Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

THE STRUCTURE OF ETHNIC IDENTITY OF ADOLESCENTS IN CONTEMPORARY CROSSCULTURAL SPACE

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2018-2-102-113

Abstract

Аbstract. The article presents the results of empirical research on the structure of ethnic identity of adolescents. Scientific psychological literature is reviewed, significant works of researchers in this area are highlighted. The research was carried out in Moscow city secondary school № 170 named after A. P. Chekhov and Ismailli secondary school № 1 named after I. I. Hasanov. 251 teenagers were selected as respondents to the study. 127 of them were from the Moscow school and 124 teenagers - from the Ismailli school. In order to study the structure of ethnic identity J. Finney’s method of “Ethnic identity” was chosen. As a result of the study the conclusion was drawn that the structure of ethnic identity includes two components. Besides, the level of ethnic identity of Ismayilli adolescents is higher than their Moscow peers. It is important that the level of cognitive and affective component of Ismayilli teenagers also prevails over Moscow teenagers. The affective component of ethnic identity among adolescents in Moscow and Ismayilli is higher than the cognitive component.

About the Author

Gultekin M. Mursaliyeva
Russian State University for the Humanities
Russian Federation


References

1. Белинская Е.П., Стефаненко Т.Г. Этническая социализация подростка. М.; Воронеж, 2000. 208 с. (Библиотека школьного психолога).

2. Выготский Л.С. Развитие личности и мировоззрения ребенка // Психология личности. Тексты / под ред. Ю.Б. Гиппенрейтер, А.А. Пузырея. М., 1982. С. 161-165.

3. Дробижева Л.М. Российская и этническая идентичность: противостояние или совместимость // Россия реформирующаяся. 2002. С. 213-244.

4. Корнилова Т.В., Зиренко М.С., Гусейнова Р.Д. Личностные особенности российских и азербайджанских студентов: кросс-культурнаявалидизация опросника «Темная дюжина» (Dirtydozen) // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2017.№ 2. С. 6-17.

5. Марцинковская Т.Д. История, культура, развитие как образующие историко-генетической парадигмы // Культурно-историческая психология. 2015. Т. 11. № 4. С. 69-78.

6. Мишина М.М., Мурсалыева Г.М. Сравнительный анализ этнической идентичности подростков из разных культурных сред // Акмеология. 2016. № 4. С. 121-125.

7. Пиаже Ж. Речь и мышление ребенка / сост., нов.ред., пер. с фр., комм. Вал.А. Лукова, Вл.А. Лукова. М., 1994.526 c. (Психология: классические труды).

8. Барретт М., Рязанова Т., Воловикова М. Развитие национальной, этнолингвистической и религиозной идентичности у детей и подростков[Электронный ресурс].URL:http://www.studentlibrary.ru/book/ISBN5927000223.html (дата обращения: 02.03.2018).

9. Снежкова И.А. Этнические аспекты гендерного социального неравенства // Социологические исследования. 2003.№ 1. С. 67-72.

10. Солдатова Г.У. Толерантность и интолерантность - две грани межэтнического взаимодействия // Век толерантности: научно-публицистический вестник. 2001.Вып. 1-2. С. 19-37.

11. Стефаненко Т.Г. Этническая идентичность и некоторые проблемы ее изучения // Этнос. Идентичность. Образование. Труды по социологии образования.Т. IV. Вып. VI. М., 1998.С. 84-104.

12. Чумичёва И.В. Особенности процесса социализации подростков из разных этнических групп // Вестник Московского государственного областного университета (электронный журнал).2015.№ 1.URL: Available at: www.evestnik-mgou.ru (дата обращения: 30.03.2018).

13. Malykh S.TheroleofPersonalityTraitsandIntelligenceinAcademicAchievementofRussian High School Students //Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2017. Vol. 237. P. 1304-1307.

14. Phinney J.S. Ethnic Identity in Adolescents and Adults: Review of Research // Psychological Bulletin. 1990. Vol. 108. P. 499-514.

15. Tajfel H., Turner J.C. The social identity theory of intergroup behavior // Psychology of intergroup relations / eds. S. Worchel, W.G. Austin.Chicago: Nelson-Hall, 1986.P. 7-24.


Review

Views: 114


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)