EMOTIONAL AND VOLITIONAL COMPONENT OF SCHOOL READINESS
Abstract
readiness problem. The author considers the features of
pre-schoolchildrens psychological school readiness and
specifi city of primary schoolers psychological preparedness
for transition to secondary school. The emphasis is
laid on emotional and volitional school readiness; its manifestations
are described in pre-schoolchildren and primary
schoolers training. It is shown that the level of volitional
control (volitional effort, and volitional qualities) predetermines
a smooth transition to secondary school and success
in learning. The features of emotional and motivational
components of school readiness are marked at different
levels. The author describes specifi c psychological readiness
of schoolchildren in grade 4 and 5 and highlights a
number of challenges facing students psychological training
for studies in high school.
References
1. Быков А.В. «Генезис волевой регуляции». М. - Восток, 2007. - 247 с.
2. Бикметова А.К. Исследование особенностей эмоционально-волевой регуляции при перехо- де из начальной школы в среднюю // Вестник МГОУ. Серия «Психологические науки». 2011. № 2. - С. 67-72.
3. Бикметова А.К. Особенности эмоционально- волевой регуляции школьников при переходе из начальной в среднюю школу: Автореф. … дисс. канд. психол. наук. М., 2011. - 27 с.
4. Сидячева Н.В. Эмоционально-волевой компо- нент готовности дошкольника к школе.: Дисс. …канд. психол. наук. М., 2006. - 158 с.
5. Шульга Т.И. Проблемы волевой регуляции в онтогенезе // Вопросы психологии, 1994. - № 1. - С. 111-116.
6. Шульга Т.И. Специфика оказания помощи се- мьям группы риска // Вестник МГОУ. Серия «Психологические науки». 2010. № 4. - С. 40-44.