Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

THE RELATIONSHIP OF TRUST, PERSONAL CHARACTERISTICS OF STUDENTS WITH THE SOCIO-PSYCHOLOGICAL CLIMATE OF THE EDUCATIONAL ORGANIZATION

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2019-4-6-15

Abstract

The article describes the relationship of trust, personal characteristics and the socio-psychological climate of students in 4-8 grades. The study involved 242 people aged from 9 to 15, studying at one of the schools in Moscow region. The importance of determining the characteristics of the interaction of 4th-8th-grade students is shown. It is stated that during the course of study and functioning of class teams they are in new relationships with classmates. Using 5 methods, the relationship of trust with the socio-psychological climate of the class and the personal characteristics of students is revealed. The results of the study show that if there is a favorable psychological climate, students will have an interrelation between trust to the world, to others, to themselves and personal characteristics. The revealed relationship will allow us to develop a system of work with groups of students.

About the Author

E. Yu. Bayborodova
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Антоненко И. В. Психология личности: генезис доверия [Электронный ресурс] // Ярославский педагогический вестник. 2019. № 1 (106). URL: http://vestnik.yspu.org/releases/2019_1/18.pdf (дата обращения: 26.07.2019).

2. Борисова М. М. Социальные представления молодежи о доверии: автореф. дис. … канд. психол. наук. СПб., 2018. 27 с.

3. Голуб О. В. Доверие к себе как внутриличностное образование старших подростков: дис. … канд. психол. наук. Ростов-на-Дону, 2004. 195 с.

4. Гребенюк Т. Б., Гончарова И. И. Эмпирическое исследование доверия между участниками образовательного пространства России и Польши [Электронный ресурс] // Вестник Балтийского федерального университета им. И. Канта. 2015. Вып. 5. URL: https://journals.kantiana.ru/upload/iblock/fac/Tatiana%20Grebenyuk,%20Irina%20Goncharova,%207-15.pdf (дата обращения: 26.07.2019).

5. Гуриева С. Д., Борисова М. М. Формирование социальных представлений о доверии в подростковом возрасте [Электронный ресурс] // Современные исследования социальных проблем. 2017. Т. 8. № 2. URL: http://journal-s.org/index.php/sisp/article/view/9851 (дата обращения: 30.06.2019).

6. Данилова Ю. Ю. Доверие в старшем подростковом возрасте в связи с индивидуально-личностными характеристиками и социальной ситуацией развития: автореф. дис. … канд. психол. наук. СПб., 2018. 26 с.

7. Кожевина А. П. Структурная организация доверия при различной направленности личности (по параметру экстраверсия-интроверсия): автореф. дис. … канд. психол. наук. Ярославль, 2016. 24 с.

8. Крючкова И. М. Социально-психологические характеристики феномена «доверия» в работах отечественных психологов // Современные исследования социальных проблем. 2017. Т. 8. № 8. С. 112-124.

9. Скрипкина Т. П. Психология доверия: учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений. М., 2000. 264 с.

10. Фельдштейн Д. И. Психология развития человека как личности: избранные труды: в 2 т. Т. 1. М., Воронеж, 2005. 568 с.

11. Djigic G., Stojiljkovie S. Classroom management styles, classroom climate and school achievement [Электронный ресурс] // International Conference on Education and Educational Psychology: Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2011. Vol. 29. URL: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042811027716 (дата обращения: 01.06.2019).

12. Evans L. M., Harvey S. T., Buckley L., Yan E. Differentiating classroom climate concepts: Academic, management, and emotional environments [Электронный ресурс] // New Zealand Journal of Social Sciences. 2009. Vol. 4. URL: https://doi.org/10.1080/1177083X.2009.9522449 (дата обращения: 01.06.2019).

13. Singh P., Rampersad R. Communication challenges in a multicultural learning environment [Электронный ресурс] // Journal of Intercultural Communication. 2010. Iss. 23. URL: https://immi.se/intercultural/nr23/singh.htm (дата обращения: 01.03.2017).


Review

Views: 108


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)