Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

Gender Peculiarities of student` aggression as consistent with different levels of self-concept

Abstract

The article contains the results
of analysis of level, types of aggression and of
the level of self-concept among adolescents of
both genders at the age from 18 to 20. For result
processing following methods were used: Mann-
Whitney U-test, correlated and qualitative
tests. The key point of analysis is the problem of
gender peculiarities of aggression. The article
considers the problem of specificity of student`s
aggression as consistent with different levels of
self-concept. The importance of such research
in relation to adolescents is obvious - selfconsciousness
acquires its own unique features
and creates preconditions for self-actualization
and for social activity, during this period the
complexity and differentiation of self-image
raises.

About the Author

Е. Чайко

Russian Federation


References

1. Бендас Т.В. Гендерная психология. СПб.: Питер, 2006. 431 с.

2. Берковиц Л. Агрессия. Причины, последствия и контроль. СПб.: прайм-ЕВРОЗНАК, 2002. 512 с.

3. Деркач А.А. Самооценка как структурообразующая процесса акмеологического развития // Мир психологии, 2005. № 3. с. 139-145.

4. Комусова К.Г., Шляхта Н.Ф. Влияние агрессивности личности на становление самооценки в юношеском возрасте / В кн.: Самореализация личности в современных социокультурных условиях: Материалы Всероссийской научно-практической конференции: в 3 т. Тольятти: ТГУ, Гуманитарный институт, 2007. Т. 3: Возрастные аспекты самореализации личности. 286 с.

5. Комусова К.Г., Шляхта Н.Ф. Гендерные особенности взаимосвязи уровня самооценки и агрессивности / В кн.: Личность в межкультурном пространстве: Материалы IV Международной конференции, посвящённой 50-летию Российского университета дружбы народов. М., РУДН, 19-20 ноября 2009 г. Ч. II. М.: РУДН, 2009. С. 201-204. 555 с.

6. Крупнов А.И. Психодиагностика свойств личности и темперамента // МГУДТ, 2007. С. 34- 37.

7. Крупнов А.И. Комплексные исследования свойств личности: научная школа А.И. Крупнова: Сборник научных статей, посвящённый 70-летию А.И. Крупнова. М.: РУДН, 2009. С. 3- 8. 439 с.

8. Нечепуренко Т.В. Специфика агрессивности как системно-функциональной черты личности. Комплексные исследования свойств личности: научная школа А.И. Крупнова. Сборник научных статей, посвящённый 70-лнтию А.И. Крупнова. М.: РУДН, 2009. С. 252-259. 439 с.

9. Психология: Словарь / Под ред. А.В. Петровского, М.Г. Ярошевского. М.: Политиздат, 1999. С. 139. 400 с.

10. Райс Ф. Психология подросткового и юношеского возраста. СПб.: Питер, 2000. С. 221. 624 с.

11. Чайко Е.А. Теоретические подходы к исследованию агрессивности / В кн.: Личность в межкультурном пространстве: Материалы IV Международной конференции, посвящённой 50-летию Российского университета дружбы народов. М., РУДН, 19-20 ноября 2009 г. Ч. II. М.: РУДН, 2009. С. 188. 555 с.

12. Чеснокова И.И. Особенности развития самосознания / И.И. Чеснокова // Принцип развития в психологии. М., 1988. С. 131.


Review

Views: 70


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)