Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

AGE-STATUS SELF-AWARENESS AS THE BASIS OF THE TYPOLOGYOF GROWING UP

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2020-4-133-142

Abstract

Aim. To study the possibility of identifying the typology of adolescent adulthood by the criterion of age-status self-awareness (SCD). Methodology. The main content of the study is the development of a typology of adolescent adulthood using the questionnaire “Age-status self-awareness”. Cluster analysis (K-means method) was performed on two samples and the number of observations in each cluster was considered. Using the Fischer criterion, a comparison was made between two samples based on the number of observations in each cluster. Results. Based on the study, three types of adolescent adulthood were identified: “a sense of adulthood”, “a sense of intermediate-changeable status”, and “unwillingness to grow up”. The percentage of types of age-status self-awareness in each sample was revealed. Comparing the number of observations in each cluster between the two samples showed significant differences across all types of adolescent adulthood. Research implications. One of the ways to study individual psychological features in the work on psychological and pedagogical support of children’s growing up at the stage of transition from childhood to adulthood in terms of diagnosing the type of growing up is proposed.

About the Author

F. A. Shvets
Far Eastern Federal University, Ussuriysk FEFU branch (School of Education)
Russian Federation


References

1. Абраменкова В. В. Факторы влияния на становление детской картины мира современного школьника в процессе взросления // Российские подростки и юношество в социальной реальности XXI века / под ред. О. В. Лишина. М., Обнинск, 2008. С. 54-109.

2. Гаврилова Т. А., Швец Ф. А. Опросник «Возрастно-статусное самосознание подростка»: теоретическое и психометрическое обоснование // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2020. № 2. С. 87-100. DOI: 10.18384/2310-7235-2020-2-87-100.

3. Кон И. С. В поисках себя: Личность и её самосознание. М., 1984. 335 с.

4. Новгородцева А. П. Переживание подростками «чувства взрослости» // Психологическая наука и образование. 2006. № 2. С. 39-52.

5. Поливанова К. Н. Детство в меняющемся мире [Электронный ресурс] // Современная зарубежная психология. 2016. Т. 5. № 2. URL: https://psyjournals.ru/files/82357/jmfp_2016_n_2_Polivanova.pdf (дата обращения: 10.12.2019). DOI: 10.17759/jmfp.2016050201.

6. Поливанова К. Н., Бочавер А. А., Нисская А. К. Взросление пятиклассников: 1960-е vs 2010-е // Вопросы образования. 2017. № 2. С. 185-205.

7. Терещенко В. В., Чуб И. М. Индивидуально-психологические характеристики взросления в подростковом периоде онтогенеза [Электронный ресурс] // Известия Саратовского университета. Новая серия. 2019. Т. 8. Вып. 3 (31). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/individualno-psihologicheskie-harakteristiki-vzrosleniya-v-podrostkovom-periode-ontogeneza/viewer (дата обращения: 10.12.2019).

8. Толстых Н. Н. Современное взросление // Консультативная психология и психотерапия. 2015. Т. 23. № 4. С. 7-24. DOI: 10.17759/cpp.2015230402.

9. Щукина М. А. Особенности развития субъектности личности в подростковом возрасте: дис. … канд. психол. наук. М., 2005. 355 с.

10. Эльконин Д. Б. Возрастные и индивидуальные особенности младших подростков. М., 1967. 360 с.

11. Эриксон Э. Идентичность: юность и кризис / пер. с англ. А. М. Прихожан, В. И. Ривош, А. Д. Андреева. М., 2006. 352 с.

12. Arnett J. J. Emerging Adulthood: The Winding Road from the Late Teens Through the Twenties [Электронный ресурс]. 2nd ed. [2019]. URL: https://www.researchgate.net/publication/330369978_Emerging_Adulthood_The_Winding_Road_from_the_Late_Teens_Through_the_Twenties_2nd_edition (дата обращения: 08.10.2020).

13. Jensen L. A. Navigating Local and Global Worlds: Opportunities and Risks for Adolescent Cultural Identity Development // Psychological Studies. 2011. № 56 (1). P. 62-70. DOI 10.1007/s12646-011-0069-y.

14. Twenge J. M., Keith Campbell W. Cultural Individualism Is Linked to Later Onset of Adult-Role Responsibilities Across Time and Regions // Journal of Cross-Cultural Psychology. 2018. Vol. 49 (4). P. 673-683.


Review

Views: 108


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)