Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL SUPPORT OF STUDENTS IN THE PERIOD OF FINAL ATTESTATION IN THE FORMAT OF STATE EXAMINATIONS

Abstract

In the article the author discusses the questions of psychological and pedagogical support of senior pupils. Special attention is given to the necessity of supporting the graduates during the final attestation in the format of the State examinations. The author discusses the questions of students’ psychological readiness to the State examinations; pays attention to the optimal strategy of students’ activities at the exams. The author gives a detailed account of the stages of the realization of the author’s program for the graduates “Exams without problems” and analyzes its effectiveness.

About the Author

A. . Romanova
Nizhni Novgorod State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Волкова А.И. Психологическая поддержка развития личности ребёнка как стратегия личностно-развивающего взаимодействия. Дис.. канд. психол. наук. - Ростов н/Д, 1998. - 179 с.

2. Газман О.С. От авторитарного образования к педагогике свободы // Новые ценности образования. - М., 1995. - № 2. - С. 16-45.

3. Гапонова С. А., Романова А.Н. Психологические факторы, влияющие на успешность сдачи выпускниками школ итоговых экзаменов в формате ЕГЭ // Вестник университета. (ФГБОУ ВПО «Государственный университет управления). - 2012. - № 1. - С. 120-123.

4. Гиппенрейтер Ю.Б. Общаться с ребенком. Как? -М., 2003. - 240 с.

5. Митина Л.М. Личность и профессия: психологическая поддержка и сопровождение. - М., 2005. - 336 с.

6. Черникова Т.В. Психологическая поддержка в образовании: монография. - М., 2003. - 408 с.

7. Чибисова М.Ю. Психологическая подготовка к ЕГЭ. Работа с учащимися, педагогами и родителями. - М., 2009. - 184 с.

8. Хухлаева О.В. Основы психологического консультирования и психологической коррекции: Учеб. пособие для студентов высш. пед. учеб. заведений. - М., 2008. - 208 с.


Review

Views: 107


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)