Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

INVESTIGATION OF THE CORRELATION OF INTERGROUP ADAPTATION AND THE LEVEL OF ETHNIC IDENTITY AND TOLERANCE IN POLYCULTURAL SCHOOL

Abstract

In the article the results of the experimental research
of the influence of polycultural educational environment
of school on the level of ethnic identity and tolerance of
schoolchildren are presented. The comparisons of the level
of ethnic identity and tolerance of children-migrant and children
of local dwellers in polycultural educational environment
depending on realization of the programme on optimization
of intergroup adaptation are considered and carried out. The
level of tolerance of teachers and teachers-psychologists is
analyzed. Correlations between ethnic identity and tolerance
and intergroup adaptation of schoolchildren in polycultural
educational environment are revealed.

About the Author

Нина Егорова
Московский государственный областной университет
Russian Federation


References

1. Булгаков А.В., Логинова В.В. Концепция личностно-профессионального становления иностранных студентов в образовательной среде российского вуза: обоснование и апробация. Монография. - М.: МГОУ, 2009. - 265 с.

2. Булгаков А.В. Психологическая теория и практика межгрупповой адаптации (по материалам экспериментального исследования на кораблях ВМФ России). Монография. - М.: МГОУ, 2006. - 229 с.

3. Горячев Ю.А., Захаров В.Ф., Курнешова Л.Е.,Омельченко Е.А. Интеграция мигрантов средствами образования: опыт Москвы. - М.: Этносфера, 2008. - 168 с.

4. Искусство жить с непохожими людьми: психотехника толерантности / Под ред. А.Г. Асмолова,Г.У. Солдатовой, А.В. Макарчук. - М.: Издательский дом «Московия», 2009. - 312 с.

5. Образовательная система школы: проектирование, организация, развитие / Под ред. В.А. Ясви-на и В.А. Карпова. - М., 2002. - 146 с.

6. Психологическая помощь мигрантам: травма, смена культуры, кризис идентичности / Под ред.Г.У. Солдатовой.- М.: Смысл, 2002. - 479 с.


Review

Views: 55


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)