Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

EMOTIONAL AND VOLITIONAL COMPONENT OF SCHOOL READINESS

Abstract

The article reveals the uncertainties of school
readiness problem. The author considers the features of
pre-schoolchildrens psychological school readiness and
specifi city of primary schoolers psychological preparedness
for transition to secondary school. The emphasis is
laid on emotional and volitional school readiness; its manifestations
are described in pre-schoolchildren and primary
schoolers training. It is shown that the level of volitional
control (volitional effort, and volitional qualities) predetermines
a smooth transition to secondary school and success
in learning. The features of emotional and motivational
components of school readiness are marked at different
levels. The author describes specifi c psychological readiness
of schoolchildren in grade 4 and 5 and highlights a
number of challenges facing students psychological training
for studies in high school.

About the Author

Т. Шульга
Московский государственный областной университет
Russian Federation


References

1. Быков А.В. «Генезис волевой регуляции». М. - Восток, 2007. - 247 с.

2. Бикметова А.К. Исследование особенностей эмоционально-волевой регуляции при перехо- де из начальной школы в среднюю // Вестник МГОУ. Серия «Психологические науки». 2011. № 2. - С. 67-72.

3. Бикметова А.К. Особенности эмоционально- волевой регуляции школьников при переходе из начальной в среднюю школу: Автореф. … дисс. канд. психол. наук. М., 2011. - 27 с.

4. Сидячева Н.В. Эмоционально-волевой компо- нент готовности дошкольника к школе.: Дисс. …канд. психол. наук. М., 2006. - 158 с.

5. Шульга Т.И. Проблемы волевой регуляции в онтогенезе // Вопросы психологии, 1994. - № 1. - С. 111-116.

6. Шульга Т.И. Специфика оказания помощи се- мьям группы риска // Вестник МГОУ. Серия «Психологические науки». 2010. № 4. - С. 40-44.


Review

Views: 158


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)