Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

SOCIAL SUPPORT AND LEVEL OF EMOTIONAL STRESS OF PARENTS RAISING CHILDREN WITH DISABILITIES

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2018-2-37-50

Abstract

The article reveals the main problems related to the provision of social support to parents having children with disabilities. The relationship between the perceived social support and level of emotional stress of parents raising children with disabilities was studied. The results of the study made it possible to conclude that there is a statistically significant relationship between these indicators. The influence of the subjectively perceived support on the psychological well-being of parents raising a child with disabilities is proved. Prospects for further research are outlined.

About the Author

Svetlana A. Anokhina
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Анохина С.А. Теоретические и эмпирические аспекты изучения социальной поддержки // Прорывные научные исследования как двигатель науки: сборник статей Международной научно-практической конференции, Самара, 15 декабря 2015 г.: в 3 ч. Ч.3. Уфа, 2015. С. 244-249.

2. Брайт Дж., Джонс Ф. Стресс. Теории, исследования, мифы. СПб., 2003. 352 с.

3. Корытова Г.С. Модификация психодиагностической методики «MSPSS» для изучения ресурсов совладания // Современные наукоемкие технологии. 2007. № 3.С. 77-80.

4. Нестерова А.А. Жизнеспособность родителей, воспитывающих ребенка с аутизмом // Семья, брак и родительство в современной России. Вып. 2 / под ред. А.В. Махнача, К.Б. Зуева. М., 2015. С. 265-277.

5. Нестерова А.А. Мотивация к работе в структуре жизнеспособности личности безработной молодежи // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Педагогика и психология. 2011. № 3. С. 64-75.

6. Нестерова А.А., Ковалевская Н.А. Жизнеспособность и стратегии совладания матерей, воспитывающих детей с расстройствами аутистического спектра // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Психологические науки. 2015. №3. С. 38-46.

7. Колотилова И.В., Ефремова Г.И., Федякина Л.В., Нестерова А.А. Пособие по способам реализации потенциала особого ребенка и интеграции его в обществе. М., 2010.124 с.

8. Психолого-педагогическое сопровождение социальной адаптации детей с ограниченными возможностями здоровья в условиях инклюзивного образования: монография / Г.И. Ефремова и др. М., 2010.248 с.

9. Силантьева Т.А. Социальная поддержка родителей детей с ОВЗ [Электронный ресурс] // Инклюзивное образование: методология, практика, технологии, 2011. URL: http://psyjournals.ru/inclusive_edu/issue/44068.shtml (дата обращения: 19.03.2018).

10. Холмогорова А.Б., Воликова С.В. Семейные источники негативной когнитивной схемы при эмоциональных расстройствах (на примере тревожных, депрессивных и соматоформных расстройств) // Московский психотерапевтический журнал. 2001. № 4. С. 49-60.

11. Холмогорова А.Б., Московская М.С., Шерягина Е.В. Алекситимия и способность к оказанию разных видов социальной поддержки // Консультативная психология и психотерапия.2014.№ 4. С. 115-129.

12. Шульга Т.И. Состояние семей как ресурс воспитания детей с ограниченными возможностями здоровья // Актуальные проблемы психологического знания. 2017. № 4 (45). С.45-53.

13. Broun G.W., Harris T. The Social Origins of Depression. New York, 1978. 399 p.

14. Cassel J. The contribution of the social environment to host resistance // American Journal of Epidemiology. 1976. Vol. 104. P. 115-127.

15. Ceballo R., McLoyd V.C. Social support and parenting in poor, dangerous neighborhoods //Child Development. 2002.Vol. 73 (4). P. 1310-1321.

16. Cobb S. Social support as moderator of life stress //Psychosomatic Medicine. 1976. Vol. 38. P. 300-314.

17. Cohen S., Gottlieb B.H., Underwood L.G. Social relationships and health // In Social support measurement and intervention: A guide for health and social scientists/ ed. S. Cohen, B.H. Gottlieb, L.G. Underwood. New York, 2000. P. 3-25.

18. Dohrenwend B.S., Dohrenwend B.P. Overview and prospects for research on stressful life events // Stressful life events: Their nature and effects /ed. B.S. Dohrenwend, B.R. Dohrenwend. New York, 1974. P. 3-25.

19. Dunst C.J., Trivette C.M., Cross A.H. Mediating influences of social support: Personal, family, & child outcomes //American Journal of MentalDeficiency. 1986. Vol. 90. P. 403-417.

20. Horton T.V., Wallander J.L. Hope and social support as resilience factors against psychological distress of mothers who care for children with chronic physical conditions //Rehabilitation Psychology. 2001. Vol. 46 (4). P. 382-399.

21. House J.S. Work stress and social support. Reading, Massachusetts: Addison-Wesley, 1981.156 p.

22. Margalit M., Kleitman T. Mother’s stress, resilience, and early intervention // European Journal of Special Needs Education. 2006. Vol. 21 (3). P. 269-283.

23. Rauktis M.E., Koeske G.F., Tereshko O. Negative social interactions, distress, and depression among those caring for a seriously and persistently mentally ill relative//American Journal of Community Psychology. 1995. Vol. 23 (2). P. 279-299.

24. Seligman M., Darling R.B. Ordinary families: Special children. NewYork, 1997. 324 p.

25. Smith T.B., Oliver M.N.I., Innocenti M.S. Parenting stress in families of children with disabilities //American Journal of Orthopsychiatry. 2001. Vol. 71 (2). P. 257-261.

26. Weiss M.J. Hardiness and social support as predictors of stress in mothers of typical children, children with autism, and children with mental retardation//Autism. 2002. Vol. 6 (1). P. 115-130.


Review

Views: 85


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)