Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

SOCIO-HUMANITARIAN EDUCATION AS THE MOST IMPORTANT RESOURCE OF THE RUSSIAN HIGHER SCHOOL

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2020-2-136-144

Abstract

Purpose. Is to determine the role of social and humanitarian education in the system of higher professional education and justify the need for its actualization as an important resource in the field of higher education, analysis of existing educational practices and educational needs of students of Russian universities. Methodology and Approach. The article presents three stages of the research, during which university students’ current attitudes to social and humanitarian knowledge are studied (on the example of Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod and Moscow Institute of Economics, Politics and Law). The study used such empirical research methods as questionnaires and focus groups. When interpreting the research results, general scientific methods, such as comparison and generalization, were used. Results. The study examined educational practice in the field of social and humanitarian education. The educational needs of Russian students and their attitude to social and humanitarian knowledge are identified. Theoretical/practical significance: The results of the study contribute to the theory and practice of socio-humanitarian education in Russian higher educational institutions, the necessity of changing and updating the content of socio-humanitarian knowledge in today’s educational practice. Besides, its role in the process of preparing the highly-skilled professional for the society is defined.

About the Authors

N. E. Serebrovskaya
FGOU VLO National Research University “Lobachevsky State University of Nizhny Novgorod”
Russian Federation


O. I. Pets
NCHOU VO “Moscow Institute of Economics, Politics and Law”
Russian Federation


References

1. Бучило Н. Ф. Искусство и методология социально-гуманитарного познания: монография. М., 2018. 240 c.

2. Калдузова Г. А. Анализ вклада России в развитие социальных и гуманитарных наук (Библиографический обзор). М., 2018. 807 c.

3. Классика и классики в социальном и гуманитарном знании. М., 2016. 542 c.

4. Мархинин В. В. О специфике социально-гуманитарных наук. Опыт философии наук. М., 2015. 355 c.

5. Пец О. И., Даниленко О. Г. Формирование активной жизненной позиции студента - одна из задач высшего профессионального образования // Современная наука. 2015. № 2. С. 82-86.

6. Серебровская Н. Е. Интеграция содержания высшего профессионального образования как способ культурного развития будущих специалистов по управлению // Нижегородское образование. 2013. № 3. С. 70-76.

7. Серебровская Н. Е. Интегративный подход к обучению менеджеров в системе высшего профессионального образования // Известия высших учебных заведений. Поволжский регион. Гуманитарные науки. 2013. № 7 (29). С. 131-138.

8. Серебровская Н. Е. Мониторинг как средство оценки качества образовательной среды университета // Новое в психолого-педагогических исследованиях. 2017. № 4 (48). С. 30-37.

9. Сноу Ч. Портреты и размышления. М., 1985. 368 с.

10. Султанова М. А. Философия культуры Теодора Роззака: очерк философской публицистики. М., 2005. 196 с.

11. Юревич А. В. Звездный час гуманитариев // Вопросы философии. 2003. № 12. С. 113-125.

12. Grudzinskiy A., Petrova O. Comparative method of Diagnostics of Organizational Culture of innovative University [Электронный ресурс] // Asian Social Science. 2015, Vol. 11. No. 3. URL: http://ccsenet.org/journal/index.php/ass/article/view/43909/23955 (дата обращения: 10.02.2020).

13. Grudzinskiy A., Bedny A. Raising Innovators as a Major Task of Leading Universities // Going Global: Knowledge-Based Economies for 21st Century Nations / ed. M. Stiasny, T. Gore. Vol. 3. London, 2014, pp. 5-12.


Review

Views: 237


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)