BOUNDARIES OF THE YOUNGSTERS SOCIAL ACTIVITY AND SUBJECTIVE WELL-BEING
Abstract
analysis of domestic and foreign psychology phenomenon
of social activity. The author presents the approaches to the
study of the social activity boundaries, analyzes approaches
to their content fullness and functions. The article shows the
perspectives of studying the social activity in relation to the
persons subjective well-being. The research is performed on
the basis of «social boundary existence» approach. The author
concludes that one of the regulating mechanisms of the
subjective localization of the persons social activity boundaries
is the emotional experience of a subjective well-being (or
ill-being)
About the Author
Е. БочароваRussian Federation
References
1. Борытко Н.М., Мацкайлова О.А. Становление субъектной позиции учащегося в гуманитарном пространстве урока. - Волгоград, 2002. - 213 с.
2. Бочарова Е.Е. Уровневые характеристики в структуре субъективного благополучия лично- сти молодежи // Акмеология. - М., 2012. - № 1 (41). - С. 63-69.
3. Гегель Г.В.Ф. Наука логики. - М., 1999. - 316 с.
4. Демин А.Н. О границе преобразовательной ак- тивности субъекта // Субъектный подход в пси- хологии / Под ред. А.Л. Журавлева, В.В. Знакова,З.И. Рябикиной, Е.А. Сергиенко. - М., 2009. - С. 107-120.
5. Дилигенский Г.Г. Проблема теории человеческих потребностей // Вопросы философии, 1976. - № 9. - С. 37-42.
6. Ишкова М.А. Феномен границы в детерминации активности ребенка: Дис. ...канд. психол. наук. - М., 1998. - 140 c.
7. Калиненко В.К. Границы в культуре и культура на границах // Журнал практического психоло- га: научно-практический журнал, 2009. - № 2. - С.42-69.
8. Крупнов А.И. Психологические проблемы иссле- дования активности человека // Вопросы психо- логии, 1984. - № 3. - С. 25-32.
9. Левин К. Теория поля в социальных науках. - СПб., 2000. - 368 с.
10. Леонтьев Д.А. Новые ориентиры понимания личности в психологии: от необходимого к воз- можному // Вопросы психологии, 2011. - № 1. - С. 3-28.
11. Ломов Б.Ф. Личность в системе общественных отношений // Психологический журнал, 1981. - Т. 2. - № 1. - С. 3-13.
12. Мамардашвили М.К. Философские чтения. - СПб., 2002. - 832 с.
13. Марцинковская Т.Д. Переживание как ме- ханизм социализации и формирования иден- тичности в современном меняющемся мире // [Электронный ресурс] // Психологические исследования: электрон. науч. журн., 2009. - № 3(5). URL: http://psystudy.ru (дата обращения: 22.04.2012).
14. Петровский В.А. Личность в психологии: па- радигма субъектности. - Ростов-на-Дону, 1996. - 512 с.
15. Петровский В.А. Человек над ситуацией. - М., 2012. - 559 с.
16. Cухобская Г.С. Социальная и социально-пси- хологическая зрелость: основы идентификации личности в образовательном процессе // Поня- тийный аппарат педагогики и образования: сб. науч. тр. / отв. ред. Е.В. Ткаченко, М.А. Галагузо- ва. - М., 2007. - Вып. 5. - С. 215-218.
17. Узнадзе Д.Н. Психологические исследования. - М., 1966. - 234 с.
18. Шамионов Р.М. Психология субъективного бла- гополучия личности. - Саратов, 2004. - 180 с.
19. Шамионов Р.М. Личность как субъект отноше- ний и взаимоотношений // Известия Саратов- ского университета. Новая серия. Серия «Фило- софия. Психология. Педагогика», 2011. - Вып. 1. - Т.11. - С. 94-99.
20. Шаров А.С. Онтология психологических ме- ханизмов рефлексии // [Электронный ресурс] Вестник Омского государственного педагогиче- ского университета, 2006 // www.omsk.edu (дата обращения: 20.05.2012)
21. Eckartsberg R. Maps of the Mind: The Cartography of Consciousness // The Metaphors of Consciousness. - New York - London, 1981. - P. 46.