Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

MOSCOW CONSUMERS’ PERCEPTION OF PRICE

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2017-4-120-136

Abstract

The article is devoted to the problem of consumers’ price perception, which is insufficiently developed in psychology. Emphasis is placed on the perception of price by the Muscovites who live in the vast metropolis and often perceive pricing as a state policy. The article shows that the influence of psychological factors on consumers’ activities is maximal in price perception. Among such factors are such effects as: the effect of the unique value of the product, the complexity of comparison; cost-sharing the purchase order; “price-quality” and ordinal effects.

About the Authors

Eugeniya B. Filinkova
Moscow Region State University
Russian Federation


Vlaimir N. Seleznev
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Аделл Ч. В чем сущность лидерства? Готовность к риску в рыночной экономике // Лидерство. Психологические проблемы в бизнесе. Дубна, 1997. С. 41-47.

2. Бердышева Е.С., Романова Р.И. Социальная архитектоника рыночной цены: основы восприятия цен потребителями (случай Москвы) // Вопросы экономики. 2016. № 5. С. 127-150.

3. Блекуэлл Р., Миниард П., Энджел Дж. Поведение потребителей. СПб., 2010. 943 с.

4. Волкова А.А. Влияние восприятия цен на восприятие качества // Теория и практика общественного развития. 2014. № 5. С. 199-201.

5. Гладких И.В., Светланова Ж.В. Управление процессом восприятия и оценки розничных цен покупателем // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 8. Менеджмент. 2010. № 1. С. 87-118.

6. Липсиц И.В. Коммерческое ценообразование. М., 2001. 558 с.

7. Марарица В.Ф., Оконешников П.Н., Оконешникова О.В. Типология маркетингового поведения покупателя по психологической модели принятия решения // Психология и экономика: труды 1-й Всероссийской конференции по экономической психологии. М. - Калуга, 2000. С. 215-217.

8. Нэгл Т.Т., Холден Р.К. Стратегия и тактика ценообразования. СПб., 2001. 576 с.

9. Рябчук П.Г., Демцура С.С., Гордеева Д.С. Восприятие и оценивание цен на образовательные услуги // Азимут научных исследований: экономика и управление. 2017. Т. 6. № 1(18). С. 174-177.

10. Статт Д. Психология потребителя. СПб., 2003. 445 с.

11. Цены и ценообразование / под ред. В.Е. Есипова. СПб., 1999. 463 с.

12. Wuebker G., Engelke J., Koderisch M. Customer price awareness: psychology & pricing. 2008 Simon-Kucher & partners [Электронный ресурс]. URL: http://digital-economy.com/digital-pricing.org/psychology_pricing.pdf (дата обращения: 08.12.2017)


Review

Views: 62


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)