Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

ONTOGENETIC ASPECTS OF HUMAN REFLECTION DEVELOPMENT: THEORETICAL ANALYSIS OF THE PROBLEM

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2020-4-40-50

Abstract

Aim. To identify the prerequisites and specifics of the reflection development in human ontogenesis. Methodology. Theoretical research methods were used. Based on the theoretical analysis of the works of domestic and foreign authors on the problem of reflection, its prerequisites in the pre-verbal period, during preschool childhood and the characteristics of reflection at the following age stages are determined. Results. Prerequisites for the reflection development are singled out; cognitive and communicative reflection is noted to actualize at junior school age, while personal reflection - at teen-age. The period of maturity is characterized by the actualization of various types and kinds of reflection in the subject’s vital activity. Research implications. The article offers a brief analysis of the prerequisites and features of the reflection development at various age stages up to the period of late maturity.

About the Author

O. I. Kayasheva
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Выготский Л. С. Вопросы детской психологии. М., 2018. 224 с.

2. Давыдов В. В. Психологическая теория учебной деятельности и методов начального обучения, основанных на содержательном обобщении. Томск, 1992. 114 с.

3. Добряков И. В. Перинатальная психология. СПб., 2015. 352 с.

4. Долинская Т. И. Развитие рефлексии мышления младших школьников // Мир науки. 2017. Т. 5. № 6.

5. Дорофеева Н. В. Онтогенетические особенности рефлексивного развития // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 12. 2008. Вып. 2. С. 228-238.

6. Kaрпов А. В. Психология рефлексивных механизмов деятельности. М., 2004. 424 с.

7. Каяшева О. И. Развитие личностной рефлексии клиентов в процессе психологического консультирования и психокоррекции. СПб., 2015. 273 с.

8. Климентьева М. В. Биографическая рефлексия как ресурс саморазвития взрослых людей // Культурно-историческая психология. 2016. Т. 12. № 1. С. 14-23.

9. Леонтьев Д. А., Осин Е. Н. Рефлексия «хорошая» и «дурная»: От объяснительной модели к дифференциальной диагностике // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2014. Т. 11. № 4. С. 110-135.

10. Лефевр В. Рефлексия. М., 2003. 496 с.

11. Петросьян С. Н. Пренатальный и перинатальный периоды развития ребёнка как кризисный этап становления личности // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 3: Педагогика и психология. 2016. № 3 (183). С. 114-122.

12. Ребеко Т. А. Телесный опыт в структуре индивидуального знания. М., 2015. 271 с.

13. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. СПб., 2019. 713 с.

14. Семенов И. Н. Теоретические основы изучения роли рефлексии в процессах самости в трансдисциплинарном контексте человекознания // Мир психологии. 2018. № 3 (95). С. 7-24.

15. Сергиенко Е. А. Становление сознания: эволюционные и онтогенетические перспективы // Мир психологии. 2018. № 2 (94). С. 89-103.

16. Тхостов А. Ш. Психология телесности. М., 2002. 287 с.

17. Холодная М. А. Психология интеллекта. Парадоксы исследования. 3-е изд., перераб. и доп. М., 2019. 334 с.

18. Bleker L. S., Rooij S. R. de, Roseboom T. J. Prenatal Psychological Stress Exposure and Neurodevelopment and Health of Children [Электронный ресурс] // International Journal of Environmental Research and Public Health. 2019. № 16 (19). URL: https://read.qxmd.com/read/31569453/prenatal-psychological-stress-exposure-and-neurodevelopment-and-health-of-children (дата обращения: 01.08.2020).

19. Predicting child temperament and behavior from the fetus / J. A. Dipietro, K. Voegtline, K. P. Heather, K. A. Costigan // Development and Psychopathology. 2018. № 30 (03). P. 855-870.

20. Leontiev A. N. Mental Development in Early Childhood // Культурно-историческая психология. 2020. Vol. 16. № 2. Р. 118-124.

21. Marsico G., Ruggieri R.A., Salvatore S. Reflexivity and Psychology. Yearbook of Idiographic Science Series Vol. 6. Charlotte NC: InfoAge Publishi, 2015. 395 p.

22. Piaget J. Studies in Reflecting Abstraction. New York, 2001. 341 р.


Review

Views: 129


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)