Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

СВЯЗЬ ОСОБЕННОСТЕЙ ФОРМИРОВАНИЯ СТРЕССА У ПЕДАГОГИЧЕСКИХ РАБОТНИКОВ С САМООЦЕНКОЙ И САМОКОНТРОЛЕМ ЛИЧНОСТИ

Abstract

Исследованы особенности формирования стресса у педагогов и его связь с самооценкой и самоконтролем личности. Результаты исследования показали, что формирование стресса у педагогов характеризуется доминированием таких симптомов, как редукция профессиональных обязанностей и неадекватное избирательное реагирование. Полученные экспериментальные данные позволили сделать вывод о том, что формирование стресса приводит к снижению уровня самооценки личности и снижению ее самоконтроля.
The article researches the peculiarities of forming stress in educators and its interrelation with self-concept and self-control of a person. The results of the research showed that the forming stress in educators is characterized by domineering of the following symptoms: reducing of the professional duties and inadequate selective reacting. Obtained experimental data allowed to draw the conclusion that forming of stress leads to decrease of the level of self-concept and self-control of a person.

About the Authors

Л.П. Гурьева

Russian Federation


М.В. Маленкова

Russian Federation


References

1. Бодров В.А. Информационный стресс: Учебное пособие для вузов. - М.: ПЕР СЭ, 2000.

2. Бодров В.А. Психологический стресс. М., 1995.

3. Сидоренко Е.В. Методы математической обработки в психологии. - СПб.: ООО «Речь», 2000.

4. Столин В.В. Самосознание личности. М

5. Selye H. The Physiology and Pathology ofExposure to Stress. Montreal: Acta, Inc., 1950.


Review

Views: 39


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)