2004. -272с.

12. Фопель К. Сплоченность и толерантность в группе. Психологические игры и упражнения. - М., 2006. - 336 с.

13. Юркевич В.С. Одаренный ребенок: иллюзии и реальность. - М., 1996. - 243 с.

14. Юркевич В.С. Развивающийся дискомфорт как принцип и метод в работе с одаренными детьми [Электронный ресурс]. - URL: http: // biblos/iod.gov.ua / docview.php?doc_id=22. (дата обращения: 27.12.2013)

15. Гільбух Ю.З. Розумово обдарована дитина. Психологія, діагностика, педагогіка. - К., 1992. - 212 с.

16. Психологічна діагностика обдарованості: монографія [Р.О. Семенова, Д.К. Корольов, М.О. Мельник та ін.] / за ред. Р.О. Семенової. - Кіровоград, 2012. - 172 с.

17. Яценко Т.С. По той бік символіки пси-хомалюнків // Практ. психологія та соц. Робота. - 1999. - № 7. - С. 25-26.

18. Яценко Т.С. Теорія і практика групової психокорекції. Активне соціально-психологічне навчання. - К., 2004. -679 с.

19. Montessori M. The Discovery of the Child. - Oxford, England: Clio press, Cop. 1988. - Vol. 2. - 339 p.

20. Takacs C. They don’t get gifted until fourth grate: what parents can do until then / C.Takacs. Roeper Review. Volume 9, 3 February 1987. - P. 188-193.


Review

Views: 78


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)