Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

PERSONALITY CHARACTERISTICS OF THE HEARING-IMPAIRED TEENAGERS STUDYING AT THE GENERAL EDUCATION SCHOOL

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2018-4-108-116

Abstract

The article analyzes the research results of personal characteristics development of the hearing-impaired teenagers studying at the boarding school and schools of general education. According to the results of the study the author concludes that coeducation at the general education school promotes formation of more adequate self-assessment, level of claims and the locus of the control coinciding with the standard for the teenage age due to the best integration among peers with norm in hearing development. The statistical analysis of the results of research shows high significance level of differences in the development of personal characteristics of the hearing-impaired children studying at the general education schools and boarding schools. The article is addressed to psychologists, parents, teachers and administration of schools where hearing-impaired children and teenagers are trained.

About the Author

Albina S. Gilyano
Russian State Agrarian University - Moscow Timiryazev Agricultural Academy
Russian Federation


References

1. Барденштейн Л.М. Психические нарушения у детей и подростков с врожденной и рано приобретенной глухотой. М., 1987. 54 с.

2. Богданова Т.Г. Сурдопсихология: учебник для академического бакалавриата. М., 2018. 235 с.

3. Боскис P.M. Глухие и слабовидящие дети. М., 2004. 304 с.

4. Выготский Л.С. Собрание сочинений. Т. 5. М., 1983. 369 с.

5. Гильяно А.С. Практикум по психофизиологии профессиональной деятельности. М., 2016. 93 с.

6. Злобина А.С. Коррекционная педагогика с основами специальной психологии: учебное пособие. Пенза, 2008. 148 с.

7. Злобина А.С. Основы общей психологии: эмоциональные расстройства: учебно-методическое пособие. Пенза, 2005. 142 с.

8. Ильюшина С.В., Красильникова О.А. Система практической помощи сурдопедагогам по формированию общеучебных умений у слабослышащих младших школьников // Вестник психофизиологии. 2018. № 2. С. 70-76.

9. Колодина Н.И. Отрицательные понятия в сознании слышащих и слабосышащих подростков // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2: Языкознание. 2018. Т. 17. № 1. С. 134-142.

10. Колодина Н.И., Дуванова С.П., Лябина О.Г. Положительные и отрицательные нравственные понятия в сознании слабослышащих и слышащих подростков // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2016. № 9-1 (63). С. 104-107.

11. Красильникова О.А., Пенин Г.Н. Дошкольное образование детей с нарушением слуха: социально-коммуникативное развитие // Вестник психофизиологии. 2018. № 2. С. 119-129.

12. Лебединский В.В. Нарушения психического развития в детском возрасте: учебное пособие для студентов психологических факультетов высших учебных заведений. М., 2003. 144 с.

13. Леонтьев Д.А. Тест смысложизненных ориентаций. 2-е изд. М., 2000. 18 с.

14. Лурия А.Р. Высшие корковые функции человека. СПб., 2008. 624 с.

15. Психология глухих детей / под ред. И.М. Соловьева, Ж.И. Шиф, Т.В. Розановой, Н.В. Яшковой. М., 1971. 448 с.

16. Райгородский Д.Я. Практическая психодиагностика. М., 2017. 672 с.

17. Указ Президента РФ от 01.06.2012 № 761 «О Национальной стратегии действий в интересах детей на 2012-2017 годы» // Собрание законодательства Российской Федерации. 2012. № 23. Ст. 2994.

18. Федеральный закон от 29.12.2012 № 273-ФЗ (ред. от 29.07.2017) «Об образовании в Российской Федерации» // Собрание законодательства Российской Федерации. 2012. № 53 (ч. 1). Ст. 7598.


Review

Views: 81


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)