STRATEGIES OF DISAMBIGUATION: BASIC APPROACHES AND EFFECTIVENESS OF MILITARY STUDENTS LEARNING ACTIVITY
Abstract
disambiguation and describes strategies of solving contradictions:
oriented to saving all the opposition alternatives
and directed at declining all of them except one. The empirical
research showed that students of military schools
who tend to save all the alternatives while solving contradictions
become more effective in learning.
About the Authors
С. БлинниковаRussian Federation
П. Корчемный
Russian Federation
References
1. Аптер М. За пределами черт личности: реверсивная теория мотивации. - Луцк, 2004. - 111 c.
2. Веракса Н.Е. Диалектическое мышление. - Уфа, 2006. - 212 с.
3. Ильенков Э.В. Школа должна учить мыслить! // Школа должна учить мыслить. - М.; Воронеж, 2002. - С. 6-56.
4. Келли Дж. Теория личности: психология личных конструктов. - СПб, 2000. - 249 с.
5. Леонтьев А.Н. Образ мира // Леонтьев А.Н. Избранные психологические произведения. - Т. 2. - М., 1983. - С. 251-261.
6. Мэй Р. Любовь и воля. - М.; Киев, 1997. - 384 с.
7. Мэй Р. Сила и невинность. - М., 2001. - 319 с.
8. Субботский Е.В. Строящееся сознание. - М., 2007. - 423 с.
9. Улыбина Е.В. Обыденное сознание: продуктивность противоречий в развитии сознания // Мир психологии. - 1999. - № 1. - С. 128-140.
10. Фрейд З. Введение в психоанализ: Лекции. - М., 1991. - 456 с.
11. Фрейд З. Психология бессознательного. - М., 1989. - 448 с.
12. Фромм Э. Душа человека. - М., 1998. - 664 с.
13. Фромм Э. Здоровое общество // Фромм Э. Мужчина и женщина. - М., 1998. - С. 129-452.
14. Фромм Э. Иметь или быть? - М., 1986. - 238 с.
15. Эммонс Р. Психология высших устремлений: мотивация и духовность личности. - М., 2004. - 416 с.
16. Юнг К.Г. Aion: исследование феноменологии самости. - М., 1997. - 330 с.
17. Юнг К.Г. Психология бессознательного. - М., 1994. - 320 с.
18. Cameron K. Effectiveness as paradox: consensus and conflict in conceptions of organizational effectiveness // Management Science. - 1986. - V. 32. - № 5. - P. 539-553.
19. Foldy E. Dueling schemata: dialectical sensemaking about gender // The J. of applied behavioral science. - 2006. - V. 42. - № 3. - P. 350-372.
20. Hermans H. The dialogical self: toward a theory of personal and cultural positioning // Culture and psychology. - 2001. - V. 7. - № 3. - P. 243-281.
21. Johnson B. Polarity management: Identifying and managing unsolvable problems. - Amherst, MA: HRD Press. 1992. - 267 p.
22. Landfield A. A construction of fragmentation and unity: the fragmentation corollary // The construing person / Ed. by Mancuso J. C., Adams-Webber J. - R. N. Y.: Praeger, 1982. - P. 198-221.
23. Lewis M., Dehler G. Learning through Paradox: A Pedagogical Strategy for Exploring Contradictions and Complexity // J. of Management Education. 2000. - V. 24. - № 12. - P. 708-725.
24. Markova I. Amedee or how to get rid of it: social representations from a dialogical perspective // Culture and psychology. - 2000. - V. 6. - № 4. - P. 419-460.
25. Nisbett R., Peng K., Choi I., Norenzayan A. Culture and systems of thought: holistic vs. analytic cognition // Psychol. review. - 2001. - V. 108. - № 2. - P. 291- 310.
26. Norenzayan A., Smith E., Kim B., Nisbett R. Cultural preferences for formal versus intuitive reasoning // Cognitive Science. 2002. - V. 26. - № 5. - P. 653-684.
27. Peng K., Nisbett R. Culture, dialecticism, and reasoning about contradiction //American Psychologist. - 1999. - V. 54. - P. 741-754.
28. Zanetti L. Holding Contradictions: Marcuse and the Idea of Refusal // Administrative Theory & Praxis. - 2003. - V. 25. - № 2. - P. 261-276.