Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

METHODOLOGICAL PROBLEMS OF PRACTICAL PSYCHOLOGYAND THE ISSUES OF ENSURING THE QUALITY OF WORKOF AN EDUCATIONAL PSYCHOLOGIST

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2020-4-9-20

Abstract

Aim. To analyze the issues of the methodological foundations of practical psychology and the problems of the quality of the educational psychologist’s work is given. Attention is drawn to the fact that it is impossible to solve the problems of the quality of work of a psychologist without solving the fundamental problems of practical psychology itself: determining the specifics of its subject, methods, and criteria for evaluating the effectiveness of the process and the result. Methodology. A comparative analysis of the practical psychology definitions and goals is done, as well as of the Practical Psychology Service tasks in the educational system of the Russian Federation. Possible consequences and risks of the present state of affairs are analyzed. The resource that can help overcome the difficulties is also highlighted. The inextricable interconnection of the issues of the methodology of the subject area, the training of a specialist and his subsequent certification is emphasized. Results. It is concluded that the solution to the issues highlighted is dictated by the fact that the standards of professional activity come into force and the possible problems are exacerbated due to the need for expert activity in resolving personnel issues. Research implications. Suggestions are made about the need to highlight expert activity as a type of work of a practical psychologist, conduct an obligatory independent social and professional examination of the normative foundations of the work of a practical psychologist, and create a certified “Bank of methodological training and professional activities of a practical psychologist” which is going to be highly important for the psychologists of the educational organizations.

About the Authors

Y. M. Zabrodin
Moscow State Psychological and Pedagogical University
Russian Federation


V. E. Pakhalyan
Moscow Service for Psychological Assistance to the Population
Russian Federation


References

1. Василюк Ф. Е. Методологический анализ в психологии. М., 2003. 216 с.

2. Василюк Ф. Е. Методологический смысл психологического схизиса // Вопросы психологии. 1996. № 6. С. 25-26.

3. Иванов М. А., Штроо В. А. Академическая и практическая психология // Организационная психология. 2018. Т. 8. № 4. С. 137-155.

4. Забродин Ю. М. Основные проблемы становления практической психологии в СССР // Психологические условия профессионального становления личности. М., 1990. С. 37-45.

5. Забродин Ю. М. Проблема разработки практической психологии // Психологический журнал. 1980. Т. 1. № 2. С. 5-8.

6. Забродин Ю. М., Пахальян В. Э. Проблемы оценки соответствия профессиональной деятельности практических психологов требованиям внедряемых стандартов (еще раз об экспертах и экспертизе в практической психологии) // Психолого-педагогические исследования. 2018. Том 10. № 2. C. 21-42 doi: 10.17759/psyedu.2018100203 (дата обращения: 15.07.2020).

7. Забродин Ю. М., Пахальян В. Э. Профессиональные стандарты и подготовка практических психологов // Вестник практической психологии образования. 2013. № 3 (36). С. 3-8.

8. Иванников В. А. Проблемы подготовки психологов // Вопросы психологии. 2006. № 1. С. 48-52.

9. Карицкий И. Н. Психологические практики в социальном пространстве // Приволжский научный вестник. 2014. № 11-2 (39). С. 134-139.

10. Карицкий И. Н. Современные социально-психологические практики: теоретико-методологическое исследование: автореф. дис. … канд. психол. наук. Ярославль 2002. 20 с.

11. Климов Е. А. Гипотеза «метелок» и развитие профессии психолога // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. 1992. № 3. С. 3-12.

12. Лидерс А. Г. Психологический тренинг с подростками: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М., 2001. 256 с.

13. Мазилов В. А. Психология академическая и психология практическая, их соотношение: прошлое, настоящее, будущее // Взаимоотношения исследовательской и практической психологии / под ред. А. Л. Журавлева, А. В. Юревича. М., 2015. С. 91-145.

14. Пахальян В. Э. Проблемы подготовки практических психологов в системе дополнительного высшего профессионального образования // Профессиональное становление личности в современных условиях. Красноярск, 2013. С. 7-13.

15. Психологическая служба образования глазами мэтров: 15 лет спустя // Вестник практической психологии образования. 2004. № 1. С. 8-15.

16. Юревич А. В. Методологический либерализм в психологии // Вопросы психологии. 2001. № 5. С. 3-18.


Review

Views: 205


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)