Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

SITUATIONAL ANXIETY AS A FACTOR IN FIRST GRADERS ADAPTATION TO SCHOOL

Abstract

This article theoretically grounds the
hypothesis that situational anxiety influences firstgraders
adaptation to school. The study is based on the
idea of P. Galperin that all forms of mental activity, not
just cognitive or intellectual, represent different forms of
personal orientation in problem situations. Therefore the
situational anxiety can be regarded as a manifestation of
temporary maladjustment mobilizing psychological signals
and promoting better adaptation of first-graders to new
conditions of learning.

About the Author

Н. Бочева
Московский государственный областной университет
Russian Federation


References

1. Артемов С.Д. Социальные проблемы адаптации. М., 1990. 180 с.

2. Божович Л.М. Личность и её формирование в детском возрасте. М., 1968. 267 с.

3. Гальперин П.Я. Введение в психологию: Учеб. пособие для вузов. 2-е изд. М., 2000. 336 с.

4. Макшанцева Л. В. Тревожность и возможности ее снижения у детей, начинающих посещать де- тский сад // Психологическая наука и образова- ние. 1998. № 2. С. 39-47.

5. Овчарова Р.В. Практическая психология в на- чальной школе. М., 2000. 235 с.

6. Прихожан А.М. Тревожность у детей и подрост- ков: Психологическая природа и возрастная ди- намика. М. - Воронеж, 2000. 304 с.

7. Раншбург Й., Поппер П. Секреты личности. М., 1983. 187 с.


Review

Views: 125


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)