MEANS AND TERMS OF DEVELOPING SCHOOLCHILDREN'S VALUE AND SEMANTIC SPHERE
Abstract
value and semantic sphere in the light of educational
problems. The semantic system of a personality is
investigated depending on its activity and hierarchy of motives.
Based on the analysis of the problem of personalitys
semantic sphere dynamics the author identifi es the means
of development and transformation of schoolchildrens motivational
sphere. For the purpose of conscious management
of schoolchildrens semantic formations some necessary
pedagogical conditions are considered as special
devices to infl uence the personality.
References
1. Асмолов А.Г. Культурно-историческая психо- логия и конструирование миров. М. - Воро- неж, 1996. - 768 с.
2. Братусь Б.С. Аномалии личности. М., 1988. - 304 с .
3. Василюк Ф.Е. Психология переживания (ана- лиз преодоления критических ситуаций). М.:, 1984. - 200 с.
4. Леонтьев А.А. Язык и речевая деятельность в общей и педагогической психологии: Избран- ные психологические труды. М. - Воронеж, 2001. - 448 с.
5. Леонтьев А.Н. Потребности, мотивы, эмоции. Конспект лекций. М., 1971. - 40 с.
6. Леонтьев Д.А. Психология смысла. М., 1999. - 488 с.
7. Леонтьев Д.А. Личностный смысл и трансфор- мация психического образа // Вестник МГУ. Се- рия 14 «Психология», 1988. - № 2. - С. 3-14.
8. Макаренко А.С. Педагогическая поэма. М., 1988. - 576 с.
9. Потанина Л.Т., Щуркова Н.Е. Символика пове- дения. М., 2001. - 94 с.
10. Эльконин Д.Б. Психология игры. М., 1978. - 304 с.