Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

VALUES OF ADOLESCENTS, INVOLVED IN SPORTS ACTIVITIES

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2019-1-44-49

Abstract

The article deals with the results of the study of adolescents’ values when they are involved into sports activities at varying degrees. The methodology and methods of research are described, as well as the methods for studying the value-sense sphere of adolescents. For value significance study a model of adolescent involvement into sports activities, including four stages, was developed and described. This made it possible to reveal the importance of sports activities in the formation of the value-semantic sphere of adolescents and to formulate recommendations for specialists on the involvement of adolescents into sports.

About the Author

D. K. Ostapenko
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Данина М. М., Куминская Е. А., Маркашова Е. И. Адаптация опросника шкала спортивной мотивации-6 (Sport Motivation Scale-6) на выборке взрослых, занимающихся любительским фитнесом // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2017. № 1. С. 25-32.

2. Особенности ценностной сферы девушек с различным отношением к родительской позиции матери на этапе вхождения во взрослость / О. А. Карабанова и др. // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2018. № 4. С. 24-37.

3. Кардялис К., Шукис С., Янкаускене Р. Юношеский спорт - фактор социализации // Социологические исследования. 2005. № 11. С. 87-96.

4. Остапенко Д. К. Особенности ценностной сферы подростков с разной степенью вовлеченности в спортивную деятельность // Спортивный психолог. 2016. № 3 (42). С. 72-74.

5. Ощепков А. А., Овсяник О. А., Салахова В. Б. Исследование динамики системы ценностей подростка под воздействием социально-психологического тренинга // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2017. № 2. С. 61-71.

6. Попова Т. А. Исследования представлений о смысле жизни у подростков и юношей методом логоарт-терапии // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2017. № 1. С. 90-97.

7. Трофимова И. Н. Молодежь группы риска и спорт // Социологическая наука и социальная практика. 2013. № 2. С. 61-86.

8. Челпанов А. В. Ценностные и коммуникативные особенности личности любителей и профессионалов в спортивной командной деятельности: дис. … канд. психол. наук. СПб., 2006. 171 с.

9. Hill B., Green B. C. Repeat attendance as a function of involvement, loyalty, and the sportscape across football contexts // Sport Management Review. 2000. № 3. P. 145-162.

10. Howard J. A., Sheth J. N. The Theory of Buyer Behavior. New-York, 1969. 474 p.

11. Krugman H. E. The measurment of advertising involvement // The Public Opinion Quarterly. 1966. № 30. P. 583-596.


Review

Views: 104


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)