Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

CONCEPTUAL APPROACH TO SOCIAL PEDAGOGY

Abstract

The article substantiates the use of system
approach in studying and building socio-pedagogical
concepts and systems, which allows of understanding the
nature of socialization and revealing the main directions
of its processes. The interconnection of laws, principals
and rules in social pedagogy has been analyzed as well as
their realization in pedagogical activity. The article studies
the goal-setting problem in educational process and
formulates methodological approach to socio-pedagogical
concept.

About the Author

Владимир Беляев
Московский государственный областной университет
Russian Federation


References

1. Беляев В.И. Становление и развитие инноваци- онной концепции С.Т. Шацкого: В контексте эволюции отечественной педагогики конца ХIХ - первой трети ХХ в. М., 1999.

2. Беляев В.И. Педагогика А.С. Макаренко: тради- ции и новаторство. М., 2000.

3. Беляев В.И., Галицкая И.А. и др. Концептуальные основы педагогики национальной школы: Мо- нография. Элиста, 2000.

4. Беляев В.И., Мухин М.И. Гуманизация образова- ния: концептуальные основы. М., 2003.

5. Беляев В.И., Салтанов Е.Н. Социальная педагоги- ка: методология, теория, история. М., 2004.

6. Беляев В.И., Карунин Е.А. и др. История социаль- ной педагогики: Учебное пособие для студентов вузов социального профиля / Под ред. В.И. Бе- ляева. М., 2007.

7. Груздев П.Н. Понятия закона, принципа и прави- ла в педагогике (в порядке постановки вопроса) / Сов. педагогика, 1946. №4-5.

8. Груздев П.Н. Понятия закона, принципа и пра- вила в педагогике / Из истории педагогической мысли России (1941-1985 гг.) / Сост. М.Н. Кол- макова. В 4-х кн. М., 1993.

9. Педагогика: Учеб. пособие / Под ред П.И. Пидка- систого. М., 1996.

10. Сластёнин В.А. и др. Педагогика. М., 1997.

11. Ушинский К.Д. Избранные педагогические со- чинения. В 2-х т. / Под ред. А.И. Пискунова. М., 1974.

12. Шептулин А.П. Диалектический метод позна- ния. М., 1983.


Review

Views: 103


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)