Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

STUDY OF ACADEMIC STRESS MANIFESTATION IN PSYCHOLOGY TEACHERS OF HIGHER EDUCATIONAL INSTITUTIONS

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2020-4-121-132

Abstract

Aim. To study the manifestation of academic stress in university teachers of psychology. Methodology. The authors analyzed scientific works and empirical material on the study of academic stress manifestation in teachers of a higher educational institution. The article presents the materials of an empirical study obtained on a sample of psychology teachers of higher educational institutions of the Russian Federation in the amount of 30 people (experimental group). The ascertaining experiment was used as the main method. The study was carried out in the virtual interaction mode during the 2018-2019 academic year and included 2 stages: the beginning and the end of the academic year. Results. Differences in stress indicators at the beginning and at the end of the school year are empirically verified, the connection of personality traits with stress resistance and resilience, sharpening personality traits with manifestations of professional stress is revealed; The parameters associated with stress revealed the effectiveness of time management and substantive aspects of labor. Research implications. It consists in identifying the objective and subjective factors of academic stress of teachers of psychology, the dynamics of stress in the academic environment of a higher educational institution throughout the school year.

About the Authors

S. A. Filippova
Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University
Russian Federation


T. I. Kulikova
Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Багадаева О. Ю. Факторы стресса в профессии педагога дома ребенка // Вектор науки. Тольяттинский государственный университет. 2014. № 2 (28). С. 149-153.

2. Баранов А. А. Стресс-толерантность педагога: теория и практика. М., Ижевск, 2002. 132 с.

3. Величковская С. Б. Зависимость возникновения и развития стресса от факторов профессиональной деятельности педагогов: автореф. дис. … канд. психол. наук. М., 2005. 32 с.

4. Давыдова И. А., Козьмина Я. Я. Профессиональный стресс и удовлетворенность работой преподавателей российских вузов [Электронный ресурс] // Вопросы образования. 2014. № 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/professionalnyy-stress-i-udovletvorennost-rabotoy-prepodavateley-rossiyskih-vuzov (дата обращения: 30.07.2020).

5. Зеленова М. Е., Захаров А. В. Выгорание и стресс в контексте профессионального здоровья военнослужащих [Электронный ресурс] // Социальная психология и общество. 2014. № 2. URL: https://psyjournals.ru/social_psy/2014/n2/69371.shtml (дата обращения: 09.02.2020).

6. Китаев-Смык Л. А. Психология стресса. М., 2013. 368 с.

7. Куликова Т. И. Управление временем как фактор стрессоустойчивости современного учителя // GESJ: Education Science and Psychology: [сайт]. 2018. № 2 (48). URL: http://gesj.internet-academy.org.ge/en/list_artic_en.php?b_sec=edu&issue=2018-06 (дата обращения: 09.02.2020).

8. Лизунова Е. Ю. Методологические основы формирования стрессоустойчивости будущих учителей в чрезвычайных ситуациях: монография. Самара, 2008. 134 с.

9. Маркова А. К. Психология труда учителя: книга для учителя. М., 1993. 192 с.

10. Марков Д. О. Управление академическим стрессом в контексте психологического сопровождения учебно-профессиональной деятельности // Актуальные проблемы организационной психологии и психологии дорожного движения: сборник научных трудов. Вып. 3 / под ред. А. В. Погодиной, Е. Ю. Литвиновой. М., 2019. С. 62-67.

11. Митина Л. М. Психология личностно-профессионального развития субъектов образования. СПб., 2014. 376 с.

12. Митина Л. М., Асмаковец Е. С. Эмоциональная гибкость учителя: психологическое содержание, диагностика, коррекция. М., 2001. 190 с.

13. Орел В. Е. Феномен «выгорания» в зарубежной психологии: эмпирические исследования и перспективы // Психологический журнал. 2001. Т. 22. № 1. С. 90-101.

14. Пазухина С. В., Волкова Е. О. Исследование причин и особенностей проявления стресса у студентов-первокурсников в период подготовки к первой сессии // Уральский научный вестник (Казахстан). 2017. Т. 2. № 4. С. 64-68.

15. Психологические факторы профессионального здоровья преподавателей высшей школы / Г. С. Никифоров, Н. Е. Водопьянова, Р. А. Березовская, Е. С. Старченкова // Вестник Санкт-Петербурсгского университета. Серия 12: Психология, социология, педагогика. 2015. № 4. С. 42-54.

16. Рыжов А. Я. Психофизиологическая характеристика профессиональной деятельности преподавателей вуза // Вестник Тверского государственного университета. 2015. № 22. С. 5-15.

17. Сапего Е. И. Влияние типа организационной культуры образовательного учреждения на уровень профессиональной деформации педагогов // Образование и наука. 2015. № 10. С. 38-50.

18. Сказко А. С., Костина Г. В. Профессиональный стресс в деятельности преподавателей высшей школы // Мир науки, культуры, образования. 2018. № 1 (68). С. 306-307.

19. Субботин С. В. Устойчивость к психическому стрессу как характеристика метаиндивидуальности учителя: автореф. дис. … канд. психол. наук. Пермь, 1992. 13 с.

20. Шац И. К. Анализ общих и специфических причин профессионального стресса у педагогов // Вестник государственного Ленинградского университета им. А. С. Пушкина. 2014. Т. 5. № 3. С. 40-50.

21. Чернявская В. С., Ровенко О. В., Чередниченко А. И. Информационно-технологические факторы стресса педагога в профессиональной деятельности // Мир науки, культуры, образования. 2016. № 1 (56). С. 220-224.

22. Job Resources Boost Work Engagement, Particularly when Job Demands are High / A. B. Bakker, J. J. Hakanen, E. Demerouti, D. Xanthopoulou // Journal of Educational Psychology. 2007. Vol. 99. No 2. P. 274-284.

23. Idris M. K. Over Time Effects of Role Stress on Psychological Strain among Malaysian Public University Academics // International Journal of Business and Social Science. 2011. Vol. 2. No. 9. P. 154-161.

24. Olsen D. Work Satisfaction and Stress in the First and Third Year of Academic Appointment // The Journal of Higher Education. 1993. Vol. 64. No. 4. P. 453-471.

25. Marinaki M., Antoniou A., Drosos N. Coping Strategies and Trait Emotional Intelligence of Academic Staff // Psychology. 2017. No. 8. P. 1455-1470. DOI: 10.4236/psych.2017.810096.

26. Walter O., Shenaar-Golan V., Greenberg Z. Effect of Short-Term Intervention Program on Academic Self-Efficacy in Higher Education // Psychology. 2015. No. 6. P. 1199-1215. DOI: 10.4236/psych.2015.610118.


Review

Views: 139


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)