Correlation analyse cognitive-personal development primary scholers and juveniles, raising in different conditions
Abstract
results studying thinking and personal development
of primary scholars and juveniles,
raising in different conditions are analyzed.
The data obtained in research of thinking capacities
primary scholars, social intellect juveniles
and personal factors and values in four
groups (family children, orphans, Childrens
Village and foster-children) by test method are
exposed. The analyses of the prevail thinking
capacities by children of four comparing groups
allowed the block of basic cognitive structure to
be distinguished as well as the tendencies of developing
in different social conditions.
References
1. Ананьев Б.Г. Проблемы комплексного изучения развития интеллекта и личности / Б.Г. Ананьев // Человек и общество: ученые записки. - Л.: Изд-во ЛГУ, 1973. Вып. 13. - С.3-7. Адаптированный модифицированный вариант детского личностного вопросника Р. Кеттелла: методические рекомендации / НПИ им. В.М. Бехтерева; сост. Э.М. Александровская, И.Н. Гильяшева. - Л., 1985. - 33с.
2. Елисеев О.П. Конструктивная типология и психодиагностика личности / О.П. Елисеев. - Псков: Изд-во Псковского обл. ин-та усоверш. учителей, 1994. - 280 с.
3. Измерение интеллекта детей: метод. пос.; под ред. Ю. З. Гильбуха. - Киев: Изд-во РОВО УКРВОЗПОЛИГРАФ, 1992. - 133 с.
4. Михайлова (Алешина) Е.С. Методика исследования социального интеллекта / Е.С. Михайлова (Алешина). - СПб.: ГП., 1996. - 51 с.