Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

DEVELOPMENT OF VALUE-SEMANTIC SPHERE OF SCHOOLCHILDREN: CONDITIONS AND MECHANISMS

Abstract

The article investigates the development
strategy of value-semantic spheres of modern students
personality. The development of value-semantic sphere
of personality is regarded as a bilateral process to address
that, on the one hand, it is necessary to expand the
knowledge of values, on the other - to take into account
the method of their appropriation. The conditions for the
development of value-semantic sphere of a student are
the following: familiarizing and updating the existing cultural
values, patterning and practicing new social roles,
sense transforming activity, creating situations for possible
emotional response and taking into account socio-cultural
conditions.

About the Author

Л. Потанина
Московский государственный областной университет
Russian Federation


References

1. Асмолов А.Г. и др. О некоторых перспективах ис- следования смысловых образований личности // Вопросы психологии, 1979. № 4.

2. Василюк Ф.В. Психология переживания. М., 1984.

3. Выготский Л.С. Психология искусства. 2-е изд. М., 1968.

4. Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. М., 1975.

5. Леонтьев А.Н. Психологические основы развития ребенка и обучения / Под ред. Д.А. Леонтьева,А.А. Леонтьева. М., 2009.

6. Леонтьев Д.А. Психология смысла. М., 2003.

7. Макаренко А.С. Лекции о воспитании детей // Избранные педагогические сочинения: В 2 т. Т. 2. М., 1977.

8. Мамардашвили М.К. Психологическая топология пути. СПб,1997.

9. Потанина Л.Т., Гусев А.Н. Связь образно-симво- лического мышления с развитием ценностно- смысловых представлений личности // Вопросы психологии, 2008. № 2.

10. Потанина Л.Т., Щуркова Н.Е. Символика пове- дения. М., 2001.

11. Щуркова Н.Е. Воспитание: новый взгляд с пози- ции культуры. М., 1997.


Review

Views: 53


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)