Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

SELF-EXAMINATION AND COGNITIVE FEATURES OF STUDENTS WITH DIFFERENT SOCIOMETRIC STATUS

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2017-4-60-67

Abstract

This article deals with the question of which psychological variables accompany the process of interpersonal interaction in small groups from the point of view of cognitive structures of separate individuals filling it. We reviewed a number of theoretical approaches found in the scientific literature on the problem, described the empirical study and made conclusions. The novelty lies in the fact that the self-perception of the members of the group with different sociometric status and those of the personal and cognitive features and traits that the members of the group are given through a system of opinions relative to each other is being studied.

About the Authors

Irina V. Mikhailova
Federal State Budget Educational Institution of Higher Education “Ulyanovsk State University”
Russian Federation


Svetlana V. Taskina
Federal State Budget Educational Institution of Higher Education “Ulyanovsk State University”
Russian Federation


References

1. Абдуллин А.Г., Тумбасова Е.Р. «Образ я» как предмет исследования в зарубежной и отечественной психологии // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Психология. 2012. № 6 (256) С. 4-11.

2. Андреева Г.М., Богомолова Н.Н., Петровская Л.А. Зарубежная социальная психология XX столетия. Теоретические подходы: учебное пособие для вузов. М., 2001. 288 с.

3. Егоренко Т.А., Родина Е.М. Роль временной перспективы в профессиональном самоопределении студентов [Электронный ресурс] // Современная зарубежная психология. 2015. Т. 4. № 4. URL: http://psychlib.ru/mgppu/periodica/SZP_4_2015/SZP-0111.htm#$p11 (дата обращения: 12.10.2017).

4. Золотовицкий Р.А. Социометрия Я.Л. Морено // Методология и история психологии. 2007. Т. 2. Вып. 2. С. 107-121.

5. Капезина Т.Т. Исследование межличностных отношений в студенческой группе // Наука. Общество. Государство. 2016. Т. 4. № 1 (13). С. 95-102.

6. Келли Дж.А. Теория личности. Психология личностных конструктов. СПб., 2000. 249 с.

7. Моор Д.Г., Сычева Т.Ю., Пономаренко И.В. Особенности образа «Я» у детей и подростков из неблагополучных семей // Смальта. 2017. № 2. С. 38-44.

8. Сачкова М.Е. Актуальный подход к исследованию статусных отношений в ученических группах в рамках научной школы факультета социальной психологии МГППУ // Социальная психология и общество. 2016. Т. 7. № 1. С. 59-71.

9. Серкин В.П. Изменение представлений о себе, своем образе мира и образе жизни при переживании экстремальной ситуации // Социальные и гуманитарные науки на Дальнем Востоке. 2016. № 3. С. 174-183.

10. Yemelyanenkova A.V., Gagarina M.A., Aygumova Z.I., Kerimova I.A., Deberdeeva N.A. Motivational particularities among the members of successful and unsuccessful teams in local organizations // International journal of advanced biotechnology and research / 2017. Р. 667-673.


Review

Views: 79


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)