Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

MOTIVATORS OF JUNIOR SCHOOLCHILDREN’S MORAL SELF-APPRAISAL

Abstract

The article deals with the problem of junior schoolchildren’s moral self-appraisal. It is shown that primary school age is a sensitive period for forming a person’s moral and spiritual sphere. Moral self-appraisal is the aggregate of children’s cognitive and sensory moral ideas about their own physical, personal and social properties that show up in moral behavior and their critical perception. The analysis of empiric material allowed to detect motivators (situations) that induce children to the moral self-appraisal. As a result of the research performed it is concluded that motivators of moral self-appraisal are relevant and predetermine the formation of the motivational and meaningful system of evaluation.

About the Author

M. . Zamishchak
Drohobych State Pedagogical University named after Ivan Franko
Russian Federation


References

1. Бех И.Д. Психологические основы нравственного развития личности : автореф. дис.. доктора психол. наук. -К., 1992. - 42 с.

2. Божович Л.И. Этапы формирование личности в онтогенезе // Вопросы психологии. - 1978. - № 4. - С. 145-148; 1979. - № 2, 4. - С. 180-181.

3. Боришевский М.Й. Духовность личности: социально-психологическая сущность, детерминанты становления и развития // Проблемы общей и педагогической психологии. Сборник науч ных трудов Института психологии имени Г.С. Костюка АПН Украины / Под ред. С.Д. Максименка. - Киев, 2007. -Т. ІХ. - Ч. 5. - С. 25-32.

4. Захарова А.В., Боцманова М.Е. Как формировать самооценку школьника // Начальная школа. - 1992. - № 3. - С. 58-65.

5. Карпюк Ю.Я. Влияние христианской морали на ценностно-ориентационную сферу младших школьников : автореф. дис.канд. психол. наук. - 2012. - 20 с.

6. Савчин М.В. Психология ответственного поведения. Монография. - Ивано-Франковск, 2008. - 280 с.


Review

Views: 62


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)