Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

Prospects for a strong-willed competent individuals in the system variable education

Abstract

The development of volition is
concerned as important educational goal in modern
world. The following strategies of volitional
development are described: willpower training,
volitional trait education, volitional competence
training. The joint activity of teacher and
students is concerned as the main resource of
volitional competence development

About the Author

Владимир Шляпников
МГОУ
Russian Federation


References

1. Анастази А. Дифференциальная психология. Индивидуальные и групповые различия в поведении. - М.: Апрель Пресс, ЭКСМО-Пресс, 2001.

2. Асмолов А.Г. По ту сторону сознания: методологические проблемы неклассической психологии. - М.: Смысл, 2002.

3. Божович Л.И. Проблемы формирования личности. - 3-е изд. - М.: МПСИ, Воронеж: НПО»МОДЭК», 2001.

4. Выготский Л.С. Психология. - М.: Изд-во ЭКСМО-Пресс, 2000.

5. Иванников В.А. Мотивационная сфера личнос- ти: курс лекций. - М.: АСОУ, 2008.

6. Иванников В.А. Психологические механизмы волевой регуляции. - 3-е изд. - СПб.: Питер, 2006.

7. Калин В.К. На путях построения теории воли // Психологический журнал 1989. № 2. - С. 46- 55.

8. Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. - М.: Смысл, Академия, 2004.

9. Махлах Е.С., Рапопорт И.А. К вопросу об измерении волевого усилия и волевых качеств личности // Вопросы психологии 1976. № 2. - С. 133-137.

10. Пуни А.Ц. О волевой подготовке спортсмена // Проблемы психологии спорта. - М., 1960.

11. Пуни А.Ц. Волевая подготовка в спорте. - М., 1970.

12. Пуни А.Ц. Психологические особенности волевой подготовки в спорте. - М., 1977.

13. Роджерс К. Фрейберг Дж. Свобода учиться. - М.: Смысл, 2002.

14. Рудик П.А. Психологические основы морально-волевой подготовки спортсменов // Проблемы психологии спорта. - М., 1962.

15. Селиванов В.И. Воля и её воспитание. - М. 1976.

16. Смирнова Е.О. Развитие воли и произвольности в раннем онтогенезе // Вопросы психологии. - М., 1990. № 3. - С. 49-57.

17. Социальная компетентность классного руководителя: режиссура совместных действия / Под ред. Асмолова А.Г. и Солдатовой Г.У. - М.: УЧЕБНАЯ КНИГА БИС, 2007.

18. Хекхаузен Х. Мотивация и деятельность, 2-е изд. - СПб.: Питер; М.: Смысл, 2003.

19. Эльконин Д.Б. Психическое развитие в детских возрастах. - МПСИ, Воронеж: НПО»МОДЭК», 2001.

20. Corno L. Special double issue on conceptions of volition: Theoretical investigation and studies of practice // Intern. J. Educat. Res. 2000. V. 33. P. 659-663. 21. Elbe A-M., Szymanski B., Beckmann J. The development of volition in young elite athletes // Psychology of sport and exercise. 2005. V. 6(5) P, 559-569.

21. Kehr H.M., Bles P., Rosenstiel L. Self-regulation, self-control, and management training transfer // Intern. J. Educat. Res. 1999. V. 31. P. 487-498.

22. Kuhl J. Who controls whom when "I control myself"? // Psychological Inquiry. 1996; V. 7(1). P. 61-68.

23. Milne S., Orbell S., Sheeran P. Combining motivational and volitional interventions to promote exercise participation: Protection motivation

24. J. Health Psychol. 2002. May. V. 7. N 2. P. 163- 184.

25. Norman P., Sheeran P., Orbell S. Does state versus action orientation moderate the intention- behavior relationship? // J. Appl. Soc. Psychol. 2003. March. V. 33. P. 536-553.

26. Sheeran P., Orbell S. Implementation intentions and repeated behavior: Augmenting the predictive validity of the theory of planned behavior // Europ. J. Soc. Psychol. 1999. March-May. V. 29(2-3). P. 349-396.

27. Teo C.T., Quan M.L. The knowledge, volition and action programme in Singapore: The effects of an experimental intervention programme on high ability achievement // High ability studies. 1999. June. V. 10. N 1. P. 23-35.


Review

Views: 48


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)