Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

STUDYING ADOLESCENTS AND YOUNG PEOPLE’S POSITIVE IDENTITY

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2017-4-80-93

Abstract

The article represents the results of the analysis of the development of the positive identity of adolescents, high school students and first-year college students differing in the degree of its intensity at different age. It is revealed that a positive social identity is represented the most brightly at all ages. For the teenage school students the positive behavioral identity is the most characteristic among the components of the interpersonal identity. It is established that the gender positive identity at this age period is poorly presented. Among the first-year college students, despite the same age with the 10-form school students, their positive personal and professional identities are less presented. The results of the research of positive identity have shown that it plays a very important role for adolescents and young men of 13-17 years in their life and life activity. The obtained results are of practical importance for creating conditions for the socialization of adolescents, senior school and college students.

About the Authors

Tatyana I. Shulga
Moscow Region State University
Russian Federation


Marina Yu. Grigorieva
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Азбель А.А. Особенности формирования статусов профессиональной идентичности старшеклассников: дис. … канд. психол. наук. М., 2004. 25 с.

2. Алексеева Л.Н., Григорьева М.Ю., Олексенко А.И., Яковлева М.Ю. Технологии социализации подростков в образовательном пространстве. Методическое пособие. М., 2016. 36 с.

3. Божович Л.И. Проблемы формирования личности / под ред. Д.И. Фельдштейна. М., Воронеж, 1995. 352 с.

4. Григорьева М.Ю. Позитивная идентичность - вектор развития подростка // Актуальные проблемы современной педагогики и психологии в России и за рубежом: сборник научных трудов по итогам Международной научно-практической конференции. Новосибирск, 2017. № 4. С. 90-95.

5. Григорьева М.Ю. Позитивная идентичность старших подростков как критерий эффективности процесса социализации // Международный научно-исследовательский журнал. Ч. 1. № 05 (59). С. 105-112.

6. Григорьева М.Ю. Социально-психологическое изучение позитивной идентичности современных подростков // Современная прикладная психология: теория и практика: сборник научных статей Международной научно-практической конференции «XII Левитовские чтения», Москва, 19-20 апреля 2017 г.: в 2 т. / отв. ред. Н.Т. Колесник. Т. 2. М., 2017. С. 7-14.

7. Григорьева М.Ю. Становление позитивной идентичности подростка в процессе позитивной социализации - ответ на «вызовы» транзитивности // Перспективы и технологии развития педагогики и психологии: сборник научных трудов по итогам Международной научно-практической конференции. Нижний Новгород, 2017. С. 26-29.

8. Ильин Е.П. Пол и гендер. СПб., 2010. 688 с.

9. Кравченко С.А. Социологический постмодернизм: теоретические источники, концепции, словарь терминов: монография. М., 2010. 397 с.

10. Сидоренков А.В. Методики социально-психологического изучения малых групп в организации: монография / под ред. А.В. Сидоренкова. Ростов-н/Д, 2012. 244 с.

11. Фельдштейн Д.И. Психология развития личности в онтогенезе. М., 1989. 208 с.

12. Хрусталева В.В. Структурно-содержательные характеристики и проявления социальной идентичности старших подростков в условиях профильного обучения: дис. … канд. психол. наук. М., 2016. 161 с.

13. Хузеева Г.Р. Социальная идентичность подростков и юношей в условиях транзитивности // Психологические исследования: 2016. Т. 9. № 46.

14. Шнейдер Л.Б. Личностная, гендерная и профессиональная идентичность: теория и методы диагностики. М., 2007. 128 с.

15. Шнейдер Л.Б., Хрусталева В.В. Ассоциативный тест как основа конструирования методики изучения социальной идентичности // Вестник Российской международной академии туризма. 2014. № 3. С. 83-96.

16. Юнусова Р.А. Полоролевая идентификация подростков группы риска: дис. … канд. психол. наук. М., 2008. 234 с.

17. Berzonsky M.D. Identity processing style, self-construction, and personal epistemic assumptions: a social-cognitive perspective // European Journal of Developmental Psychology. 2004. № 1. P. 303-315.

18. Borba M., Borba C., Reasoner R. A research summary: effectiveness of implementing the esteem builders program school-wide on elementary students’ behavior and academic self-concept [электронный ресурс]. URL.: 1999, http://www.micheleborba.com/Pages/PilotStudy.htm. (дата обращения: 18.10.2017)

19. Erikson E. Identity, Youth, and Crisis. 1st ed. New York: Norton, 1968.

20. Harter S. The Construction of the Self: A Developmental Perspective. New York, 1999. 413 p.

21. Higgins E.T. Self-Discrepancy: a theory relating self and affect // Psychological Review. 1987. № 94 (3). P. 319-340.

22. Klimstra T.A., Hale W.W., Raaijmakers Q.A.W, Branje S.J.T, Meeus W.H.J. Identity formation in adolescence: change or stability? // Journal of Youth and Adolescence. 2010. № 39 (2). P. 150-162.

23. Marcia J.E. Theory and measure: the identity status interview. In: Watzlawik M, Born A, editors. Capturing Identity: Quantitative and Qualitative Methods. Lanham: University Press of America, 2007. P. 1-14.

24. Misra G. Construction of self: a cross-cultural perspective. In: Rao K, editor. Mindscapes. Bangalore: NIMHANS, 2007. P. 32-44.

25. Oyserman D, Bybee D, Terry K, Hart-Johnson T. Possible selves as roadmaps. Journal of Research in Personality. 2004. № 38 (2). P. 130-149.

26. Sandra K.M. Tsang, Eadaoin K.P. Hui, Bella C.M. Law. Positive Identity as a Positive Youth Development Construct: A Conceptual Review// Scientific World Journal. 2012. 8 p.

27. Sun R.C.F, Shek D.T.L. Life satisfaction, positive youth development, and problem behaviour among Chinese adolescents in Hong Kong // Social Indicators Research. 2010. № 95 (3). P. 455-474.


Review

Views: 78


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)