СТАНОВЛЕНИЕ РЕФЛЕКСИИ В ПОЗНАВАТЕЛЬНО-ТВОРЧЕСКОЙ АКТИВНОСТИ ДОШКОЛЬНИКОВ
Abstract
The original concept of reflective development of preschool children in their is cognitive-creative activity is stated in the article, approaches to the analysis of features of development of a reflection at early stages of ontogenesis. The problem of designing of the developing preschool education directed on formation of high-grade mental images in view of age opportunities of children is discussed.
References
1. Гуткина Н.И. Личностная рефлексия в подростковом возрасте: Автореф. дис. … канд. психол. наук. - М., 1983. - 24 с.
2. Давыдов В.В., Кудрявцев В.Т. Развивающее образование: теоретические основания преемственности дошкольной и начальной школьной ступени // Вопр. психол. 1997. № 1. С. 3-18.
3. Давыдов В.В., Слободчиков В.И., Цукерман Г.А. Младший школьник как субъект учебной деятельности. //Вопросы психологии, 1992, № 3-4., С. 14-20.
4. Ильенков Э.В. Философия и культура. М., 1991.
5. Кудрявцев В.Т. Инновационное дошкольное образование: опыт, проблемы и стратегии развития//Дошкольное воспитание. 2000. № 1. С. 92-100.
6. Фрумин И.Д., Эльконин Б.Д. Образовательное пространство как пространство развития («школа взросления»). //Вопросы психологии, 1993, № 1., С. 24.
7. Слободчиков В.И. Становление рефлексивного сознания в раннем онтогенезе// В кн.: Проблемы рефлексии. Современные комплексные исследования / Под ред. И.С. Ладенко. Новосибирск: Изд-во «Наука», 1987. С. 60-68.
8. Perret-Clermont A.N. Social interactionand cognitive development inchildren. L., 1980.
9. Piaget J., Inhelder B. Lapsychologie des enfants. P., 1966.
10. Rubtsov V. Social interactionand learning // Europ. EncyclopediaofEducation. V. 2. P.: PergamonPress, 1994. P