Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

MODEL TRAINING APARTMENT AS A FORMATIVE ENVIRONMENTFOR ORPHANS WITH DISABILITIES

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2018-3-60-74

Abstract

The aim of this paper is to present the first results of the project “Training Apartment” for orphans with severe intellectual disabilities, which is designed to develop their life skills and social perceptions. Special arrangements of the project and methods for assessing the effectiveness of the development of social and domestic skills and independence in everyday life are presented. Comparative analysis shows that the orphans’ residence in training apartments is an effective method of skills development and formation of social and domestic perceptions. Monitoring of independence in everyday life is an effective instrument for assessment. Children’s skills development and formation of social and domestic perceptions differ according to their developmental level. The results will be useful for professionals working with children with severe intellectual disabilities.

About the Authors

Irina A. Bobyleva
Institute for the Study of Childhood, Family and Education»; Charity Fund of social assistance to children “Spread your wings!”
Russian Federation


Olga V. Zavodilkina
Institute for the Study of Childhood, Family and Education»; Charity Fund of social assistance to children “Spread your wings!”
Russian Federation


Olga A. Rusakovskaya
Serbsky National Medical Research Centre for Psychiatry and Narcology of the Ministry of Health of the Russian Federation
Russian Federation


References

1. Бобылева И.А. Исследование качества жизни воспитанников детского дома // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2013. № 3. С. 61-67.

2. Бобылева И.А., Заводилкина О.В. Апробация модели учебного сопровождаемого проживания воспитанников организаций для детей-сирот с выраженной интеллектуальной недостаточностью в рамках партнерского проекта [Электронный ресурс] // Журнал педагогических исследований. 2018. Т. 3. № 1. URL: https://naukaru.ru/ru/nauka/article/20350/view (дата обращения: 18.07.2018).

3. Бобылева И.А., Заводилкина О.В. Подготовка воспитанников интернатных учреждений к самостоятельной жизни // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2015. № 1. С. 6-15.

4. Бобылева И.А., Русаковская О.А., Заводилкина О.В. «Шкала самостоятельной жизни» как метод оценки эффективности учебного сопровождаемого проживания детей-сирот, страдающих умеренной и тяжелой умственной отсталостью // Поляковские чтения-2018. Методологические и прикладные проблемы медицинской (клинической) психологии (к 90-летию Ю.Ф. Полякова): сборник материалов научно-практической конференции с международным участием, 15-16 марта 2018 г. / под ред. Н.В. Зверевой, И.Ф. Рощиной, С.Н. Еникополова. М., 2018. С. 81-83.

5. Вместе к самостоятельной жизни: Опыт Центра лечебной педагогики и дифференцированного обучения Псковской области. Псков, 2014. 114 с.

6. Грудинина О.А., Шульга Т.И. Взаимосвязь семейного благополучия и уровня жизненной удовлетворенности матерей, воспитывающих детей с нарушениями в развитии // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2017. № 2. С. 38-50.

7. Забрамная С.Д. Психолого-педагогическая диагностика умственного развития детей. М., 1995. 112 с.

8. Леонтьев Д.А. Личностное изменение человеческого развития // Вопросы психологии. 2013. № 3. C. 67-80.

9. Леонтьев Д.А. Развитие личности в норме и в затрудненных условиях // Культурно-историческая психология. 2014. Т. 10. № 3. С. 97-106.

10. Маллер А.Р. Социально-трудовая адаптация глубоко умственно отсталых детей. М., 1990. 128 с.

11. Развивающий уход за детьми с тяжелыми множественными нарушениями развития: информационно-методический сборник для специалистов. М., 2017. 114 с.

12. Хьюэтт Д., Ферт Г., Бабер М., Харрисон Т. Интенсивное взаимодействие: руководство: сборник статей / пер. с англ. М. Волынской. СПб., 2018. 248 с.

13. Шульга Т.И. Особенности подготовки детей-сирот и детей, оставшихся без попечения родителей с ОВЗ, к передаче в замещающие семьи // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2016. № 1. С. 72-88.

14. Шульга Т.И. Проблемы адаптации детей, оставшихся без попечения родителей, в том числе с ограниченными возможностями здоровья, в опекунских семьях // Психологическая наука и образование. 2016. Т. 21. № 4. С. 75-82.

15. Persel C. The Independent Living Scale. The Center for Outcome Measurement in Brain Injury. [Электронный ресурс]. [2012]. URL: http://www.tbims.org/combi/ils (accessed: 04.02.2018).


Review

Views: 92


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)