Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

MANIFESTATIONS OF COLLECTIVITY AS A PSYCHOLOGICAL FACTOR OF INTEGRATION IN THE CULTURE OF HOLIDAYS

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2017-4-30-37

Abstract

The article raises the question of collectivity as a factor of group integration during holidays. According to the theoretical analysis holidays as a socio-cultural phenomenon have collective nature by its origin. The aim of the study was to find out what the modern individual’s picture of celebration can look like and whether this picture includes any signs of collective orientation, reflecting the desire to unite with the others. The results of the empirical study processed by content analysis enabled to identify the components that make up the picture of the holiday. It was confirmed that these components contain signs of collectivity. It is concluded that manifestations of collectivity during holidays are of great importance as they stimulate group integration and reinforce the sense of identity of each member of the group. The latter is the basis for perceiving real unity.

About the Author

Anastasiya M. Borisova
Institute of Psychology, Russian Academy of Sciences
Russian Federation


References

1. Андреева Г.М. Социальная психология. М., 1980. 416 с.

2. Бахтин М.М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура средневековья и Ренессанса. М., 1990. 545 с.

3. Бехтерев В.М. Коллективная рефлексология. Петроград, 1921. 432 с.

4. Борисова А.М., Воловикова М.И. Психолого-мировоззренческие функции праздника в российском обществе // Психологические проблемы современного российского общества / отв. ред. А.Л. Журавлев, Е.А. Сергиенко. М., 2012. С. 105-124.

5. Воловикова М.И., Борисова А.М. Социально-психологические последствия изменений праздничного календаря // Наука. Культура. Общество. 2015. № 4. С. 63-75.

6. Гужова И.В. Целостная модель праздника как феномена культуры // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2006. Вып. 7 (58). С. 92-95.

7. Донцов А.И. Психология коллектива (методологические проблемы исследования). М., 1984. 208 с.

8. Емельянова Т.П. Феномен коллективных чувств в психологии больших социальных групп // Институт психологии Российской академии наук. Социальная и экономическая психология. 2016. Т. 1. № 1. С. 3-22.

9. Жигульский К. Праздник и культура. М., 1985. 336 с.

10. Петровский А.В. Личность. Деятельность. Коллектив. М., 1982. 256 с.

11. Элиаде М. Священное и мирское. М., 2013. 144 с.


Review

Views: 86


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)