Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

SCHOOLCHILDREN’S AGE AND GENDER CHARACTERISTICS AS PREDICTORS OF BULLYING RISKS

https://doi.org/10.18384/2310-7235-2019-3-126-138

Abstract

The purpose of the article is to consider the age and gender characteristics of schoolchildren, which make it possible to establish the range of factors of the predicted bullying risk in the educational environment, and determine on their basis the targets for the psychologist’s work on its prevention. 265 pupils aged 7.5 to 17 years from 11 schools of the city of Tula and Tula region took part in the preliminary stage of the study. Risk assessment of bullying at school was carried out using an ORB questionnaire, the results of which were used to select 85 students from three schools and to form three age samples. The analysis of foreign and Russian psychological studies on the problem of school bullying made it possible to systematize the age and sex characteristics of schoolchildren, which determine the risk of bullying: hostility and aggressiveness, sociometric status, level and orientation of affective reactions, specificity of behavior in a conflict situation. To establish the closeness of the relationship between the selected parameters, statistical data processing was performed using the Spearman’s coefficient of range correlation; Pearson’s Chi-square (x2) and Cramer’s conjugacy coefficient V.

About the Authors

K. S. Shalaginova
Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University
Russian Federation


T. I. Kulikova
Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University
Russian Federation


S. A. Zalygaeva
Tula State Lev Tolstoy Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Алексеева Л. С. Жестокое обращение с детьми: его последствия и предотвращение. М., 2016. 180 с.

2. Бердышев И. С. Лекарство против ненависти // Первое сентября. 2005. № 18. С. 3.

3. Бочавер А. А., Хломов К. Д. Буллинг как объект исследований и культурный феномен // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2013. Т. 10. № 3. С. 149-159.

4. Опросник риска буллинга / А. А. Бочавер, В. Б. Кузнецова, Е. М. Бианки, П. В. Дмитриевский, М. А. Завалишина, Н. А. Капорская, К. Д. Хломов // Вопросы психологии. 2015. № 5. С. 146-157.

5. Глазман О. Л. Психологические особенности участников буллинга // Известия Российского государственного педагогического университета имени А. И. Герцена, 2009. № 105. С. 159-165.

6. Гребенкин Е. В. Профилактика агрессии и насилия в школе. Р-н/Д., 2013. 157 с.

7. Екимова В. И., Залалдинова А. М. Жертвы и обидчики в ситуации буллинга: кто они? // Современная зарубежная психология. 2015. Т. 4. № 4. С. 5-10.

8. Ершов Д. А. Жестокое обращение с детьми как проблема современного общества // Актуальные проблемы семейной педагогики, 2015. № 1. URL: http://family-edu.esrae.ru (дата обращения: 19.02.2019).

9. Кривцова С. В., Шапкина А. Н., Белевич А. А. Буллинг в школах мира: Австрия, Германия, Россия // Образовательная политика. 2016. № 3 (73). С. 97-119.

10. Кутузова Д. А. Травля в школе: что это такое и что можно с этим делать // Психология и школа. 2006. № 4. C. 54-72.

11. Кутузова Д. А. Травля в школе. Мифы и реальность. 2011 [Электронный ресурс]. URL: http://medportal.ru/budzdorova/child/625 (дата обращения: 19.02.2019).

12. Ларченко Н. А. Буллинг - причины, формы, профилактика. Методический материал. Волгоград, 2015. 23 с.

13. Лэйн Д. Школьная травля (буллинг) // Детская и подростковая психотерапия / под ред. Д. Лейна, Э. Миллера. СПб., 2001. С. 240-274.

14. Петросянц В. А. Психологическая характеристика старшеклассников, участников буллинга в образовательной среде // Эмиссия: электронный научный журнал. 2010. URL: http://www.emissia.org/offline/2010/1479.htm (дата обращения: 19.02.2019).

15. Собкин В. С., Маркина О. С. Влияние опыта переживаний «школьной травли» на понимание подростками фильма «Чучело» // Вестник практической психологии образования. 2009. № 1. С. 48-57.

16. Шалагинова К. С., Куликова Т. И., Черкасова С. А. Теоретико-методические основы деятельности педагога-психолога по предотвращению буллинга в школах Тульского региона: гендерно-возрастной аспект. Тула, 2014. 237 с.

17. Arora С. M. J. Measuring bullying with the life in School checklist // Patoral Care in Education. 1994. № 12. Р. 11-15.

18. Olweus D. Aggression in the schools. Bullies and whipping boys. Washington, 1978. 218 p.

19. Оlwеus D. Aggressors and their victims: bullying at school // Disruptive behaviours in schools / ed. H. Gault. New Yorkб 1984. P. 57-76.

20. Olweus D. et al. The nature of school bullying: a crossnational perspective. London, 1999. 384 p.

21. Roffey S. Addressing bully in schools: organisational factors from policy to practice // Educational and Child Psychology. 2000. № 17 (1). Р. 6-19.

22. Schдfer M. Gruppenzwangals Ursachefьr Bullying? // Report Psychologie, 1998. № 11/12. Р. 914-927.


Review

Views: 184


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)