SITUATIONAL ANXIETY AS A FACTOR IN FIRST GRADERS ADAPTATION TO SCHOOL
Abstract
hypothesis that situational anxiety influences firstgraders
adaptation to school. The study is based on the
idea of P. Galperin that all forms of mental activity, not
just cognitive or intellectual, represent different forms of
personal orientation in problem situations. Therefore the
situational anxiety can be regarded as a manifestation of
temporary maladjustment mobilizing psychological signals
and promoting better adaptation of first-graders to new
conditions of learning.
References
1. Артемов С.Д. Социальные проблемы адаптации. М., 1990. 180 с.
2. Божович Л.М. Личность и её формирование в детском возрасте. М., 1968. 267 с.
3. Гальперин П.Я. Введение в психологию: Учеб. пособие для вузов. 2-е изд. М., 2000. 336 с.
4. Макшанцева Л. В. Тревожность и возможности ее снижения у детей, начинающих посещать де- тский сад // Психологическая наука и образова- ние. 1998. № 2. С. 39-47.
5. Овчарова Р.В. Практическая психология в на- чальной школе. М., 2000. 235 с.
6. Прихожан А.М. Тревожность у детей и подрост- ков: Психологическая природа и возрастная ди- намика. М. - Воронеж, 2000. 304 с.
7. Раншбург Й., Поппер П. Секреты личности. М., 1983. 187 с.