Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

PREREQUISITES FOR THE GENESIS OF THE CONCEPT OF 'NOOHUMANIST' PEDAGOGY

Abstract

The article analyses the sources of
noohumanist pedagogy: K.Venttselja and M. Montessoris
cosmic education theory; N.V. Maslovas concept of
noospheric education, etc. The author defines the intrinsic
features of noohumanist pedagogy and describes its
civilisational, cultural, philosophical, didactical, axiological,
educational (self-educational), informative, cognitive and
psychological characteristics. Noohumanist pedagogy is a
new philosophical and educational concept which synthesises
noospheric and humanistic approaches to education and
focuses on the renewed notions of human existence and
human values.

About the Author

Р. Шиндаулова
Российский университет дружбы народов (г. Москва)
Russian Federation


References

1. Пушкина И.М. Философско-антропологиче- ский аспект становления Человека в космиче- ской педагогике К.Н. Вентцеля // Материалы III междунар. научно-практ. конф. «Феномен развития в науках о человеке». Пенза, 2006. С. 93-95.

2. «Монтессори-педагогика» [Электронный ре- сурс] // Поисковая система. Поиск: [http:// go.mail.ru/]. URL: http://ru.wikipedia.org/wiki/ (дата обращения 10.10.2011).

3. Шиндаулова Р.Б. Философия и космология 2010: Научно-теоретический сборник [Текст] / гл. ред. О.А. Базалук // Международное фило- софско-космологическое общество. Полтава, 2010. С. 243-252.

4. Маслова Н.В. Ноосферное образование: Моно- графия М., 1999. 308 с.

5. Маслова Н.В. Ноосферное образование. Науч- ные основы. Концепция. Методология. М. 2002. 338 с.

6. [Электронный ресурс] [2010]. URL: info@lib.uaru. net

7. Сикорская Г.П. Ноогуманистическая модель эколого-педагогического образования и прак- тика ее реализации: Дисс… док. пед. наук., 1999 446 с.

8. Гарпушкин В.Е. Гуманистический универса- лизм как парадигма мировоззрения: автореф. дисс. …д. философ. наук., 2009. 43 с.


Review

Views: 29


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)