PSYCHOLOGICAL CONDITIONS OF ORPHANAGE GRADUATES’ SOCIAL ADAPTATION TO THEIR FIRST JOB
Abstract
The article describes the psychological conditions that facilitate or hinder successful social adaptation of orphans who graduate from vocational training institutions and colleges to their first job from the standpoint of environmental and dynamic approach. The problems are highlighted from the viewpoint of both the adaptants (new employees) and the employers, educators, specialists of postgraduate orphan support. It is shown that the characteristics of professional adaptation of orphans depend on the stability of their employment and on the nature and quality of their relationship with significant adults in the workplace. The authors state that orphans tend to transfer the patterns of interpersonal relationships and psychological defense mechanisms formed in their institutional environment into their employment, which determines their professional choices. The article also presents the organizational model of socio - psycho-pedagogical support for the orphans at the first workplace.
Keywords
выпускники-сироты,
учреждения начального и среднего профессионального образования,
социально-трудовая адаптация,
эколого-динамический подход,
трудовая среда,
модель сопровождения,
orphanage graduates,
educational establishments of primary and secondary vocational education,
social adaptation,
ecological and dynamic approach,
working environment,
model of support
About the Authors
V. . Oslon
Moscow Municipal University of Psychology and Pedagogics
Russian Federation
E. . Celenina
Moscow Municipal University of Psychology and Pedagogics
Russian Federation
References
1. Ажнина О.В. Психологические особенности профессионального самоопределения воспитанников учреждений социально-педагогической поддержки : Дис.. канд. психол. наук. - М., 2006. - 180 с.
2. Кливер В.И. Формирование профессионального самоопределения детей-сирот в образовательных учреждениях интернатного типа : Дис. канд. пед. наук. - Кемерово, 1999. - 256 с.
3. Леонтьев Д.А., Рассказова Е.И. Тест жизнестойкости. - М., 2006. - 63 с.
4. Ослон В.Н. Эколого-динамический подход к психологическому сопровождению замещающей семьи // Психологическая наука и образование. - 2011. - № 1. - C. 27-37.
5. Письмо Министерства образования и науки РФ от 1 марта 2011 г. № 06-369 «О направлении рекомендаций».
6. Шульга Т.И. Смысложизненные ориентации выпускников интернатных учреждений // Вестник МГОУ Серия «Психологические науки». - 2010. - № 1. - С. 5-11.
Views:
104