Preview

Bulletin of the State University of Education. Series: Psychology

Advanced search

MULTIDISCIPLINARY APPROACH IN THE RESEARCH OF TV PRESENTER’S PERSONALITY AND ACTIVITIES

https://doi.org/ 10.18384/2310-7235-2017-4-20-29

Abstract

The article presents a socio-psychological study of professional activities and personal qualities of the TV presenter, the methodological basis of which are the principles of an integrated, interdisciplinary approach. Under this approach the task of sociological and socio-psychological research of popularity- publicity of TV presenters is solve. Besides, the relationship of personal and professional characteristics of TV presenters is studied. The main methods of research were: the sociological survey (2110 people), the socio-psychological method of “a focus group” (67 people), the method of “expert evaluation”, the content analysis and psychodiagnostic method of studying the psychology of a personality - personal multi-factor methodology by R. Cattell (16 PF, Form C). In the conclusions there is a correlation between the professional and individual-personal qualities of TV presenters. It is shown that the viewer perceives the TV presenter holistically and generalized. The main professional and personal characteristics are the expressed social and interpersonal sociability of the TV presenter. They promote the communicative type of a dialog with the television audience.

About the Authors

Aleksandra N. Kapustina
Saint Petersburg State University
Russian Federation


Olga Ya. Ermolaeva
Media Industry Academy
Russian Federation


References

1. Ананьев Б.Г. Человек как предмет познания. 3-е изд. СПб., 2001. 288 с.

2. Бодалев А.А. Восприятие и понимание человека человеком. М., 1982. 200 с.

3. Единый словарь терминов, определений, показателей и параметров радиоаудитории [Электронный ресурс]. URL: http://www.fapmc.ru/rospechat/docs/reglaments/termins.html (дата обращения: 23.08.2017).

4. Журавлёв А.Л. Специфика междисциплинарных исследований в психологии // Психологический журнал. 2002. Т. 23. № 6. C. 83-86.

5. Знаков В.В. Психология понимания: проблемы и перспективы. М., 2005. 448 с.

6. Капустина А.Н. Многофакторная личностная методика Р. Кеттелла. М., 2014. 112 c.

7. Кольцова В.А., Журавлёв А.Л. Введение: уникальность научного подхода Б.Г. Ананьева // Методология комплексного человекознания и современная психология. М., 2008. C. 9-13.

8. Ломов Б.Ф. Методологические и теоретические проблемы психологии. М., 1984. 444 с.

9. Матвеева Л.В., Петракова Е.Е. Значимый другой в телевизионном общении // Известия Иркутского государственного университета. Серия: Психология. 2014. Т. 9. С. 39-56.

10. Матвеева Л.В. и др. Особенности восприятия эмоциональных состояний в информационной коммуникации // Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика. 2016. С. 23-39.

11. На пути к общемировому стандарту измерения телевизионной аудитории (русская версия «Towards global guidelines for television audience measurement (GGTAM), European Broadcasting Union, 1999»). М., 2005. 192 с.

12. Органов Г.С. TV по-американски. М., 1985. 243 с.

13. Панфёров В.Н. Психология человеческих отношений. СПб., 2009. 497 с.

14. Почебут Л.Г. Социальная психология. СПб., 2017. 400 с.

15. Связь с аудиторией в телекоммуникации. Ч. 2 / Л.В. Матвеева и др. М., 1991.

16. Cattell R.B., Eber H.W., Tatsuoka M.M. Handbook of the sixteen personality factor questionnaire (16PF). Compaign Illinois, 1970.


Review

Views: 82


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5113 (Print)
ISSN 2949-5105 (Online)