ОСОБЕННОСТИ ПРОФЕССИОНАЛЬНЫХ НАМЕРЕНИЙ И ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ ПРОБЛЕМ СТУДЕНТОВ ФИЗИКО-МАТЕМАТИЧЕСКОГО ФАКУЛЬТЕТА
Аннотация
В статье представлены ход и результаты исследования особенностей профессиональных намерений и психологических проблем студентов физико-математического факультета. Выявлена преимущественная ориентация студентов математического отделения на педагогические профессии, а студентов отделения информатики -
на профессию оператора ЭВМ. Выбор профессии сопряжен с полом студентов. Самооценка студентов-математиков более адекватна, чем информатиков. Психологические проблемы студентов обоих отделений связаны с психорегуляцией, коммуникацией, психологическими зависимостями.
The article presents the process and the results of the research devoted to peculiarities of the professional intensions and psychological problems of the physical and mathematical faculty students. It is brought to light that the most students of the mathematical division are inclined to pedagogical professions, when the Computer Science students are inclined to be computer operators. The choice of the profession is connected with the gender of the students. Self-concepts of mathematics students are more adequate then those of the computer science students. Psychological problems of the students of both divisions are connected with psychoregulation, communication, psychological dependences.
на профессию оператора ЭВМ. Выбор профессии сопряжен с полом студентов. Самооценка студентов-математиков более адекватна, чем информатиков. Психологические проблемы студентов обоих отделений связаны с психорегуляцией, коммуникацией, психологическими зависимостями.
The article presents the process and the results of the research devoted to peculiarities of the professional intensions and psychological problems of the physical and mathematical faculty students. It is brought to light that the most students of the mathematical division are inclined to pedagogical professions, when the Computer Science students are inclined to be computer operators. The choice of the profession is connected with the gender of the students. Self-concepts of mathematics students are more adequate then those of the computer science students. Psychological problems of the students of both divisions are connected with psychoregulation, communication, psychological dependences.
Список литературы
1. Романова Е.С. 99 популярных профессий. Психологический анализ и профессиограммы. - СПб.: «Питер», 2006.
Рецензия
Просмотров:
30