The antroposophical conception of upbringing by Shteiner (1861-1925)
Abstract
in the article: its aims and tasks, main principles and
methods. Here the positive and weak aspects of the free upbringing
are presented. R. Shteiner makes objectives which
show the main point of cooperation - spiritual independence
in cultural life, democracy equality in public work and social
brotherhood in economic work. Future society must be built
in the system of new value of upbringing and education: their
role becomes determinative and topping. So the idea of social
reorganization with upbringing is completely modernized:
Shteiner connected it with the reorganization of society.
About the Author
Татьяна СавченкоRussian Federation
References
1. Грюнелиус Э.М. Вальдорфский детский сад. М., 1992. 96 с.
2. Карлгрен Ф. Воспитание к свободе/ Пер. с нем. М.: Московский центр вальдорфской педагогики, 1992. 272 с.
3. Корнетов Г.Б. Идея свободы ребёнка // Свободное воспитание: отечественные традиции и новации, 2003. Вып. 3 (14).
4. Краних Э.М. Свободные вальдорфские школы. М., 1992. 32 с.
5. Линдберг К. Рудольф Штейнер. М., 1995. 376 с.
6. Пелтонен Э. Роль альтернативных школ в развитии педагогики // Антропософский вестник. 1995. №5.
7. Пинский А.А. Педагогика свободы // Свободное воспитание: отечественные традиции и новации. 2003. Вып. 3 (14).
8. Социальная компетентность классного руководителя: режиссура совместных действий / Подред. А.Г. Асмолова, Г.У. Солдатовой. М.: Учебная книга БИС, 2007. 160 с.
9. Штейнер Р. Воспитание ребёнка с точки зрения духовной науки. М., 1993. 40 с.