Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

THE RELATIONSHIP OF PERSONAL PROFESSIONAL PERSPECTIVE AND THE STATUS OF IDENTITY IN THE PROFESSIONAL SPHERE AT THE AGE OF ADOLESCENCE

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2018-4-38-49

Abstract

The purpose of the article is to study the features of professional self-determination at the age of adolescence. The modified diagnostic technique of the personal professional perspective developed by N.S. Pryazhnikov was used, as well as and D.Marsia’s method of determining the status of identity in the professional field. The study involved 144 respondents aged 15 to 17 years. Results. The irregularity of the formation of the personal professional perspective (PPP) components among boys and girls is revealed. The connection of the high status of identity in the professional sphere with the formation of PPP has been proved. The trend of the advanced formation of PPP for girls, compared to young men was clarified. The theoretical significance of the results is connected with making the concept of professional self-determination more operational. It has been due to the interrelation of the status of identity and personal professional perspective. The article is addressed to specialists in the field of developmental psychology, working with the problems of professional self-determination.

About the Authors

Sergey V. Molchanov
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


Kirill A. Kirsanov
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


References

1. Арон И.С. Профессиональное самоопределение старшеклассников в контексте социальной ситуации развития // Национальный психологический журнал. 2013. № 3 (11). С. 20-27.

2. Гинзбург М.Р. Личностное самоопределение как психологическая проблема // Вопросы психологии. 1988. № 2. С. 19-26.

3. Климов Е.А. Психология профессионального самоопределения. М., 2004. 304 с.

4. Кузнецова О.В. Психологические условия личностного и профессионального самоопределения подростков на этапе выбора профиля обучения: дис. … канд. психол. наук. М., 2010. 180 с.

5. Марцинковская Т.Д. Информационная социализация в изменяющемся информационном пространстве [Электронный ресурс] // Психологические исследования: [сайт]. 2012. Т. 5. № 26. URL: http://psystudy.ru (дата обращения: 12.09.2017).

6. Орестова В.Р., Карабанова О.А. Методы исследования идентичности в концепции статусов идентичности Дж. Марсиа // Журнал практического психолога. 2005. № 1. С. 39-90.

7. Павлова С.М. Особенности профессионального самоопределения и адаптации студентов-первокурсников [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования: [сайт]. 2015. № 4. URL: http://science-education.ru/ru/article/view?id=20646 (дата обращения: 23.10.2018).

8. Пряжников Н.С. Профориентология: учебник и практикум. М., 2016. 405 с.

9. Пряжников Н.С., Румянцева Л.С. Самоопределение и профессиональная ориентация учащихся: учебник для студ. учреждений высш. проф. образования. М., 2013. 208 с.

10. Пряжникова Е.Ю., Егоренко Т.А. Проблема профессионального становления личности // Современная зарубежная психология. 2012. № 2. С. 111-122.

11. Рождественская Н.А., Можаровский И.Л., Макарян В.В. Связь личностной и профессиональной идентичности у старшеклассников // Национальный психологический журнал. 2018. № 1 (29). С. 38-40.

12. Шнейдер Л.Б. Личностная, гендерная и профессиональная идентичность: теория и методы диагностики. M., 2007. 128 с.

13. Шнейдер Л.Б. Профессиональное самоопределение подростков в «координатах» отношения к времени жизни и труду // На пороге взросления: сборник научных статей / под ред. Л.Ф. Обуховой, И.А. Корепановой. М., 2011. С. 22-36.

14. Armstrong P.I., Crombie G. Compromise in adolescents’ occupational aspirations and expectations from grades 8 to 10 // Journal of Vocational Behavior. 2000. № 56. P. 82-98.

15. Ginevra M.C., Nota L., Soresi S., Gati I. Career decision-making profiles of Italian adolescents // Journal of Career Assessment. 2012. № 20 (4). P. 375-389.

16. Hirschi A., Vondracek F.V. Adaptation of career goals to self and opportunities in early adolescence // Journal of Vocational Behavior. 2009. № 75. P. 120-128.

17. Marcia J.E. Development and validation of ego identity status // Journal of Personality and Social Psychology. 1966. № 3. P. 551-558.

18. Patton W., Creed P. The relationship between career variables and occupational aspirations and expectations for Australian high school adolescents // Journal of Career Development. 2007. № 34. P. 127-148.

19. Ryan R.M., Deci E.L. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being // American Psychologist. 2000. Vol. 55. № 1. P. 68-78.

20. Rojewski J.W., Kim H. Career choice patterns and behavior of work-bound youth during early adolescence // Journal of Career Development. 2003. № 30 (2). P. 89-108.

21. Schwartz S.H. Basic individual values: Sources and consequences // Handbook of value / eds. D. Sander, T. Brosch. Oxford: Oxford University Press, 2015. P. 3-33.


Review

Views: 121


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)