Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

MEANS AND TERMS OF DEVELOPING SCHOOLCHILDREN'S VALUE AND SEMANTIC SPHERE

Abstract

The article considers the development of personalitys
value and semantic sphere in the light of educational
problems. The semantic system of a personality is
investigated depending on its activity and hierarchy of motives.
Based on the analysis of the problem of personalitys
semantic sphere dynamics the author identifi es the means
of development and transformation of schoolchildrens motivational
sphere. For the purpose of conscious management
of schoolchildrens semantic formations some necessary
pedagogical conditions are considered as special
devices to infl uence the personality.

About the Author

Л. Потанина
Московский государственный областной университет
Russian Federation


References

1. Асмолов А.Г. Культурно-историческая психо- логия и конструирование миров. М. - Воро- неж, 1996. - 768 с.

2. Братусь Б.С. Аномалии личности. М., 1988. - 304 с .

3. Василюк Ф.Е. Психология переживания (ана- лиз преодоления критических ситуаций). М.:, 1984. - 200 с.

4. Леонтьев А.А. Язык и речевая деятельность в общей и педагогической психологии: Избран- ные психологические труды. М. - Воронеж, 2001. - 448 с.

5. Леонтьев А.Н. Потребности, мотивы, эмоции. Конспект лекций. М., 1971. - 40 с.

6. Леонтьев Д.А. Психология смысла. М., 1999. - 488 с.

7. Леонтьев Д.А. Личностный смысл и трансфор- мация психического образа // Вестник МГУ. Се- рия 14 «Психология», 1988. - № 2. - С. 3-14.

8. Макаренко А.С. Педагогическая поэма. М., 1988. - 576 с.

9. Потанина Л.Т., Щуркова Н.Е. Символика пове- дения. М., 2001. - 94 с.

10. Эльконин Д.Б. Психология игры. М., 1978. - 304 с.


Review

Views: 63


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)