Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

THE STUDY OF THE POSSIBILITIES OF USING THE MEANS OF OBTAINING ACCESSIBLE INFORMATION ABOUT YOUNG PEOPLE’S SOCIAL ACTIVITY

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2020-3-54-62

Abstract

Aim. To study the relationship of the means of obtaining everyday information with the social activity of young people. Methodology. The author conducted an empirical study in which respondents were asked to evaluate the frequency of various forms of social activity and the frequency of using various means of obtaining everyday information using the developed school questionnaires. Based on the correlation analysis, the paper presents a set of relationships between various forms of social activity and various groups of means of obtaining everyday information. Results. In the course of the study, it was found out that different groups of means aimed at obtaining everyday information differ in the number of forms of social activity, in terms of connections. It is established that the manifestation of different areas of social activity is not so much the form of the means of obtaining daily information as content and shaping the agenda, which in turn may have certain specificity, depending on the form of the means of obtaining everyday information. Research implications. The obtained results complement the theoretical picture of the study of factors affecting the manifestations of young people’s social activity. From the practical point of view, the results obtained can be used in planning and organizing social work with young people.

About the Author

A. I. Zagranichniy
Saratov National Research State University Named after N. G. Chernyshevsky
Russian Federation


References

1. Арендачук И. В. Ценностно-смысловые факторы социальной активности молодежи в разных условиях жизнедеятельности // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2018. № 4. С. 346-358.

2. Балабанова Е. С. Социально-психологический подход к исследованию социальной активности молодежи // Знание. Понимание. Умение. 2018. № 3. С. 210-223.

3. Бочарова Е. Е. Регулятивные и мировоззренческие факторы различных форм социальной активности молодежи // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Акмеология образования. Психология развития. 2018. № 4. С. 333-345.

4. Григорьева М. В. Потребностно-мотивационные факторы социальной активности личности в разных условиях социализации // Общество: социология, психология, педагогика. 2018. № 11. С. 35-41.

5. Ерина И. А., Крафт Е. В. Феномен «социальная активность» с точки зрения и позиции отечественных учёных // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 59-1. С. 453-456.

6. Заграничный А. И. Влияние средств массовой информации на ситуативные и мировоззренческие факторы социальной активности // Страховские чтения. 2018. № 26. С. 82-92.

7. Заграничный А. И. Ситуативные и мировоззренческие факторы социально-политической активности молодёжи // Общество: социология, психология, педагогика. 2018. № 9. С. 67-71.

8. Зайко А. П. Факторы формирования социальной активности современных студентов колледжей // Дискуссия. 2015. № 6 (58). С. 96-102.

9. Зейтунян М. А. Проблема социализации молодежи в информационном обществе: теоретическое осмысление // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 1: Регионоведение: философия, история, социология, юриспруденция, политология, культурология. 2010. № 2. С. 65-71.

10. Ильченко Д. А., Майкова В. П. Влияние СМИ и Интернета на формирование общественного сознания в современной России // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Философские науки. 2018. № 4. С. 17-25.

11. Серегин А. Н. Методика исследования социальной активности студенческой молодежи // Социология и общество: пути взаимодействия: тезисы докладов и выступлений на III Всероссийском социологическом конгрессе. М., 2008. С. 11-19.

12. Сохадзе К. Г. Социальная активность российской молодёжи: масштабы и факторы сдерживания // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Социология. 2017. № 3. С. 348-363.

13. Шамионов Р. М., Григорьева М. В., Григорьев А. В. Волевые качества как предикторы значимости социальной активности студентов // Социальная психология и общество. 2019. Т. 10. № 1. С. 18-34.


Review

Views: 97


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)