Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

FORMATION OF CONFLICT-FREE COMMUNICATION SKILLS AMONG EMPLOYEES OF THE MEDICAL AND GENETIC CENTER

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2020-4-99-108

Abstract

Aim. To develop conflict-free communication skills among employees of the medical and genetic center. Methodology. To achieve the goal of the study in accordance with its objectives the following methods were used: the questionnaire on behavior in a conflict situation (K. W. Thomas, R. H. Kilmenn, adapted by N. V. Grishina), the method of personal aggressiveness and conflict (E. P. Ilyin, P. A. Kovalev), the comparative analysis of dependent and independent samples according to the student’s t-criterion. When processing the empirical data, the statistical package from SPSS Statistics 23 for Windows 7 was used. Results. The developed training for conflict-free communication helps to reduce the level of conflict, negative and positive aggression, as well as to develop constructive ways out of a conflict situation. Research implications. The possibility to use the obtained data in the psychodiagnostic and psycho-corrective work of employees in the medical field.

About the Authors

R. R. Khalfina
Bashkir State University
Russian Federation


R. R. Dement’Eva
Bashkir State University
Russian Federation


A. I. Rogova
Bashkir State University
Russian Federation


References

1. Александров А. А. Конфликт как социальное явление [Электронный ресурс] // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2009. № 113. URL: https://lib.herzen.spb.ru/media/magazines/contents/1/113/aleksandrov_113_246_250.pdf (дата обращения: 19.02.2020).

2. Александрова М. А., Мустафаева Д. Р., Ермолаева Е. В. Конфликты в медицине [Электронный ресурс] // Бюллетень медицинских интернет-конференций. 2016. Т. 6. № 1. URL: http://medconfer.com/files/archive/Bulletin-of-MIC-2016-01.pdf (дата обращения: 19.06.2020).

3. Бутова О. Р. Проблематика конфликта [Электронный ресурс] // Вологдинские чтения. 2006. № 60. URL: https://www.elibrary.ru/download/elibrary_14333691_15106942.pdf (дата обращения: 10.02.2020).

4. Передня М. И. Социально-психологические особенности межличностных конфликтов и их учет в управленческой деятельности // Концепт: научно-методический электронный журнал. 2017. Т. 12. URL: http://e-koncept.ru/2017/770230.htm (дата обращения: 10.02.2020).

5. Попова Е. Г. Конфликты в лечебно-профилактических учреждениях: причины, условия, социальные последствия: дис. … канд. мед. наук. Волгоград, 2005. 133 с.

6. Реан А. А. Профилактика агрессии и асоциальности несовершеннолетних // Национальный психологический журнал. 2018. № 2 (30). С. 3-12.

7. Халфина Р. Р., Сафронова А. М., Сафронов А. М. Психологические особенности взаимосвязи мотивационной сферы деятельности банковских служащих и степени удовлетворенности трудом // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 60-2. С. 462-465.

8. Щербаков И. Д. Конфликты в организации, причины их возникновения и способы разрешения [Электронный ресурс] // Экономика и менеджмент инновационных технологий. 2014. № 3. URL: http://ekonomika.snauka.ru/2014/03/4610 (дата обращения: 10.02.2020).

9. Ray A., Pathak-Ray V. Redefining the doctor patient relationship // Indian Journal of 0phthalmology. 2018. Vol. 66. № 11. Р. 1529-1530.

10. Silverman Y., Kurtz S., Draper J. Skills for Communicating with Patients. 3rd ed. London, 2013. 328 p.

11. Thomas K. W., Kilmann R. H. Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument. NY, 1974. 130 p.


Review

Views: 135


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)